Fuzzy Skrevet Oktober 19, 2009 Share Skrevet Oktober 19, 2009 Har fått litt slark i ei opphengskule og må således bytte bærearm. Er dette mulig uten å måtte bytte bærearm-foringen, eller vil den alltid bli skadet ved demontering? Må man i såfall bytte bærearm-foringen samtidig på begge sider for å få "symetrisk" forstilling? I såfall lønner det seg vel å bytte bærearm på begge sider når jeg først er i gang? Er en grei sak eller er det mye plunder og bannskap som man heller lar merkeverkstedet fikse? Ser for meg at det kan være litt pes å få demontert bærearmene fra traversen? Noen knep her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richie85 Skrevet Oktober 19, 2009 Share Skrevet Oktober 19, 2009 Kurrant jobb å bytte disse bærearmene.. Jeg har byttet på flere E46 og har byttet komplett hver gang. Det er like greit mener nå jeg Om du har noe mekanisk forståelse, så burde det gå fint.. Om ikke, så får du ta turen til meg, så kan jeg fikse det for deg hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Oktober 19, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2009 Er ikke mekanikker men har sålangt fikset det meste selv; har standardverktøy som fastnøkler, kraftpiper, ett par forskjellige endeleddavdragere, momentnøkler, slegge og brekkjern, det burde vel stort sett holde til denne jobben? Byttet begge bærearmene, drivakselmansjettene og støtdempertårnene på en V70 AWD i helga og det gikk nå veldig greit, så om det ikke er noen store "feller" i denne jobben så fikser jeg det nok selv... Lurte mest på om det var så at foringene også måtte byttes og om det da var like greit å ta begge sidene (foringene ble selvsagt byttet på verksted ifm EU-kontroll for to år siden så disse er jo "nye"...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richie85 Skrevet Oktober 19, 2009 Share Skrevet Oktober 19, 2009 Jeg hadde byttet begge foringene når du først har det oppe, men er opptil deg.. går jo evt an å ta disse ved en senere anledning om de da skulle ta kvelden.. Bytt begge sider da det er det "beste" Du har nok kunnskapen til å gjøre denne jobben, er ikke så avansert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Oktober 19, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2009 I følge BMW's "manualer" skal man bruke en "spesial-tvinge" når man monterer foringene på bærearmene; Funker det med zalovann, en stor koppnøkkel og en liten hammer også? Eller andre tips til hvordan man monterer disse foringene med standard garasjeverktøy fra Biltema... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Oktober 19, 2009 Share Skrevet Oktober 19, 2009 Jeg har byttet disse foringene og jeg brukte uttynnet såpevann og bare banket de på med en gummiklubbe. Saken er at tappen igjennom foringen skal sette seg og ikke rotere inni foringen, for da blir foringen utslitt på et øyeblikk. Heldigvis er tappen 6-kantig og vil ikke roterer så mye. Jeg tror BMW mener at man ikke skal jukse med såpe og da må man bruke mye makt for å få på foringen. RS I følge BMW's "manualer" skal man bruke en "spesial-tvinge" når man monterer foringene på bærearmene; Funker det med zalovann, en stor koppnøkkel og en liten hammer også? Eller andre tips til hvordan man monterer disse foringene med standard garasjeverktøy fra Biltema... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Oktober 20, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2009 Saken er at tappen igjennom foringen skal sette seg og ikke rotere inni foringen, for da blir foringen utslitt på et øyeblikk. Heldigvis er tappen 6-kantig og vil ikke roterer så mye. Er det noe merking som gjør at man treffer "rett" i sekskanthullet slik at ikke foringa blir stående i roterende spenn? Ser for meg at jeg monterer foringene på bærearmene før jeg begynner å jobbe på selve bilen? Jeg tror BMW mener at man ikke skal jukse med såpe og da må man bruke mye makt for å få på foringen. Jo, BMW's "manualer" skal det brukes 1 del såpe og 20 deler vann (sikker spesialsåpe ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Oktober 20, 2009 Share Skrevet Oktober 20, 2009 Trenger ingen merking. Du ser hvordan den skal på og utformningen på tappen og hullet i foringen gjør at du ikke kan ta feil. Eneste utfordring er å se hvor langt inn foringen skal på. Der såg jeg på den gamle og viste sånn ca. hvor mye. RS Saken er at tappen igjennom foringen skal sette seg og ikke rotere inni foringen, for da blir foringen utslitt på et øyeblikk. Heldigvis er tappen 6-kantig og vil ikke roterer så mye. Er det noe merking som gjør at man treffer "rett" i sekskanthullet slik at ikke foringa blir stående i roterende spenn? Ser for meg at jeg monterer foringene på bærearmene før jeg begynner å jobbe på selve bilen? Jeg tror BMW mener at man ikke skal jukse med såpe og da må man bruke mye makt for å få på foringen. Jo, BMW's "manualer" skal det brukes 1 del såpe og 20 deler vann (sikker spesialsåpe ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Oktober 20, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2009 Eneste utfordring er å se hvor langt inn foringen skal på. Der såg jeg på den gamle og viste sånn ca. hvor mye. Flott; Står mål på dette i BMW's "manualer" skal være en gitt avstand fra senteret på kula som skal inn i traversen, husker ikke akkurat nå (230,9mm eller noe ), men det var ett slingringsmon på +/- 1 mm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå