Gå til innhold

E39 530d fusker, OPPDATERING: motorstopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Verkstedet fant ingen feilkoder, meldinger eller annet men er nesten sikre på at den dieselpumpa under bilen som er synderen. Den brummer og støyer svært mye, noe jeg forøvrig har merket et par måneders tid uten å klare å lokalisere lyden.

Velvel, ny pumpe fra Bosch til urlite over 2300,- bestilt.

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Får håpe det var denne som er årsaken til problemet da. Er jo ikke så ille, og den er vel grei å bytte.

Skrevet

Pumpa skulle egentlig komme i dag men slik ble det selvsagt ikke. Håper den kommer i morgen.

Skrevet

Henta bilen fra verksted i går kveld. Pumpe byttet, bil friskmeldt.

Jeg synes den går bedre enn hva den har gjort den siste tiden, så jeg benytta muligheten til å spøle i fra et par Passelater og en Skabb-turbo.

Skrevet

Oppdatering:

I helga stoppa motoren under kjøring og døde tvert av. Starteren går, ingen feilmeldinger alt elektrisk ser ut til å fungere som det skal. Den vil bare ganske enkelt ikke starte. Jeg sjekka først alle sikringene, tok av en drivstoffslange på dieselfilteret og konstaterte at det var diesel der, sjekka relèer, gikk over det jeg fant av slanger og ledninger, sjekka for lekkasjer osv uten hell.

Gav opp, bestilte bergingsbil og taua bilen til verksted. De har nå konstatert at løftepumpa i tanken står helt stille. Da får ikke matepumpa under bilen og høyttrykkspumpa fremme på motoren noe å jobbe med, følgelig stopper motoren.

Det synes jeg virker noe rart da all erfaring tilsier at problem med tilførsel av drivstoff skal medføre at motoren først fusker litt. Verkstedet påstår at motoren dør tvert når denne pumpa stopper. Mulig det har noe med signaler fra pumper til motorstyringen for alt jeg vet, i og med at dysene styres elektronisk via denne?

Hvis så er tilfelle mistenker jeg at støyen/ulyden fra matepumpa som ble byttet i forrige uke egentlig skriver seg til sviktende funksjon på denne løftepumpa. Hvis den matepumpa virkelig var ødelagt så er det i såfall en direkte konsekvens av sviktende funksjon på løftepumpa?

Velvel, ny pumpe til drøye 2000,- bestilt. Man er nesten prisgitt ekspertise på dette området så man får bare prøve og håpe på det beste.

Skrevet

har bytta samme på min, den stopper når du har mindre en ca.15 liter

på tanken.

har du mer en det skal den ikke stoppe.

2000,- for pumpa i tanken var vel dyrt trodde det gikk å få bedre pris en dette, mener jeg ga rundt 700,- for mi pumpe som jeg har liggende.

veldig enkel sak å bytte den i tanken.

sjekk om den starter med mer diesel på tanken, hadde vært moro å

vist om din var samme.

har vært borti 2 stk som stoppa når det var lite på tanken, fylte på mer da startet begge to.

Skrevet

Akkurat det samme her, rett under 15 liter på tanken. Har ikke mulighet til å forsøke å fylle, men det er betryggende å høre at feilkilden er kjent.

Pumpa koster 2.079,- hos GS. Fikk akkurat samme pris hos BMW der bilen står nå. Kunne sikkert spart litt med å undersøke rundt omkring, men er mye bortreist i forbindelse med jobb for tiden og må ha bilen i drift i neste uke, så da får de bare ordne saken for meg denne gangen.

Skrevet

Enig i vurderingen din, men som du sier det er vanskelig å tenke seg til at matepumpen "drar dårlig" fordi at den ikke får nok diesel fra løftepumpa i tanken. Jeg har skrudd i timevis for å ta ut og rense en starter på en E30 når det egentlig var batteriet som var flatt.

Synd at du kanskje måtte bytte matepumpen uten at den var problemet, men du må nesten bare se positivt på det og tenke som så at neste gang den stopper så er det ihvertfall bare høytrykspumpen som står igjen å skifte :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...