Clerion Skrevet Oktober 20, 2009 Skrevet Oktober 20, 2009 Lurer på noe småtteri om det å kjøre budbil Hvor lett er det å få jobb og hva tjener man? Det jeg aller helst vil gjøre hele dagen er å kjøre bil =p Dette må da være noe for meg? Tenkt på å fyre opp noe selv men er vel endel lettere å bli ansatt ett sted. Moderatoredit (Fredrik): Det er sikkert mange av forumets yngre brukere som har spørsmål knyttet til forskjellige yrker og jobber. Hva er da bedre enn å spørre et annet bimmersmedlem om hva disse innebærer i form av krav til kvalifikasjoner, jobbtider, lønn etc.? Jeg har derfor gjort tråden mer generell slik at vi kan samle alle slike spørsmål i én tråd istedenfor i flere tråder inkl. den heller rotete tulletråden.
Andreas1 Skrevet Oktober 20, 2009 Skrevet Oktober 20, 2009 De fleste i større firmaer, som Toms, er selvstendige. Sjåførene leies inn og står selv for regnskap og biler. Lønnes pr tur. Enkelte firmaer har i tillegg krav for bilens alder. Budbilbransjen generellt hadde vel en liten finanskrise-knekk, men det var tidligere lett å få jobb (bransjen annonserte iallefall ofte etter folk). Tror ikke det er et yrke å bli gammel i...
Clerion Skrevet Oktober 20, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2009 Er 21 år så har ikke tenkt å bli gammel med det første ;D Så det du sier er at i starten er det ENDEL utgifter? Da kan man jo nesten starte selvstendig med en gang (=
StianA Skrevet Oktober 20, 2009 Skrevet Oktober 20, 2009 vet ikke om det er mange budbil firmaer der du bor men dette er jo noe du bør sjekke opp da. skal du kjøre store pakker osv eller kun små pakker`? har kjørt budbil i 2 år og jobba i flyttebyrå i et år, og dagene blir lange uansett, begynte 7 og kunne bli jobbende til sent på kveld, så dersom du begyner for noen er det lurt og sjekke arbeidstidene dems. begynner du selv kan du jo velge dette selv. jobber du for noen får du ikke overtids betaling, men lønna er vel 150 kr timen.
Clerion Skrevet Oktober 20, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2009 Det er ingen HER nei (= Men i Elverum 3 mil unna er det ihvertfall ett stort jeg vet om. Frakter det jeg må holdt jeg på å si, hehe. Arbeidstid er viktig for meg, har samboer med 3 barn så vil jo bruke mest mulig tid med dem og er ute etter en "vanlig" arbeidstid. Men det å drive selv kontra jobbe for noen og drive selv da. Hvordan er det med krav til regnskaper og drit og møkk? =p
wicky124 Skrevet Oktober 20, 2009 Skrevet Oktober 20, 2009 Det er ingen HER nei (=Men i Elverum 3 mil unna er det ihvertfall ett stort jeg vet om. Frakter det jeg må holdt jeg på å si, hehe. Arbeidstid er viktig for meg, har samboer med 3 barn så vil jo bruke mest mulig tid med dem og er ute etter en "vanlig" arbeidstid. Men det å drive selv kontra jobbe for noen og drive selv da. Hvordan er det med krav til regnskaper og drit og møkk? =p om du vil ha mest mulig tid med familien burde du ikke drive med budbil jobb...rare tider..spess om du jobber for en avis eller no... Du må starte eget firma i brreg, regnskapet må foretas av en godkjent revisor pr kvartal...utenom det er det vel bare tut og lever...
Jesse Skrevet Oktober 20, 2009 Skrevet Oktober 20, 2009 Det er ingen HER nei (=Men i Elverum 3 mil unna er det ihvertfall ett stort jeg vet om. Frakter det jeg må holdt jeg på å si, hehe. Arbeidstid er viktig for meg, har samboer med 3 barn så vil jo bruke mest mulig tid med dem og er ute etter en "vanlig" arbeidstid. Men det å drive selv kontra jobbe for noen og drive selv da. Hvordan er det med krav til regnskaper og drit og møkk? =p om du vil ha mest mulig tid med familien burde du ikke drive med budbil jobb...rare tider..spess om du jobber for en avis eller no... Du må starte eget firma i brreg, regnskapet må foretas av en godkjent revisor pr kvartal...utenom det er det vel bare tut og lever... Må absolutt ikke ha godkjent revisor om du skal drive et lite budbilfirma. Hovedregelen er at alle med regnskaps- og bokføringsplikt også har revisjonsplikt. Selskap som har driftsinntekter under fem millioner er likevel unntatt fra revisjonsplikten. Unntaket gjelder ikke for aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper som må ha revisor uansett størrelse. Det må også ansvarlige selskaper med mer enn fem deltakere eller hvor en av deltakerne er AS eller ASA. Enkeltmannsforetak og NUF selskaper med driftsinntekter under fem millioner kommer inn under unntaket, slik at de ikke har revisjonsplikt. Når det kommer til "TAXI-LAPPEN" så gjelder dette for 2007: Det kreves pr. i dag (2007) ingen formell utdanning for å bli taxisjåfør. Kravene til den som søker politiet om å få kjøre taxi er: Man må være fylt 20 år, inneha førerkort for den type bil man skal kjøre som taxi, tilfredsstille visse krav til helse ( må dokumenteres med helseattest), ha en slik vandel at politiet finner vedkommende kvalifisert til å drive persontransport. Politiet kan videre stille krav om tilstrekkelig kjennskap til trafikkområdet for å få utstedt kjøreseddel for taxi. Krav om bestått kjennskapsprøve er vanlig i alle byområder.
StianA Skrevet Oktober 20, 2009 Skrevet Oktober 20, 2009 hvis du vil tilbringe tid med familien så trur jeg ikke du bør jobbe for noen da dagene blir lange, nå har jeg kun jobbet i et budbil firma men vil tru de tide er ganske vanlige. jeg ble aldri ferdig før kl 21 da orka ikke jeg mye på kvelden før jeg begynte igjen kl 0700. men du kan jo starte opp budbil firmaer og kjøre lokalt da. eller til områder som ikke ligger veldig langt unna. du kan jo også kontakte avisene og kjøre aviser tidlig på morgenen og da du er ferdig kan du kjøre pakker. hvordan er det forresten med og kjøre følgebil for store lastebiler osv? ser mange gjør dette i privat bilene sine. er dette noe alle kan gjøre? skjønner man må registrere seg noe sted, eller er dette noe selskapene gjør selv? og det er noen av selskapenes biler som kjører forran? kommer bare med forslag jeg selv om jeg delevis tenker høyt
Fredrik Skrevet Oktober 20, 2009 Skrevet Oktober 20, 2009 Politiet kan videre stille krav om tilstrekkelig kjennskap til trafikkområdet for å få utstedt kjøreseddel for taxi. Krav om bestått kjennskapsprøve er vanlig i alle byområder. Det kan umulig gjelde for taxisjåfører i Oslo. Mer enn én gang har jeg måttet forklare hvor Besserud i Holmenkollåsen er selvom det er en stor stasjon på T-banens linje 1 (Holmenkollbanen) og et relativt stort veikryss der Holmenkollveien og Ankerveien møtes. Det hadde nok vært en fordel om taxisjåførene i Oslo først og fremst kunne norsk skikkelig...
Clerion Skrevet Oktober 20, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2009 hvis du vil tilbringe tid med familien så trur jeg ikke du bør jobbe for noen da dagene blir lange, nå har jeg kun jobbet i et budbil firma men vil tru de tide er ganske vanlige.jeg ble aldri ferdig før kl 21 da orka ikke jeg mye på kvelden før jeg begynte igjen kl 0700. men du kan jo starte opp budbil firmaer og kjøre lokalt da. eller til områder som ikke ligger veldig langt unna. du kan jo også kontakte avisene og kjøre aviser tidlig på morgenen og da du er ferdig kan du kjøre pakker. hvordan er det forresten med og kjøre følgebil for store lastebiler osv? ser mange gjør dette i privat bilene sine. er dette noe alle kan gjøre? skjønner man må registrere seg noe sted, eller er dette noe selskapene gjør selv? og det er noen av selskapenes biler som kjører forran? kommer bare med forslag jeg selv om jeg delevis tenker høyt Bra du tenker høyt ;D
burny_ Skrevet Oktober 20, 2009 Skrevet Oktober 20, 2009 Noen her som har erfaring innen jobb med barn/ungdom? Innen barnevernet feks? Hva slags utdanning har dere, etc? Har 1 år igjen som lærling @Industrimekaniker, og for å si det sånn.. Vil bare ta fagbrevet, og ferdig med det.
Wendel Skrevet Oktober 20, 2009 Skrevet Oktober 20, 2009 Feilpost? =p Ut ifra trådnavnet vil jeg ikke kalle posten over en feilpost vel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå