Gå til innhold

Spm Ang. Subwoofer og MonoBlokk


Er SubbLyden VERDT pengene ?  

29 stemmer

  1. 1. Er SubbLyden VERDT pengene ?

    • Ja, Sub bare MÅ du ha !
      20
    • Nja, Viss du har penger, så kjør på !
      8
    • Nei ! Det er overhode ikke nødvendig !
      1


Anbefalte innlegg

Hei, saken min er: Eg har allerede "Full Pakke" når det gjelder annlegg :)

(Det vill si Alpine: Frontenhet, Frontsett, 4-Kanals Forsterker, 6x9")

Det eg skal nå, er å kjøpe meg Sub tenkte eg ;) Synes annlegget mitt spiller perfekt, med tanke på Klarhet og klang, men 6x9" erene i hatehylla mi gir ikke nok trøkk på undertonene synes eg :roll:

Så lurer på om deree har en komentar/mening på det?

Eg tenkte å kjøpe meg Subwoofer (10" eller 12" av merket alpine, siden alt annet er av Alpine)

Men da trenger eg jo plutselig ei Kasse, Monoblokk, Kabler, Sikringer og Kansje Kondensator og Eit ekstra batteri og? (FOR DET SKAL GJØRES SKIKKELIG ! ) Så snakker vi plutselig sum på 7-8 000kr ! !

PS: Hele pakka skal inn i en E36 til våren, har bare ikke bestemt meg for vilken bil eg skal kjøpe ! :)

Mitt spørsmål til dere er da, "Er trøkket på dei undertonene virkelig verdt så mange kroner ?

(Avgi din Stemme i Avstemmnigen, og legg inn komentarer Lenger nede i tråden om du har noe å tilføye ?

Mvh - MFosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det så ///MFosse, vis jeg hadde vært det ville jeg satt av litt penger til sub!

For det første, så trenger du ikke kondensator og extra batteri vis du skal kun skal ha 2 12 tommere baki.

men vis du skal fleske til å være storkar så må du kanskje ha et extra batteri.

Legg heller pengene dine i en dynamo som lader bra på det batteriet du allerede har i bilen og oppgrader kablene i motor rommet.(også kalt the big 3)

Rockford fosgate har en veldig bra instuksjons video på dette liggende på nette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg noe uenig i utspillet ditt Akmadden...No offence ok..:)

Strøm er viktig, og du må ha mye av det hvis du skal ha 2 12" fra Alpine som skal drives fornuftig.En monoblokk fra Alpine,F.eks PDX 1.1000 MÅ ha tilgang på strøm når den trenger det.Ved dype sykluser som trekker mye strøm,har du ikke "reservestrøm" da,da får du klipping og blunking med lys osv,og det er ikke å anbefale.

En stor dynamo er greit men den leverer ikke strøm nok,fort nok.Dynamoen klarer ikke å lade batteriet like fort som du bruker strømmen ved dype utladninger.

Orginale batterier er ikke bygget for stor stereo i tillegg til alt det andre en bil har i forbruk.

Skal du ha et ekstra batteri bør du skaffe deg et helt likt batteri som du har fra før pga utladningshastighet og kapasitet.Batteriene må "jobbe" sammen.

Paralellkobler du f.eks 2 stk 70Ah batterier bør du tenke på hvor stor kapasitet dynamoen din har.

I Db-drag separerer de forbruk til stereo og bil ved å ha 2 stk dynamoer hvor den ene er orginal og den som blir brukt til stereo leverer 15-18V ladespenning.Dette er jo en mulighet for å slippe blunking i lys og spenningsfall over annen elektronikk i bilen.

Strøm er alfa/omega i et lydanlegg...Kan ikke få nok av det..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Svar begge to ! :D

Som Gman nevner, er dette med elektronikk og lys ellers i bilen eg har tenkt på! For skal eg først gjøre noe, skal det være gjennomført 100% som resten av bilen :)

Men om eg skal ha 1stk Sub - 10" X-type alpine ? Trenger eg kjøpe PDX-1-1000 Tror du/dere? Eller holder V-.1000 Blokka på Ca 1000w mindre ? (den er og ca 2 000 kr billigere, og det er V-type Forsterkeren eg har 4.150 Watt forsterker på Hattehylle og Frontsett (totalt 1170Watt eller nåke) :D

Front spiller på 100W RMS og Hattehylle 150w RMS ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 10" Type X som er minimalt brukt for salg. Har brukt den så vidt på en PDX 1.1000.

Hadde tidligere to 10ere Type X på to PDX 1.1000 men ville ha mer plass i bagasjen. Så har nå halvert oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Svar begge to ! :D

Som Gman nevner, er dette med elektronikk og lys ellers i bilen eg har tenkt på! For skal eg først gjøre noe, skal det være gjennomført 100% som resten av bilen :)

Men om eg skal ha 1stk Sub - 10" X-type alpine ? Trenger eg kjøpe PDX-1-1000 Tror du/dere? Eller holder V-.1000 Blokka på Ca 1000w mindre ? (den er og ca 2 000 kr billigere, og det er V-type Forsterkeren eg har 4.150 Watt forsterker på Hattehylle og Frontsett (totalt 1170Watt eller nåke) :D

Front spiller på 100W RMS og Hattehylle 150w RMS ! :D

Jeg vil anbefale deg å sette inn et batteri til og en kondensator.Den ekstra utladningen du vil få med en sub og såpass godt med effekt til front/bak høyttalerene,vil gjøre anlegget ditt stabilt.

Det er skikkelig irriterende å finne ut i etterkant at du har for lite strøm.

Nok strøm ER viktig.

Du vil få mye mer dynamikk i musikken og stålkontroll i bassen. Jeg skal bruke Focal FP 1.800 på en 8" Focal Utopia sub..Kun for å være sikker:) Orginalbatteriet skal byttes ut og jeg ender vel opp med et ekstra batteri og kondensator jeg og.

V typen er mer enn god nok..:) både til en 10" eller en 12".Bruk samme type som du har..:)

Snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du savner bass men ikke har pengene til å kjøpe noe gromt, hvorfor ikke bare sette inn en rævsub så du får litt lyd på en dårlig forsterker, det leverer sikkert mer dyp bass enn hattehøytalerne uansett, til en billig penge.

Bagasjerommet er det sjeldent folk titter inn i uansett, med mindre du har noe gromt å vise frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensator er overflødig om du har skikkelig batteri og tilsvarende dynamo.

Det er en evig diskusjon det der, men du kommer ikke unna det at kondensatoren kun lader ut når spenningen synker, og hvor ofte gjør den det dersom du har skikkelig batteri og dynamo samt at du har kablet dette skikkelig med god jording osv?

Kondensatoren bruker også en del strøm når den er tilkoblet og kan i værste fall kun stå og tappe batteriet ditt for strøm og thats it.

Jeg sier ikke at kondensator er total unødvendig uansett tilfelle.

Flere putter i en kondensator og oppdager at lysene slutter å blinke osv og mener at den er uunnværlig.

Likevel er jo det et tegn på for lite strøm, og det de egentlig mangler er et skikkelig batteri og eventuelt en kraftigere dynamo for å lade det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp..er i grunn enig med deg ang kondensator Vegard...

Da jeg byggde stereo som værst for tja.. 10-12 år siden så fantes det noe som het Accuphase..Kosta en halv bondegård men gjorde underverker når det kom til strøm.Det var i bunn å grunn en spenningsstabilisator som ga alt fra 12-18 volt (justerbart) ut uansett spenning inn.Man kunne trekke mange Ampere ut av den lille saken...savner den..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...