^th0mas^ Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 Noen indikasjon på hvor vanskelig det er på disse bilene? Hørte mekanikeren si at den lå knotete til på denne bilen.
bmwkizn Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 Mekanikeren sier det til deg ja,sånn at ikke skal gidde å gjøre det selv. Han vil at du skal levere bilen til han,slik at han kan tjene penger Er ikke noe hokus-pokus å bytte starter på M43
kasper Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 Forfølger der her jeg siden du lager en ny tråd. Jeg har 0 skills å klarte det da på 2 dager med haynes Torx bolten er bare litt vrien å få av hvis du ikke har riktig verktøy.
Lars89 Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 Er litt knot, men burde klare det på et par timer
Rannem Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 Jeg har byttet startmotor på min M43 318i på 2 dager nå. Brukt ca 3 timer hver dag. Jeg hadde aldri gjort det, men det er viktig at du har alle verktøyene du trenger tilgjengelig. Det finnes 2 forskjellige startmotorer til M43 motoren. Den ene er gjenget i festene til torxboltene. Den andre har ikke gjenger og du trenger muttere for å feste bolten på motsatt side av girkassa. Som nevnt tidligere er Haynes boken veldig fin å ha ved bytte av startmotor! De verktøyene du trenger er: - Motsatt torx E14 (tror jeg) - Skrallesett med 1 ledd og forlengere. Ifølge Haynes boken skal du klare å skru av en av boltene fra motorromet. Dette fikk ivertfall ikke jeg til. Derfor vil jeg like gjerne anbefale deg å ta megge boltene fra undersiden av bilen. Det er sinnsykt trangt under der. Når du har fått av begge boltene bør du fjerne røret til oljepeileren. Gjør du ikke dette vil du nok få en stor utfordring med å få ut starteren fra undersiden av bilen. Husk også å skru av ledningen til minuspolen på batteriet, ellers vil du nok få deg en passe stor overraskelse Lykke til! Spør om det er noe mer du lurer på
Bimmerlars Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 Er det ikke lett å ta av innsuget og skifte den da? Ihvertfall er dette anbefalt på sekserbilene i følge autofrontal (autodata troubleshoot program)
Superbeetle Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 Har gjort det 1 gang, og da brukte jeg 45min kanskje.. (og ja, jeg er ikke av den typen som sier de bytter motor på 3timer og kjører bergen-oslo på 4timer..) Du trenger en løftebukk, en muttertrekker, 3 lange forlengere med et halvledd ytterst, noen ulike piper og fastnøkler.. Skru alle boltene ut fra bakkant av girkassen.. Det er absolutt enkleste måten å gjøre det på! Ellers må du huske å koble av batteriet og ledningene på starteren. Jeg fjernet forøvrig ikke oljepeilerøret el noe.. Om du derimot skal krype på garasjegulvet så vet jeg ikke hva som er best.. Da kan det kanskje være like greit å skru ut innsug etc..
Rannem Posted October 21, 2009 Posted October 21, 2009 Jeg gjorde det i min egen garasje. Var ikke umulig selvom jeg ikke tok av innsugsmanifoilen. Løftet opp bilen i framkant. Som superbeetle sier, skru ut boltene fra girkasse siden. Er helsikkes trangt der, men uansett den letteste måte uten å ta av innsugsmanifoilen.
kasper Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 Jeg tok av innsuget, fordi det virka helt håpløst unnenifra, da den ene bolten sitter mer mot toppen av kassen. I tilegg hadde jeg prøvd, før jeg tok av alt, og torxen satt noe så Jævlig så da hadde jeg ikke mye valg. Det blir mye skruing og ta av innsuget så hvis du klarer det uten, selv om det blir mye fikling, er dette veien å gå. På veien ned til starteren fant jeg et par vakumslanger som var morkne, ødela en bensinslange og da jeg skulle skru det sammen igjen lente jeg meg på flensen til kjøleslangen og da knakk den. så det ble endel ekstra for å få byttet starteren. ny thermostat, flens, kjøleveske, 3 pakninger, vakumslanger og ny starter. Som understreket over er det viktig at du har riktig verktøy for å få av torx boltene på starteren, det er de som er jævelige.
Rannem Posted October 22, 2009 Posted October 22, 2009 Spørs litt på hvilke hender du har, jeg har relativt små hender og da kom jeg helt greit til. Som Kasper sier så er det veldig mye ekstra som må gjøres om innsuget skal av. Derfor droppet jeg dette. Er du litt hendig, så burde du klare det fra under bilen. Blir mye ekstra arbeid å ta av innsuget hvis du aldri har gjort dette før heller. Haster det med å få bilen ned på bakken, ville jeg gått for å skru ut startmotoren fra undersiden. Dette sier Haynes boken også er løsningen. Det er bare å starte et sted så skjønner du prinsippet etterhvert. Du bør merke ledningene som sitter på starteren slik at du vet hvor disse skal sitte når du setter på den nye!!
Recommended Posts