ghostrider Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Fant noe interessant ang "trimming". Jeg har ikke testet dette, men høres jo ikke helt usannsynlig ut. 1) Increase the H2O ratio in your coolant - if it weren't for corrosion and freezing concerns, automotive makers would use pure water. Water cools much better than coolant any day of the week, and a cooler engine is a better performer. Instead of half and half, try 40/60. DO NOT use pure water, As this may cause premature corrosion and that can be no fun at all to clean up. You may also try water wetter to further enhance this effect. 2) Index your spark plugs - this is an age old trick that is good for about 1 extra pony. The idea here is to "aim" the open end of the spark plug terminal (the gap) towards the intake side of the head. In order to accomplish this, simply mark on the plug a small line to indicate where this gap is, and install the plug as normal. Try to line up the line with the intake side as best as you can. It may require buying 2 sets of spark plugs in order to do this, but hopefully you'll be able to do this the first time. Be careful with aluminum heads not to over tighten, as that could lead to a costly repair. 3) Relocate IAT Sensor - This is a very simple modification that will work on a great deal of fuel injected vehicles. The IAT sensor (“Intake Air Temperature”) tells the computer how hot or cold the incoming air is. The computer will then adjust the amount of fuel being injected, as well as make minor adjustments to timing based on that reading. The problem is that in many vehicles, the IAT sensor is located in the intake manifold, near the cylinder head. Therefore the air that the IAT sensor “reads” is much hotter than the air, say, in the intake arm. The idea with this mod, is to relocate the sensor to the intake arm. Use JB Weld or similar to patch up the old port for the sensor. This will cause the computer to believe that incoming air is slightly cooler, causing it to inject more fuel and advance the timing a tad. 4) Synthetic Oil - This is guaranteed to pick up 1-2 horsepower, as multiple dynos over the years have proved this fact. Simply by switching to a true synthetic oil this weekend you can reduce the friction in your engine, improving efficiency, and therefore going faster. 5) Insulate Fuel Lines - When your fuel lines travel through the engine bay they heat up. However, cooler fuel produces more power for more reasons than just cooling down the intake charge--although that certainly helps things! So, to improve power output, simply purchase some refrigerator/air conditioning insulation and wrap the fuel lines with the insulation. While you're at it, you may wish to go ahead and do this to the intake arm as well for even more power.
Hauso Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 om du tjener 5 hester eller ikke. Det merkes ikke uansett. Så da ser jeg ikke poenget:P Men akkurat det med pluggene skal jeg prøve neste gang jeg bytter. Hørtes ikke så dumt ut i mine ører:p
torfinn9990 Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Høres ut som det reneste nonsense. Pluggene skal jo skrues inn med moment. Hvis de da står f.eks 180 grader feil skal man da dra på en ekstra halv omdreinning? Det er jo rene galskap og oppskrift på ødelagte gjenger i plugghullet. Det står a cooler engine is a better performer. Hvor er dokumentasjonen på dette? De fleste vil nok si at en varm motor går bedre enn en kald motor. Om så det var tilfelle hvorfor skulle motoren bli kaldere bare fordi man bytter tynner ut glykolen? Det er jo termostaten som regulerer temperaturen uavhenging av kjølemedium. Det eneste jeg kan ha litt sansen for er at en bedre (syntetisk) olje kan minske friksjonen i motoren. Torfinn
hillmar Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Indeksering av pluggene er faktisk serdeles viktig på påhengsmotoren min (evinrude E-tec). Hvis pluggene ikke står riktig begynner den å "hoste" på tomgang og ryker mer. Pluggene skal selvfølgelig dras til med riktig moment, men det kan hende man må prøve flere plugger før man finner en som har "åpningen" riktig vei ift. gjengene. Om dette har noe for seg på en vanlig 4-takter vet jeg derimot lite om...
rolfi Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Det står a cooler engine is a better performer. Hvor er dokumentasjonen på dette? De fleste vil nok si at en varm motor går bedre enn en kald motor. 528n går bedre når den ikke er driftstemp. Ikke at jeg skal ha på meg at jeg tyner bilen på kald motor, men det merkes. Merker det godt på mopeder også, sålenge motoren er kald/halvvarm går den bedre enn når den er driftstemp. Jeg har ingen dokumentasjon på det, annet enn egne erfaringer. Såklart, motoren holder lengre om den blir kjørt varm før man drar på. Men effektmessig er det gunstig at den ikke er driftstemp.
bmw-m535 Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 må kanskje lese litt nøye her, er ikke snakk om at motoren skal gå med lavere driftstemp. er snakk om å bruke mer vann enn kjøleveske sansyneligvis forde vann har lavere viskositet og mindre motstand en kjøleveske. flytte intakstempsensoren og lure den til å tru at motoren får inn kaldere luft, gir da mere bensin og justerer tenninga, samt at han sier at kald bensin øker efekten litt.
Breitling Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Det står a cooler engine is a better performer. Hvor er dokumentasjonen på dette? De fleste vil nok si at en varm motor går bedre enn en kald motor. Torfinn Det er da virkelig dokumentert at en kald motor drar bedre enn en varm motor. Læren om simpel bevegelsesenergi bekrefter dette. Men om det er så lurt å belaste en kald motor er en annen sak
tangorev Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 At motoren går bedre som kald kan vel muligens hvile noe på luft-temp. Når motoren gradvis blir varmere påvirker dette lufttemperaturen på inntakslufta. Hvor vidt man kan trekke inn varmetap, friksjon v kald motor osv er ikke helt mitt område:)
Breitling Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Ja, hviler veldig mye på lufttemperatur og atmosfæretrykk, uten at jeg skal gå nærmere inn på det, veldig omfattende å forklare i detalj. Men en liten del skyldes også at metall endrer "form" når det er vamt eller kaldt, da kommer kompresjon inn i bildet. Hvorvidt dette spiller en stor prosentvis rolle på en bilmotor kan jeg ikke svare direkte på, men på en flymotor (stempeltype m/magnettenning) blir dette sett på som en meget viktig sak når en motor konstrueres. Prinsippet er i hovedsak det samme, men hvorvidt produsentene av en bilmotor har lagt mye vekt i dette vet jeg ikke, da mitt spesialtfelt begrenser seg til Aircraft Powerplants
knut e Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Indeksering av pluggene er faktisk serdeles viktig på påhengsmotoren min (evinrude E-tec). Hvis pluggene ikke står riktig begynner den å "hoste" på tomgang og ryker mer. Pluggene skal selvfølgelig dras til med riktig moment, men det kan hende man må prøve flere plugger før man finner en som har "åpningen" riktig vei ift. gjengene.Om dette har noe for seg på en vanlig 4-takter vet jeg derimot lite om... e-tec motoren er noe spesiell, men riktig som du sier, forøvrig er det 3års garanti på pluggene på disse så de trengs ikke og skifte og e-tec har egne plugger der elektroden er satt opp imot gjenga på pluggen, dette har den lokale båt eller snøscooterselgern din
MrElg Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Fikk merkbart bedre drag i 750'n da jeg koblet luftinntaket til motoren på utgangen på a/c. Anbefales.
M-Tim Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 En slitt motor går bedre når den er kald. Dette er fordi metall utvides med varme og derfor er stempler laget i en liten underdimmensjon (minimalt), når motoren er kald har ikke blant annet stemplene blitt så varme at de flukter perfekt.
E28 TURBO Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 For no pissprek:-) hehe spiller sikkert pyramidespill de som har tenkt ut dette. Hvis det var noe i det, så tror jeg muligens i disse miljøtider at bilprodusentene hadde kommet på det selv...
bjalle Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Må være desperat hvis man tester dette for å få noen hester extra.tror det vil være enklere å fjerne reservehjulet som sikkert utgjør noen hester
Fredrik Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Må være desperat hvis man tester dette for å få noen hester extra.tror det vil være enklere å fjerne reservehjulet som sikkert utgjør noen hester Hvis et reservehjul utgjør noen hestekrefter bør man vel heller stappe bilen full med reservehjul for å få flest mulig hestekrefter... Helt ærlig... så mye om og men bare for noe som kanskje gir deg fem ekstra hestekrefter som du allikevel ikke kommer til å merke at du har...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå