Gå til innhold

Trekke kabler til sub i e34 (Nytt SPM)

Anbefalte innlegg

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg bruker 6.0mm2 kabel, hva mener du jeg skal ha på den?

Max 40A, hadde jeg vært deg hadde jeg villa kosta på meg minst 35kvadratmillimeter kabel, ikke bare pga sikringen, men også pga spenningstap, større kabel=mindre spenningstap :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en forsterker med 60ampere sikring, så holder det med 20mm2 kabel, kanskje mindre og...

6mm2 er i alle fall alt for lite.

egentli skal du ha 60ampere sikring ved batteriet, siden du har 60 i forsterkeren din.

bmw520

35kvadratkabel trenger du ikke før du har forsterkerer som trekker 100 amp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en forsterker med 60ampere sikring, så holder det med 20mm2 kabel, kanskje mindre og...

6mm2 er i alle fall alt for lite.

egentli skal du ha 60ampere sikring ved batteriet, siden du har 60 i forsterkeren din.

bmw520

35kvadratkabel trenger du ikke før du har forsterkerer som trekker 100 amp :P

viss du leser innlegget mitt, så sier jeg at d har mye med spenningsfall og gjøre, og d er aldri galt å legge i en skikkelig kabel, og d har ingenting med strømtrekket til forsterkeren å gjøre,dessuten så kjører du med en amp som trekker 100A så klarer du deg med en 20kvadrat kabel gitt ;)

han klarer seg med 10 kvadrat om den kun skal kjøre 60A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt att det er noe galt i å overdimensjonere kablene, men du trenger ikke motorsag til å trimme ripsbuskene dine heller :P

så lenge spenningstapet er brukbart, så trenger du ikke å kjøpe 35mm2 kabel til 80kroner meteren.

en forsterker som trekker mer strøm, krever selvsagt en større kabel, spenningsfallet blir ikke det samme ved 10ampere som ved 100ampere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt att det er noe galt i å overdimensjonere kablene, men du trenger ikke motorsag til å trimme ripsbuskene dine heller :P

så lenge spenningstapet er brukbart, så trenger du ikke å kjøpe 35mm2 kabel til 80kroner meteren.

en forsterker som trekker mer strøm, krever selvsagt en større kabel, spenningsfallet blir ikke det samme ved 10ampere som ved 100ampere ;)

Huff :roll: dessverre så glemte jeg og nevne at lengen på kabelen er en vesentlig del her, 10A er ikke mye nei, men nå er d snakk om 60A her, og d er jo som man selv ser 6 ganger så mye, så skal du trekke den 5m, så bør du ha minst 25kvadrat, så å legge en 35kvadrat er ingen overkill gitt.

Dette har med utregning å gjøre, mange faktorer, kan gjerne legge ut formelen om noen ønsker d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du elektriker så vet du jo veldig godt at på 12v anlegg har lett for spenningstap når d gjelder for klene kabler;)

Skjønner poenget ditt, men jeg tenkte at legger man inn en 35kvadrat med en gang så er man sikker på at man slipper tapet, og at den tåler en grei forsterker til, istedet for at man må da kjøpe større og gjøre samme jobb en gang til. men dette finner vel trådstarter ut av selv tenker jeg. ville nå bare prøve å hjelpe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, skjønner deg godt :P har montert diverse anlegg sjøl, så kjenner godt til spenningstap.

dette får trådstarter finne ut av selv, men ville i alle fall ha skifta ut 6mm2 kabelen fort. det eneste en så tynn kabel fungerer til, er strøm til spiller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, skjønner deg godt :P har montert diverse anlegg sjøl, så kjenner godt til spenningstap.

dette får trådstarter finne ut av selv, men ville i alle fall ha skifta ut 6mm2 kabelen fort. det eneste en så tynn kabel fungerer til, er strøm til spiller :P

Helt enig :wink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva dere mener... Men siden jeg har gjort meg helt ferdig med alt arbeid, så tror jeg at jeg tester 30 amp sikring først og ser hvordan det går, for lyden er etter min mening helt god nok... Har ikke kjøpt noe spesielt "bra" utstyr uansett liksom . Så får jeg ta det derifra, så lenge dette ikke er brannfarlig så klart. Så om noen VET at det er brannfarlig, ikke tror, men vet, så si i fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...