Perfero Skrevet Oktober 31, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2009 Endelig gjort meg ferdig nå... For et mareritt!! Men nå lurer jeg på en ting. Guffa på litt høy volum, og da røk sikringen. Den er en 10 ampers flatstift, ikke sånn normalt stor, men hakket mindre. Er 10 ampere for lite? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
indola1234 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 Til forsterkeren min har jeg 150A sikring. 10A er lite. En sub kan trekke mye strøm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perfero Skrevet Oktober 31, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2009 -------- Okay, etter en del lesing så har jeg funnet frem til at 10 er veldig mye for lite.. Stemmer dette? I forsterkeren er det to 30 amp sikringer, så hvor mye skal jeg ha framme ved batteriet da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
indola1234 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 De sikringene som sitter på forsterkeren beskytter forsterkeren. Den sikringen du skal montere beskytter kabelen. Jeg har en 50mm2 kabel. Hvis du har en 10mm2 kan du ikke sikre den med en 150A sikring. Kabelen bestemmer hvor stor sikring du kan bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perfero Skrevet Oktober 31, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2009 jeg bruker 6.0mm2 kabel, hva mener du jeg skal ha på den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 jeg bruker 6.0mm2 kabel, hva mener du jeg skal ha på den? Max 40A, hadde jeg vært deg hadde jeg villa kosta på meg minst 35kvadratmillimeter kabel, ikke bare pga sikringen, men også pga spenningstap, større kabel=mindre spenningstap Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kalle66 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 på en forsterker med 60ampere sikring, så holder det med 20mm2 kabel, kanskje mindre og... 6mm2 er i alle fall alt for lite. egentli skal du ha 60ampere sikring ved batteriet, siden du har 60 i forsterkeren din. bmw520 35kvadratkabel trenger du ikke før du har forsterkerer som trekker 100 amp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 på en forsterker med 60ampere sikring, så holder det med 20mm2 kabel, kanskje mindre og...6mm2 er i alle fall alt for lite. egentli skal du ha 60ampere sikring ved batteriet, siden du har 60 i forsterkeren din. bmw520 35kvadratkabel trenger du ikke før du har forsterkerer som trekker 100 amp viss du leser innlegget mitt, så sier jeg at d har mye med spenningsfall og gjøre, og d er aldri galt å legge i en skikkelig kabel, og d har ingenting med strømtrekket til forsterkeren å gjøre,dessuten så kjører du med en amp som trekker 100A så klarer du deg med en 20kvadrat kabel gitt han klarer seg med 10 kvadrat om den kun skal kjøre 60A. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kalle66 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 Har aldri sagt att det er noe galt i å overdimensjonere kablene, men du trenger ikke motorsag til å trimme ripsbuskene dine heller så lenge spenningstapet er brukbart, så trenger du ikke å kjøpe 35mm2 kabel til 80kroner meteren. en forsterker som trekker mer strøm, krever selvsagt en større kabel, spenningsfallet blir ikke det samme ved 10ampere som ved 100ampere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 Har aldri sagt att det er noe galt i å overdimensjonere kablene, men du trenger ikke motorsag til å trimme ripsbuskene dine heller så lenge spenningstapet er brukbart, så trenger du ikke å kjøpe 35mm2 kabel til 80kroner meteren. en forsterker som trekker mer strøm, krever selvsagt en større kabel, spenningsfallet blir ikke det samme ved 10ampere som ved 100ampere Huff dessverre så glemte jeg og nevne at lengen på kabelen er en vesentlig del her, 10A er ikke mye nei, men nå er d snakk om 60A her, og d er jo som man selv ser 6 ganger så mye, så skal du trekke den 5m, så bør du ha minst 25kvadrat, så å legge en 35kvadrat er ingen overkill gitt.Dette har med utregning å gjøre, mange faktorer, kan gjerne legge ut formelen om noen ønsker d. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kalle66 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 Den formelen har eg vert borti sjøl, er elektriker så har hatt mine timer med rekning på spenningstap men poenget var at fyren ikkje trenger (merk, må ikkje ha, men skader ikkje) ikkje 35mm2 kabel, men 6mm2 blir alt for lite. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 er du elektriker så vet du jo veldig godt at på 12v anlegg har lett for spenningstap når d gjelder for klene kabler;) Skjønner poenget ditt, men jeg tenkte at legger man inn en 35kvadrat med en gang så er man sikker på at man slipper tapet, og at den tåler en grei forsterker til, istedet for at man må da kjøpe større og gjøre samme jobb en gang til. men dette finner vel trådstarter ut av selv tenker jeg. ville nå bare prøve å hjelpe da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kalle66 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 hehe, skjønner deg godt har montert diverse anlegg sjøl, så kjenner godt til spenningstap. dette får trådstarter finne ut av selv, men ville i alle fall ha skifta ut 6mm2 kabelen fort. det eneste en så tynn kabel fungerer til, er strøm til spiller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet Oktober 31, 2009 Share Skrevet Oktober 31, 2009 hehe, skjønner deg godt har montert diverse anlegg sjøl, så kjenner godt til spenningstap.dette får trådstarter finne ut av selv, men ville i alle fall ha skifta ut 6mm2 kabelen fort. det eneste en så tynn kabel fungerer til, er strøm til spiller Helt enig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perfero Skrevet Oktober 31, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2009 Ser hva dere mener... Men siden jeg har gjort meg helt ferdig med alt arbeid, så tror jeg at jeg tester 30 amp sikring først og ser hvordan det går, for lyden er etter min mening helt god nok... Har ikke kjøpt noe spesielt "bra" utstyr uansett liksom . Så får jeg ta det derifra, så lenge dette ikke er brannfarlig så klart. Så om noen VET at det er brannfarlig, ikke tror, men vet, så si i fra! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå