Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

koster rundt en tusenlapp for et brukt m50 innsug tror jeg. monteringen er nok gjort på en kveld tenker jeg, om du har alt av verktøy osv. er nok noen modifikasjoner som må gjøres underveis, men ikke noen vanskelige inngrep etter hva jeg har hørt :)

Skrevet
Jeg kjørte faktisk fra en 325 med min 323. har også tidligere hatt 328 og 325 men 323en overaska meg veldig med drag osv :wink:

må si jeg også er overrasket over min 323i! til å være 170 oppgitte hk, er den utrolig sprek! vil tro den kjører lett i fra 325i når jeg får på M50 innsuget :D

Skrevet

Må ikke chippe, men det er lurt når man gjør slike modifiseringer på motoren for å skivse ut mest mulig.

Det skal nevnes at 323 og 328 har 2.93:1 utveklsing på diffen mens 325 har 3.15:1, så om 323 og 325 er like rask orginalt så vil en 323 kjøre i fra 325 med 325 utveksling.

Har 328 med M50 innsug, BBTB, Dave F induction kit samt en remappet DME som optimaliserer M50 innsuget og 325 utveksling. Meget frisk motor det har blitt ja, ingen SYK forksjell med M50 manifoldet som i f.eks før og etter chipping av en diesel bil men det merkes absolutt ja.

Regner med det er en 220hk+ i min nå, har ikke fått benket den enda.

Nydelig motor som drar svært gjevnt i hele registeret :)

Skrevet
Må ikke chippe, men det er lurt når man gjør slike modifiseringer på motoren for å skivse ut mest mulig.

Det skal nevnes at 323 og 328 har 2.93:1 utveklsing på diffen mens 325 har 3.15:1, så om 323 og 325 er like rask orginalt så vil en 323 kjøre i fra 325 med 325 utveksling.

Har 328 med M50 innsug, BBTB, Dave F induction kit samt en remappet DME som optimaliserer M50 innsuget og 325 utveksling. Meget frisk motor det har blitt ja, ingen SYK forksjell med M50 manifoldet som i f.eks før og etter chipping av en diesel bil men det merkes absolutt ja.

Regner med det er en 220hk+ i min nå, har ikke fått benket den enda.

Nydelig motor som drar svært gjevnt i hele registeret :)

Stilig!

Monterte du M50 innsuget selv? Lurer litt på hva som må modifiseres o.l. I og med at ting og tang ikke er sitter likt plassert på innsugene.

• 2 weeks later...
Skrevet

har også lurt på å bytte innsug på min 323i, menne er det noen som har noe Data på hvor mye dette konkrekt vil gji? eventuele erfaring ifra noen som har gjort dette selv?

Skrevet

jeg gjordet det selv på min men bestillte med M50 innsug, BBTB, bestillte et ferdig kitt til ca 4000 med innsug og BBTB fra england aven fyr som heter Albinab7 eller slikt, husker ikke hva forumet het:(

men har nr til fyren i UK

Skrevet

HVisdu regger på E36coupe.com så har mange av medlemmene der benket bilene sine.

Her er resultatene til en med 328. Bare sakset info fra en tråd:

OK, here's my various plots at the different stages of modding. My cars a '96 328i Sport:

Plot 1: Completely standard engine (after having alusil block fitted and run in)

200 BHP @ 5330 RPM

204 LBS/FT @ 4320 RPM

Plot 2: Alpina527 full kit installed (throttle body + manifold)

214 BHP @ 5780 RPM

208 LBS/FT @ 4480 RPM

Plot 3: as above + PAR Cold Air Intake Kit (CAI)

224 BHP @ 5800 RPM

215 LBS/FT @ 4500 RPM

Plot 4: as above + UUC Underdrive Pulleys (water / power steering pulleys)

226 BHP @ 5840 RPM

214 LBS/FT @ 5120 RPM

All plots run using Super Unleaded and the same rolling road.

Next plot to follow soon and will show the change since fitting my Mongoose back box

Du ser blant annet at han henter 14hk med modda m50 innsug og tilhørende gaspjeld.

Skrevet

Man ser også at man henter 10hk med et skikkelig bra konfilter "MED" varmeskjold.

(jeg har også sett der en dynotest hvor de har sammelignet 3 ganger, et med gammelt orginalt luftfilter, nytt orginalt luftfilter og Dave F kit, så man får ikke de 10hk bare pga av at det orginale luftfilteret var skittent og klar for utskifting.) Hentet ingenting når de skiftet til orginalt nytt filter men ca 10hk med konfilteret.

Jeg har også kjøpt et CAI kit fra samme siden som e36coupe.com, en som kaller seg Dave F der som selger slike kit, koster ca 2000kr levert hit til norge.

Jeg kjøpte også mitt m50b25 kit samt bbtb fra alpina 527 som nevnt over her, da er det bolton kit med instruksjoner om hvordan du skal gjøre det. Går fint for en som aldri har skrudd bil/motor før å gjøre det selv.

Skrevet
Jeg kjørte faktisk fra en 325 med min 323. har også tidligere hatt 328 og 325 men 323en overaska meg veldig med drag osv :wink:

må si jeg også er overrasket over min 323i! til å være 170 oppgitte hk, er den utrolig sprek! vil tro den kjører lett i fra 325i når jeg får på M50 innsuget :D

Nei, det vil du ikke gjøre. Grunnen til at 23 motoren er så rask som den er når du sammenligner med 25 motoren er at det strupede innsuget sørger for høyere dreiemoment på lave turtall, men altså mindre effekt på toppen, derfor er det altså ikke så stor forskjell på disse totalt sett over hele turtallregisteret. Om du bytter ut innsugsmanifoilen vil du få større toppeffekt, men du vil ikke få i pose og sekk, du mister da nemlig det høye dreiemomentet på lave turtall. Du vil likevel få en raskere bil om du bruker mye turtall, men ikke raskere enn den originale25 motoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...