Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

E36 M3 radiator passer hvis du tar bort oljekjøleren under, og bygger braketter som sittere høyere oppe. Ellers vil den sitte ganske lavt. Den orginale oljekjøleren må (!) etter min mening byttes ut.

Min M3 radiator var veldig hardt medtatt, og da Zionsville tilbydde alu radiator med ferdig bygd 1500cfm vifte i forkant og forsikringer om at produktet var funksjonsprøvet i E30 S50 Euro racingbiler i Florida i opptil 135 deg. F. , ja da var det 4000kr jeg var villig til å bruke.

Skrevet

Syns pris på deler e alt før høy.. en førnuftig pris på en sånn hær motor vill ha vært rundt 15 000.. e jo tross alt en gammel motor fra en type bil som vanligvis blir brukt hardt.. å denne overprisinga av deler gjør jo at bil som hobby tar liv av en vanlig man"s økonomi! Å kem som e så dum å kjøp en motor før 40 000kr når du får en hel bil før samme pris..

Som han M3 yngve sier.. "gamle prisa"

Skrevet
Syns pris på deler e alt før høy.. en førnuftig pris på en sånn hær motor vill ha vært rundt 15 000.. e jo tross alt en gammel motor fra en type bil som vanligvis blir brukt hardt.. å denne overprisinga av deler gjør jo at bil som hobby tar liv av en vanlig man"s økonomi! Å kem som e så dum å kjøp en motor før 40 000kr når du får en hel bil før samme pris..

Herregud., Dette bolton i en e30 koster mye mer enn du tror..,

Typisk slike tatere som ikke bygger selv som kommer med slike homofile kommentarer som du gjør her.. Selvom du kjøper en hel m3 i england for 40.000 er du fortsatt ganske langt borte fra å ha det i en e30..

Prøv selv du sjef.. ånei.....

Skrevet

Hadde nesten glemt hele tråden. :D Det blir ikke noe salg i denne omgangen.

Håper det snart kommer noen byggetråder hvor man bygger om til s50 for 0kr, bare ved å kjøpe en bil fra England. :roll:

Skrevet

Om 2-3 år fram i tid vil du se tilbake, og forstå at du dreit deg ut med dette innlegget. Jeg hadde samme meningene en gang i mine yngre BMW dager... men det var inntil jeg handla meg en sånn motor og begynte å bygge. Bolt on er massivt begrep i denne sammenheng. Og det er det det er snakk om her, og ikke bare "en motor". Tenk så mange timer du sparer. Å kaste nedi en S50 i E30 kan fint gjøres til rundt 30-40k om du improviserer og finner kompromissløsninger. Skal garantere deg at du blir stående endel timer med verktøy i hånda, både på banetreff og i egen garasje. Ting som ikke passer så godt hopper av, blir overbelastet og ryker, underdimensjonerte deler etc.... Og ikke glem at dette er en S-sekser, en motor der deler koster 3 ganger det vanlige, og noen ganger enda mer. Bare nye eksospakninger koster drøyt 1100kr. 6 stk små pakninger. Til M20 koster det drøyt 240kr for 6 stk.

Skrevet
E36 M3 radiator passer hvis du tar bort oljekjøleren under, og bygger braketter som sittere høyere oppe. Ellers vil den sitte ganske lavt. Den orginale oljekjøleren må (!) etter min mening byttes ut.

Min M3 radiator var veldig hardt medtatt, og da Zionsville tilbydde alu radiator med ferdig bygd 1500cfm vifte i forkant og forsikringer om at produktet var funksjonsprøvet i E30 S50 Euro racingbiler i Florida i opptil 135 deg. F. , ja da var det 4000kr jeg var villig til å bruke.

Bytte ut oljekjøler?? Jeg kjører med original E30M3 oljekjøler og den sitter i originale fester.. Jeg har heller aldir opplevd farlig høy oljetemp selv etter 15 runder på rudskogen eller våler.

Forann radiatoren sitter den originale E30M3 elektriske kjøeviften. Har aldri hatt problemer med høy vanntemp hvertfall. Kjøre med standard S50 termostat.

Skrevet

Jeg anbefaler ALLE som skal kjøre en del på bane å overdimensjonere ALT som har med kjøling å gjøre.

En org. S50 radiator og oljekjøler er ikke tilpasset lange pass på banen over lengre tid. Jeg har kjørt mange E36 M3er på bane der temperaturen på olje har kommet opp i 130 grader. Med oppgradert radiator og oljekjøler tenker jeg det hadde sett litt annerledes ut. Derfor har jeg investert ganske mange tusenlapper på kjøling på min S-motor. Nå er riktignok min en S70 og derfor ikke helt sammenlignbar...

Min prioritet på biler som skal brukes på bane er:

Oppgradere sikkerhet (brannslokningsapp., belter, bur osv.)

Bremser

Kjøling (motor, bremser, gir, diff, servo, drivstoff)

Oppgradere understell

Oppgradere ergonomi (seter, ratt osv.)

Motoroptimalisering

Skrevet

Bytte ut oljekjøler?? Jeg kjører med original E30M3 oljekjøler og den sitter i originale fester.. Jeg har heller aldir opplevd farlig høy oljetemp selv etter 15 runder på rudskogen eller våler.

Forann radiatoren sitter den originale E30M3 elektriske kjøeviften. Har aldri hatt problemer med høy vanntemp hvertfall. Kjøre med standard S50 termostat.

Hva slags oljetemperatur har du?

E36 M3 radiatoren har oljekjøleren festet under radiatoren, som en enhet. E30 M3 er noe annet.

Skrevet

E36 M3 radiatoren har oljekjøleren festet under radiatoren, som en enhet. E30 M3 er noe annet.

Jepp jepp. Leste litt fort hva du skrev der.. Er enig med deg...

Jeg har ikke vært over 120 grader på min.. Jeg kjøpte ny oljekjøler til min for noen år siden.

De fleste jeg har snakket med sier at E30M3 kjøleren kjøler bedre enn E36M3 oljekjøleren.

Skrevet
Jeg anbefaler ALLE som skal kjøre en del på bane å overdimensjonere ALT som har med kjøling å gjøre.

En org. S50 radiator og oljekjøler er ikke tilpasset lange pass på banen over lengre tid. Jeg har kjørt mange E36 M3er på bane der temperaturen på olje har kommet opp i 130 grader. Med oppgradert radiator og oljekjøler tenker jeg det hadde sett litt annerledes ut. Derfor har jeg investert ganske mange tusenlapper på kjøling på min S-motor. Nå er riktignok min en S70 og derfor ikke helt sammenlignbar...

Min prioritet på biler som skal brukes på bane er:

Oppgradere sikkerhet (brannslokningsapp., belter, bur osv.)

Bremser

Kjøling (motor, bremser, gir, diff, servo, drivstoff)

Oppgradere understell

Oppgradere ergonomi (seter, ratt osv.)

Motoroptimalisering

Angående bane prioriteringene dine så er jeg enig..

Jeg ville satt opplæring/oppgradering av fører inn imellom ergonomi og motoroptimalisering..

Jo sprekere bilen er jo vanskeligere er den å kjøre.

Skrevet

Jepp jepp. Leste litt fort hva du skrev der.. Er enig med deg...

Jeg har ikke vært over 120 grader på min.. Jeg kjøpte ny oljekjøler til min for noen år siden.

De fleste jeg har snakket med sier at E30M3 kjøleren kjøler bedre enn E36M3 oljekjøleren.

120 grader er i grenseland mener jeg. Men om man ikke gjør gjentar det ofte, og bytter olje, skal det normalt gå bra sier "eksperter".

E30 oljekjøler plasseringen får greit med fartsvind på seg også. Kan sikkert ha noe med å gjøre at man må plassere E36 oljekjøleren litt annerledes, utenfor fartsvind (?)

Du kan jo prøve å sammenlikne den mot din E30 oljekjøler (E36 M3 enheten på bildet):

xptbvnu3z7ad58dkbt83.jpg

Skrevet

Er enig med deg at med E36 kjøler plassert under radiator så vil den kjøle ganske dårlig. E30M3/325i kjøler mere enn godt nok når den er plassert på original plass..

Min radiator:

eg3bafa8gppwq0rtf7jb.jpg

Stig Johansen kjører med original E30M3 oljekjøler og E36M3 radiator på sin E30M3 som har S50B32 med 400hk. Den klare fint å kjøle den motoren.

Tror til og med Tommy Fjeld kjøre samme oppsettet i sin E30M3 med S54 motoren i.

Tommy:

tuykrr4uhnphniir53k7.jpg

Skal ikke kverulere mere, men jeg mener forsatt at de originale kjølerene gjør jobben veldig bra.

Skrevet
Er enig med deg at med E36 kjøler plassert under radiator så vil den kjøle ganske dårlig. E30M3/325i kjøler mere enn godt nok når den er plassert på original plass..

Min radiator:

eg3bafa8gppwq0rtf7jb.jpg

Stig Johansen kjører med original E30M3 oljekjøler og E36M3 radiator på sin E30M3 som har S50B32 med 400hk. Den klare fint å kjøle den motoren.

Tror til og med Tommy Fjeld kjøre samme oppsettet i sin E30M3 med S54 motoren i.

Tommy:

tuykrr4uhnphniir53k7.jpg

Skal ikke kverulere mere, men jeg mener forsatt at de originale kjølerene gjør jobben veldig bra.

Hvor mye vekt sparer du med et slikt innsug, og hvor har du gjort av peilepinnen?

Skrevet

Sparer ikke så mange kiloene siden E36M3 har ganske lett innsug, men man får en mye feetere lyd og det ser mye bedre ut.. Man får ikke noe ekstra effekt alene, men skal man trimme så er det et must for å ha mere luft til motoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...