rollertoy Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Kjørte rundt i en 116i en stund, og likte at parklysene og blinklysene lyste opp litt når jeg låste opp og igjen bilen Noen som vet om det er mulig å programere E46`n til å gjøre dette også? Hvis ikke, ødelegger jeg noe hvis jeg kobler det opp mot interiørlyset?
mspec Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 jeg leste en plass om en som hadde koplet CCFL ringene slik at de bynte å lyse hver gang bilen ble låst/opp så det lar seg nok gjøre..
StigJ Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 Jeg har engleringene mine koplet opp mot kupelyset. Men det fulgte med eget kabelsett med rele og styr for tilkopling at kupelys. Vet ikke om man kan gjøre det med original parklysene. Når jeg låser opp bilen lyser ringene. Og når jeg låser fader de ut likt som kupelyset.
rollertoy Skrevet Oktober 26, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2009 Da burde det fungere med parklysene også da Fulgte vel med et koblingsskjema, har du det enda? Vet du hva slags relee det var ?
StigJ Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 Kan godt være. Fulgte ikke med koplingsskjema. Måtte laste det ned fra nettet. Og det gikk ned i et PCkrasj for et drøyt år siden. Men det jeg husker er at det var en ledning som skulle koples til en parklysledning, Pluss og minus på batteri og en ledning koples til kupelysledningen bak hanskerommet. Alle disse gikk ut fra releet som fultge med. Sikkert et vanlig 87a rele. Men vet ikke sikkert, og det ligger under batteriet, så kommer ikke til det sånn bare bare. men du kan jo prøve å sende en mail til www.jlevisw.com og høre om du kan få koplingskjemaet av dem. Men får du det av dem må du huske på en ting at det er feil på dette skjemaet. Det er for amerikanske biler, og parklysledningen ligger ikke der den står på skjemaet. Gå heller på ett av parklysledningen nærmere pæra.
rollertoy Skrevet Oktober 26, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2009 Takk for raskt svar , høres ut som en grei sak Da blir det kanskje litt kobling i løpet av uken Legger ut koblingsskjema hvis jeg finner. Og evnt. DIY
steinar84 Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 sitert fra en tråd jeg laga en gang. jeg har gjort dette på en e46 jeg hadde.. tenkte jeg skulle lage en diy da jeg holdt på men det blei ikke. skal lage så godt jeg husker. men blir desverre ikke noen bilder. det man trenger er for en bil med fjernstyrt sentrallås, er: -2stk sperre dioder (zenerdioder) fåes hos clas olson -en pose med loddeskjøter el. fås kjøpt hos wurth eller andre alltmulig sjapper. kan også bruke loddebolt og loddetinn. -4stk strømtyver (blå) fås hos alle bilrekvesita sjapper ++ -ca 3m kabelstrømpe for at det skal se litt finere ut. -litt sikaflex el. -ca 4-5m med 0,5mm2 kabel (helst farge rød for at andre skal i framtiden skjønne at dette er pluss og ikke gods) -du trenger diverse skrutrekkere bmw e46: poenget er å stjele strøm fra lysa i fotbrønnen, de skrur seg på når du låser opp bilen og fader vekk sammens med interiørlyset når du låser bilen. meningen med sperre diodene er at man har ikke lyst til at hver gang du skrur på parklys eller kjørelys, så lyser ineriørlyset. sperre diodene tillater strømgjennomgang kun en vei det vil si at strømmen fra interiørlyset får komme gjennom men ikke motsatt vei fra parklys. 1. plukk ned hanskerommet 2. plukk ned deklsler under på fører side 3. lag hull i en av kabelgjennomføringene i torpedoveggen, de som ligger sett fra motorrommet helt oppe til venstre. i 316 og 318 må man sikkert ta ut batteriet. 4. trekk en kabel i fra (+) festet med en strømtyv på føtbrønn lampa på v.side(førersiden) gjennom midtdelen av dersbordet over til pasasjersiden og ut gjennom hullet i gummien i torpedoveggen. la den stikke ca 30 cm ut på motorromsiden 5. gjør det samme som i punkt 4. bare med passasjerbelysningen. (dette for å ikke overbelaste en av lampene med begge lysa framme siden det er så liten kvaderat på kablene. 6. lodd en sperrediode fast på hver av ledningene som stikker ut av topedoveggen. husk at den på stå riktig vei, ellers virker den motsatt. husk å isolere med el-teip. 7. lodd på en ledning til den ledningen med diode som kommer fra venstre fotbrønn (førersiden) trekk den gjennom en kabelstrømpe fram til venstre forrlykt. husk å isolere med el-teip 8. samme som punkt 7 bare høyre side. trekk den gjennom samme kabelstrømpe men lag et hull i strømpa ved høyre forlykt slik at deningen kan komme ut der. kabelstrømpen er ikke nødvendig men det ser litt mere fint ut an masse ledninger rundt om. 9. koble saammen ledningen til (+) tilførselen av AE lyktene dine med en strømtyv. likt på begge sider. 10. montersammen dersbord og hanskerommet. bruk noe sikafleks rundt der ledningene kommer gjonnom torpedoveggen, slik at det ikke blir noen vannlekasje. 11.bruk el.teip og teip dundt sperre diodene og legg dem slik at dem ikke ligger i fukt nede i den brønnen oppe til venstre i motorromet. Vist dette ikke virker er årsake meget sikkert at diodene står feil vei. eller at du har tatt strøm fra (-) siden istede for (+) monteringstid ca 2timer med kaffe og noen sigaretter. forskjellen på e46 og e36 sålenge e36 har fjernstyrt sentrallås er vel at du må ta strøm fra taklys el.lignende siden den ikke har fotbrønnsbelysning. Lykke til.
rollertoy Skrevet Oktober 26, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2009 Mange takk Ser bra ut dette! Da slipper jeg å lage DIY..hehe du husker ikke hvilke farger det er på ledningene også vel?
rollertoy Skrevet Oktober 26, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2009 Kan jeg ikke også bruke et relee? og bare bruke interiørbelysningen som styrestrøm? Kan jeg ikke da unngå diodene? Noen som vet?
MrJørgensen Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 Jeg ville nå brukt et rele så er du sikker på at du ikke overbelaster interiørlyset. Det vil også, som du sier, gjøre diodene unødvendige
Flua Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 Det spørs vel om du får lysa til å "fade" ut om du bruker et relee, fadinga er vel styrt av lysmodulen? Om den er det så gir den en variabel spenning ut til interiørlysene for å "fade" ut, mens et relee vil kun kunne gi 0 eller 12V. Til informasjon så er ikke sperredioder og zenerdioder det samme. Sperredioder er det man skal bruke i tilfellet her (Zenerdioder har en gitt knekkspenning, så de begynner å lede motsatt vei ved en viss spenning, feks ved 5V) Om du ikke vil belaste interiørlysene mer men vil ha "fading" så går det ann å lage et buffertrinn med en transistor.
rollertoy Skrevet Oktober 26, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2009 Men hvis jeg bruker et relee og en passende kondensator vil jeg vel få samme effekt
rollertoy Skrevet Oktober 26, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2009 Da har jeg sjekket litt på biltema relee Releet må ha ca. 7V for å starte, men skrur seg ikke av før strømmen brytes... så da skulle det gå fint å bruke relee.. Takker for all hjelp!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå