Wendel Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 Nissan motoren er en mye mer moderne og en veldig potent og driftsikker motor! Ville my heller hatt den enn en sliten gammel volvo motor!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 Nissan motoren er en mye mer moderne og en veldig potent og driftsikker motor! Ville my heller hatt den enn en sliten gammel volvo motor!! Få høre hva som er så mye bedre med nissanmotoren vs en Ft volvo f.eks.. Hva med deletilgangen da? Prisen på delene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andyE30 Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 Nissan motoren er en mye mer moderne og en veldig potent og driftsikker motor! Ville my heller hatt den enn en sliten gammel volvo motor!! Få høre hva som er så mye bedre med nissanmotoren vs en Ft volvo f.eks.. Hva med deletilgangen da? Prisen på delene? jeg liker ikke japse biler. men må si meg enig. må gjøre mer med volvo ft motoren får samme effekt, og japse motoren er sykt mye lettere, og gir da en bedre vekt fordeling, er sikkert mer også volvo er og blir traktor;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 har nissanmotoren alublokk med andre ord? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andyE30 Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 har nissanmotoren alublokk med andre ord? tipper så, uansett en mindre motor:p og er litt nyere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 Dette er en s13 blokk, det er nok alu blokk med stålsylinder.Beklager størelsen på bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wendel Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 Nissan har alu blokk ja. Og har også underspyling av stempler osv. Blokka er kjent for å være bunnsolid og deletilgangen er bare helt latterlig stor og ikke minst billig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet Oktober 30, 2009 Share Skrevet Oktober 30, 2009 Heihei. Som moderator på 200sx-ogn.org og eier av Nissan 200sx s14a kan jeg jo oppklare litt her. SR20DET er alublokk, og som det sies ikke veldig glad i turtall over 7000rpm da vippearmene har lett for å hoppe av. Har du et datasprut med skikkelig mapping, oppgradert intercooler og eksosanlegg (etter turbo) henter du med en Garret GT2871R ut 350+ hester på hjulene på 1,2-1,3 bar trykk med original innmat i motor og originale kammer. Dette regnes som driftsikkert. Problematikken med rådebank er i første hånd et problem på ca18det-motoren, ikke SR20DET. Min SR20DET har jeg kjørt 55000km med, med alt fra 200hk i motor til godt over 300hk på hjulene og BRA drag fra 3200rpm og hele veien ut til turtallsperra på 7000rpm. Banekjøring, grisekjøring og langkjøring, sommerkjøring og vinterkjøring, og det holder. Jeg har kun byttet olje, tennplugger og filtre på motoren på denne tiden. Angående dreiemoment vs hestekrefter så tipper jeg den volvomotoren med 217hk og 400nm i moment har en alt for liten turbo, og dermed får tidlig turbotrykk og høyt moment, men mister kraften ved noe sånt som 4000rpm pga den lille turboen. Litt som en dieselbil, men der har motoren uansett ikke mer å gi ved ca 4-5000rpm. På samme måte tipper jeg SR20-motoren det refereres til har en veldig stor turbo med mye turbolag. Da får du først moment sent i registeret, men også mer hestekrefter. Det er ikke noe problem å hente ut godt over 400Nm på en standard SR20 med litt høyere ladetrykk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo-Tommy Skrevet Oktober 30, 2009 Share Skrevet Oktober 30, 2009 Helt enig med Martin. Når man får ladetrykk, samt kompresjon, turbo, ventilåpning, ventiltider med mye mer tilsier om en motor er "momentsterk" eller ikke, og ikke om motoren er Volvo eller Nissan. At en Volvo har 217hk og 400nm sier jo bare at turboen er for liten, og motoren for "ineffektiv" til å greie å holde momentet høyere opp på turtall, og dermed får man lav effekt. Og med en liten turbo så vil man også få ladetrykk veldig tidlig og dermed få meget god fyllingsgrad i sylindrene, og mye moment før mottrykket i eksosen, ineffektiviteten til en liten turbo, samt for snille kammer begynner å begrense på høyere turtall. Dessuten så er mange volvomotorer man bygger på 2.3l, noe som gir et bedre grunnlag for moment enn en 2l Nissan-motor, eller andre 2litere for den del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet Oktober 30, 2009 Share Skrevet Oktober 30, 2009 jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen engang blir videreført, det er ingen tvil om at generelt sett en volvo i bra stand fliser en 200sx hvis begge har samme effekt, det holder å ta en titt på rudskogen, ikke en eneste 200sx i Norge jeg har sett er veldig rask, utenom EN og den har v8 twin turbo fra lexus. Mens volvoer tusser det av, spesielt svenske traktorer går bra.. Selvfølgelig er det en og annen lokal potetbonde som drar utpå med sin originale 740tic som er rævkjørt i alle år og som driter ut merket.. men jeg snakker på generelt vis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet Oktober 30, 2009 Share Skrevet Oktober 30, 2009 en ganske hissig b230..men langt i fra den sprekeste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wendel Skrevet Oktober 30, 2009 Share Skrevet Oktober 30, 2009 jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen engang blir videreført, det er ingen tvil om at generelt sett en volvo i bra stand fliser en 200sx hvis begge har samme effekt, det holder å ta en titt på rudskogen, ikke en eneste 200sx i Norge jeg har sett er veldig rask, utenom EN og den har v8 twin turbo fra lexus. Mens volvoer tusser det av, spesielt svenske traktorer går bra.. Selvfølgelig er det en og annen lokal potetbonde som drar utpå med sin originale 740tic som er rævkjørt i alle år og som driter ut merket.. men jeg snakker på generelt vis. Jeg skjønner ikke at du gidder å vidreføre denne diskusjonen...... Og at en volvo fliser en 200sx med samme effekt er bare piss for å være ærlig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wendel Skrevet Oktober 30, 2009 Share Skrevet Oktober 30, 2009 http://www.youtube.com/watch?v=IpwvtV2yEJY En forholdsvis hissig SR20DET.. 1000hk.. Og ikke den eneste.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Oktober 30, 2009 Share Skrevet Oktober 30, 2009 Edit: Hva skjedde med det siste innlegget til BMW-745iA som sa at grunnen til at Volvo kanskje ikke holdt følge på svingete veier var stor luftmotstand? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet Oktober 30, 2009 Share Skrevet Oktober 30, 2009 Hehe.. Jeg mater trollet litt likevel jeg.. Hadde jeg hatt over 300hk på hjulene i volvo 240'en min tror jeg neppe jeg hadde kjørt rundetider på 1:08-1:09 med den på Rudskogen likevel. Det gjør jeg med 200sx'en min. Det er også veldokumentert at en s14a med originale senkefjærer, oppskrudd turbotrykk (270hk i motor) og skikkelige støtdempere klarer rundetider på Rudskogen på 1:10. Vis meg en original bakhjulsdrevet Volvo bortsett fra senkefjærer, skikkelige støtdempere og 270hk som klarer det. Ja, det er mulig å hente ut mye av en B230-motor, men hvor mange driftsikre hester henter man ut med original, uåpnet motor? Driftsikker som i en motor man starter og kjører hver dag, grisekjører med daglig og kjører på mange banetreff hvert år og som går og går uten annet vedlikehold enn regelmessig bytte av oljer og filtre.. Uansett har det egentlig ikke noe med saken å gjøre, da trådstarter har spurt hvordan en S14a-motor passer i en BMW E30. Uten at jeg er noen ekspert på det tror jeg det bør gå greit. Samme motor finner man nemlig også i så små biler som Nissan Sunny GTi (uten turbo) og Sunny GTi-R (med turbo). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå