Gå til innhold

Guide for M50 motor, i E30 karosseri (Ajourført 23.07-2012)


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som kunne evaluert min søknad som jeg har skrevet nå? ^^

Ikke så veldig lang, men hadde vært fint om noen kunne tatt en titt. Sender på PM hvis noen melder seg! :)

Legger ut en kopi av min søknad som jeg fikk godkjent nettopp, så får vi se hva de sier når jeg skal vise den. Jeg fant den på ei nettside, og håper det er greit for han jeg har kopiert den fra. Synes vi i BMW miljøet må være mere åpen på hvordan vi gjør slike ting, siden staten ikke alltid er så lett å samarbeide med. Må være forberedt på å finne dokumentasjon, utskrift fra ETK etc. Biltilsynet er nå klar over at BMW norge ikke gir ut sånn info, så de er villige til å godta utskrifter fra ETK vi selv finner. Jeg driver å leiter fram det jeg trenger, og hvis det er interresse for det så kan jeg lage en tråd om papir prossessen, når jeg er ferdig. Det lønner seg å holde en åpen dialog med biltilsynet, og gjøre det de ber om, selv om enkelte krav kan virke firkanta og rare. Tilslutt vil jeg si at dette ikke er en garanti på at du får det godkjent i din bil, alle slike bytter er enkeltgodkjente, og tolkning av regler er ikke like overalt.

Søknad om godkjenning av motorbytte.

Jeg ønsker å bytte til motor med høyere ytelse i følgende bil:

Kjøretøy: BMW 32X E30

Understellsnr: XXXXXXXXXX

Kjennemerke: XXXXXX

Bilen er levert fra fabrikk med sekssylindret motor med slagvolum 1990 cm3, effekt 95kW/129HK og dreiemoment 174Nm. (Dette gjelder min bil.)

Ønsket er å bytte til nyere og større motor, hentet fra BMW 325i 1992 E36.

Dette er også en sekssylindret motor, slagvolum 2453cm3, effekt 141kW/192HK og dreiemoment 245Nm.

Min argumentasjon for godkjenning av motorbytte er følgende:

BMW E30 ble levert i Norge som 325i med effekt 126kW/171HK og dreiemoment 222Nm.

Identisk type bil ble også levert som 320iS (primært til det italienske og portugisiske markedet, men er i dag å finne som bruktimporterte biler også i Norge), slagvolum 1990cm3, effekt 141kW/192HK og dreiemoment 210Nm.

325i og 320iS er utstyrt med identiske bremser og hjuloppheng/understell.

XX12345 er også identisk med 325i/320iS:

-Fjærbein foran (51mm)

-Stabilisatorstag foran og bak (20mm/14,5mm)

-Skivebremser bak

-Ventilerte skiver foran

Karosseri og andre komponenter (bremsepumpe, skivebremser foran mm) er felles for 320i/325i/320iS og således uendret.

Motor fra 325i E36 monteres med originale motorfester i originale innfestningspunkter, det samme gjelder girkasse.

Ta gjerne kontakt dersom uklarheter eller spørsmål.

Mvh

Ditt navn

Din adresse

Postnr sted

Evt telefonnummer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik peilepinnen havner på E30 med S50?

Fulgte med ett peilerør på min, men virker totalt feil. det er nesten helt rett, men det skulle vært mere vinklet nede i forhold til innsug osv.

Hvilken peilepinne skal man bruke?

noen som har bilde av det peilerøret man skal bruke på E30/S50 konvertering?

IMG_1661.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kunne evaluert min søknad som jeg har skrevet nå? ^^

Ikke så veldig lang, men hadde vært fint om noen kunne tatt en titt. Sender på PM hvis noen melder seg! :)

Legger ut en kopi av min søknad som jeg fikk godkjent nettopp, så får vi se hva de sier når jeg skal vise den. Jeg fant den på ei nettside, og håper det er greit for han jeg har kopiert den fra. Synes vi i BMW miljøet må være mere åpen på hvordan vi gjør slike ting, siden staten ikke alltid er så lett å samarbeide med. Må være forberedt på å finne dokumentasjon, utskrift fra ETK etc. Biltilsynet er nå klar over at BMW norge ikke gir ut sånn info, så de er villige til å godta utskrifter fra ETK vi selv finner. Jeg driver å leiter fram det jeg trenger, og hvis det er interresse for det så kan jeg lage en tråd om papir prossessen, når jeg er ferdig. Det lønner seg å holde en åpen dialog med biltilsynet, og gjøre det de ber om, selv om enkelte krav kan virke firkanta og rare. Tilslutt vil jeg si at dette ikke er en garanti på at du får det godkjent i din bil, alle slike bytter er enkeltgodkjente, og tolkning av regler er ikke like overalt.

Søknad om godkjenning av motorbytte.

Jeg ønsker å bytte til motor med høyere ytelse i følgende bil:

Kjøretøy: BMW 32X E30

Understellsnr: XXXXXXXXXX

Kjennemerke: XXXXXX

Bilen er levert fra fabrikk med sekssylindret motor med slagvolum 1990 cm3, effekt 95kW/129HK og dreiemoment 174Nm. (Dette gjelder min bil.)

Ønsket er å bytte til nyere og større motor, hentet fra BMW 325i 1992 E36.

Dette er også en sekssylindret motor, slagvolum 2453cm3, effekt 141kW/192HK og dreiemoment 245Nm.

Min argumentasjon for godkjenning av motorbytte er følgende:

BMW E30 ble levert i Norge som 325i med effekt 126kW/171HK og dreiemoment 222Nm.

Identisk type bil ble også levert som 320iS (primært til det italienske og portugisiske markedet, men er i dag å finne som bruktimporterte biler også i Norge), slagvolum 1990cm3, effekt 141kW/192HK og dreiemoment 210Nm.

325i og 320iS er utstyrt med identiske bremser og hjuloppheng/understell.

XX12345 er også identisk med 325i/320iS:

-Fjærbein foran (51mm)

-Stabilisatorstag foran og bak (20mm/14,5mm)

-Skivebremser bak

-Ventilerte skiver foran

Karosseri og andre komponenter (bremsepumpe, skivebremser foran mm) er felles for 320i/325i/320iS og således uendret.

Motor fra 325i E36 monteres med originale motorfester i originale innfestningspunkter, det samme gjelder girkasse.

Ta gjerne kontakt dersom uklarheter eller spørsmål.

Mvh

Ditt navn

Din adresse

Postnr sted

Evt telefonnummer

Helt greit å bruke dette som mal, om det hjelper.

Her er forøvrig resten av historien, bl.a innsigelsen på det første avslaget. http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=321696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peilepinnen med rør skal komme fra E34 M50, og man behøver å gjøre litt modifikasjoner på festebraketten.

Festebraketten var det minste problemet.. måtte bøye røret en del for at det skal gå nedi..

men fikk det til igår.

Pluss at jeg fikk tak i meg MYE mindre bremsekraft forsterker idag, dette går veien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke BMW E30 333i som referanse?

Den har 232hk/285nm

Har du papirer på det? Mener denne hadde 194hk/285nm, men det er så mye tull som går rundt på nettet, så man kan aldri være sikker med mindre man har troverdige kilder.

Visst pokker har den 194hk :D Jeg som rekna feil nå. Men det er jo mer NM, det hjelper jo på.

333iCARp1.jpg

333iCARp2.jpg

333iCARp3.jpg

333iCARp4.jpg

333iCARp5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...