Gå til innhold

Guide for M50 motor, i E30 karosseri (Ajourført 23.07-2012)


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Motor og elnett er likt på E36 og E34. Det som skiller E36 fra E34 i all hovedsak er at bunnpanne-sumpen er foran traversen på E34 (som er det man burde ha på E30 om man ikke vil modde bunnpanne i stor skala). Så E34 M50 er det beste utgangspunktet mtp arbeidstimer. Om E34 M50 motorfester passer mot E30 er jeg ikke sikker på, jeg mener man kun kan ha E36 fester der.

Angående kasse; Så lenge du har liten hardy på kassa, og spesielt M20 /Getrag 260 kasse så skal E30 325i/320i mellomaksel passe.

Husk på at M20, M50 og S50 blokken er like lange, og at avstanden girkassen bygger fra bakkant av motoren og bak til mellomaksel vil være like stor på alle motorene, i forhold til girkassen du bruker. En S50 med M20 kasse vil bygge like mye som en M20 med M20 kasse - bakover. ZF og Getrag kassene bygger litt ulikt.

E34 mellomaksel har jeg ingen aning om. Hvis de har likt flens bak til diffen som E30 har (4 bolt) så kan det passe, men vil da tro den er litt lengre enn E30 mellomakselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står jeg litt fast her, og trenger forslag.

Har montert S50B30 i -90 320i, brukt koblingsskjema som skal brukes for M50/S50 og E30 til produksjonsslutt. Har koblet pluss på en tykk rød og en tynn rød kabel som bringer pluss inn i motornettet, koblet pluss fra motornettet til sikringsboks E30, samt jordet den kabelen som kommer ut av bunten til diagnosen. Tror (!) dette skal være korrekt. Har engelsk ledningsnett, motor fra juni -95.

Starteren går rundt, men bensinpumpa går ikke, og det er ikke gnist. Ved å sette en plussledning på pin 13 i motorkontakten går pumpa. Har sjekket at DME har spenning via pin 7 i motorkontakten.

Har forsøkt to hjerner, da jeg mistenker at den fra -95 har ews. Den andre er fra -93 uten ews.

Går styringen til bensinpumpa via DME?

Noen forslag?

Edit: Det som ser ut til å være et plusspunkt i fordelingsboksen/jump start boksen er visst ikke det. Flyttet den tynne plussledningen til strømførende uttak, så vart det liv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor og elnett er likt på E36 og E34. Det som skiller E36 fra E34 i all hovedsak er at bunnpanne-sumpen er foran traversen på E34 (som er det man burde ha på E30 om man ikke vil modde bunnpanne i stor skala). Så E34 M50 er det beste utgangspunktet mtp arbeidstimer. Om E34 M50 motorfester passer mot E30 er jeg ikke sikker på, jeg mener man kun kan ha E36 fester der.

Angående kasse; Så lenge du har liten hardy på kassa, og spesielt M20 /Getrag 260 kasse så skal E30 325i/320i mellomaksel passe.

Husk på at M20, M50 og S50 blokken er like lange, og at avstanden girkassen bygger fra bakkant av motoren og bak til mellomaksel vil være like stor på alle motorene, i forhold til girkassen du bruker. En S50 med M20 kasse vil bygge like mye som en M20 med M20 kasse - bakover. ZF og Getrag kassene bygger litt ulikt.

E34 mellomaksel har jeg ingen aning om. Hvis de har likt flens bak til diffen som E30 har (4 bolt) så kan det passe, men vil da tro den er litt lengre enn E30 mellomakselen.

Tusen takk :) dette var veldig god informasjon! Har alt som skal til for og bygge om men var bare usikker ang kasse og askling så dette hjalp. Så da 320 og 325 mellomaksling er like lange?

Edit: Noen her inne som har konvertert til m50 fra m10 preface forgasser motor? ser det er 2 stikk som mangler, eller ligger litt feil, Jeg har nr 15 som ikke skal brukes, men ikke 14 som er fartstmåler. Bilen har ikke orginalt turteller så lurer på det kan ha noe med dette og gjøre.

Mvh Beyeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvordan har du/dere gjort me kabel gjennomføringen til computeren? kontakten er litt for brei til orginal hullet, og hvordan har dere tettet det?

Viss du demonterer stikket som du fester på hjernen så går den akuratt gjennom, er noen små torx skruer på det.

Så skaffa jeg en orginal gjennomføring å fikk den over stikket før jeg satte det sammen igjen.

DSC01802.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-18

1 kontaken er øverste til venstre på bil stikket eller?

Og motsatt på motor kontakten? 18 er nederst til høyre osv

Ellers noen som har et bilde av kontakten med nr

så Jeg er sikker på hva som er hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du/dere gjort me kabel gjennomføringen til computeren? kontakten er litt for brei til orginal hullet, og hvordan har dere tettet det?

Viss du demonterer stikket som du fester på hjernen så går den akuratt gjennom, er noen små torx skruer på det.

Så skaffa jeg en orginal gjennomføring å fikk den over stikket før jeg satte det sammen igjen.

DSC01802.jpg

Takker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 3 på m50 ledningsnett(rød/kvit) skal i følge guiden ikke brukes til noe.

Er ikke det litt rart, iog med den går til tomgangsregulatoren?

Har som dere sikkert skjønner problemer med tomgangen. Den jager opp og ned til jeg kobler ut lmm, da går den jevnt, men grovt.

og ja, har prøvt å bytta hjerne, lmm og tomgangsreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Skal få lodda på en E30 motorkontakt på m50 elnettet.

Men M50 motoren er fra 91. Er det samme elnett som er i guiden?

Og vet ikke hvem årsmodell E30 kontakten kommer ifra.

Noen som vet om det er forskjellige elnett på E30?

Er den runde kontakten.

Om stikkene er de samme på alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...