Gå til innhold

Guide for M50 motor, i E30 karosseri (Ajourført 23.07-2012)


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Hey, har M50 i e30 325iX. Kjøpte den slik og med ett hjemmesnekra innsug, har nå bytta til orginalinnsug, men fikk da oljerøyk i eksosen. Tok ut veivhusventilasjonen og satt slangene i en flaske, etter å ha kjørt med det 2 dager var flaska gnudd med olje. Virker som motoren ikke liker å stå slik den gjør, tror kanskje luftinga på toppdekselet ikke kommer høyt nok (iX har motoren ca 15grader mer rettstilt). Noen som har noe erfaring med dette? Vil gjerne løse det uten oilcatch tank :)

Sorry OT, men kunne jo vært greit for folk å vite om når de putter M50 i ix. Fant ut problemet, forrige eier hadde "glemt" å montere sprutedekselet over innsugskammen, det var alt som skulle til for at utluftinga fikk oljesprut i seg og virkelig store mengder forsvant (forsvant ca en liter om dagen). Deilig å få det på stell hvertfall :)

Er jo litt relevant denne da, om denne bilen fortsatt har 4-hjulstrekk... Er fester o.l for diffen sveist inn i m50 bunnpannen eller?

Nja sånn ca, er brukt fremre 1/3 av m50 panna sveist på 2/3 bakre del av m20 panna så har godt fungerende 4trekk ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg skal ha en zf kasse på m50n i e30.

Hvilken av zf kassene burde jeg prøve å få tak i, og hvilken mellomaksling?

Er det KUN `91 e36 325i zf kasse som passer sammen med de mellomakslingene som er nevnt?

Vet det står masse om det, men klarer aldri å bli helt sikker. Og det vil jeg være før jeg begynner å lete etter det.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa fra 328i/M3 (og mellomaksel fra E30 M3) er kjent for å tåle litt. Jeg har dette, og det fungerer finfint.

Ok, takk for svar :)

Da blir det nok en sånn på meg også :)

Dette passer rett på m50 med m20 svinghjul, Sachs 618 trykkplate og 4pucks sinterlamell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha m20 svinghjul så må du sette i mindre bolter for at starter skal gripe i startkransen, og ikke bare slure. Mindre bolter for innfestning for starter.

Utdrag fra guide :

Getrag girkasse fra 1992 320i/325i E36 sammen med 320i E30 Mellomaksel

Man kan bruke standard E30 320i/323i/325i girkasse, da sammen med tilhørende mellomaksel. Sett da over svinghjul og clutch fra M20 motor. Sammen med starteren og underminensjonerte bolter å juster starteren til bunn (ned mot bunnpanne med andre ord). Nedre overføringsarm for gir må kuttes og sveises sammen igjen. Husk da og endre vinkelen noe siden M20 girkassen blir noen grader tiltet til siden i forhold til M50 girkasse.

Det er da snakk om fra 92 og oppover. Husker jeg ikke feil, så har ZF girkassen den samme lengden. Det er kun flensen som er problemet på 91 modell girkassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha m20 svinghjul så må du sette i mindre bolter for at starter skal gripe i startkransen, og ikke bare slure. Mindre bolter for innfestning for starter.

Utdrag fra guide :

Getrag girkasse fra 1992 320i/325i E36 sammen med 320i E30 Mellomaksel

Man kan bruke standard E30 320i/323i/325i girkasse, da sammen med tilhørende mellomaksel. Sett da over svinghjul og clutch fra M20 motor. Sammen med starteren og underminensjonerte bolter å juster starteren til bunn (ned mot bunnpanne med andre ord). Nedre overføringsarm for gir må kuttes og sveises sammen igjen. Husk da og endre vinkelen noe siden M20 girkassen blir noen grader tiltet til siden i forhold til M50 girkasse.

Det er da snakk om fra 92 og oppover. Husker jeg ikke feil, så har ZF girkassen den samme lengden. Det er kun flensen som er problemet på 91 modell girkassene.

Så jeg må ha en ZF kasse fra 328/m3 etter `92? Og da bruke e30 m3 mellom aksel.

Ellers så skal girkassa passe rett på da.. Det var et eller annet sted jeg leste om noen som måtte sveise noe inni clutchhuset for at den skulle trykke skikkelig på trykkplata eller noe sånt. Men jeg må da ikke dette? :)

Dette med m20 starter og underdimensjonerte bolter skal jeg prøve å få til.

Spør her på nytt om jeg ikke skulle få det til.

Takk for hjelpa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardtop snakker om girkasse med stor flens. Dette er da samme dimensjon å 325i girkasse fra 91. Med denne så må man ha enten E30 M3 eller 325i mellomaksel fra 91 modell E36 eller 324td E30 aksel. Tror man kun fikk ZF girkasse til disse.

320i 0g 325i E36 girkasser ZF og Getrag fra 1992 og oppover, da kan man bruke 320i aksel fra E30.

Håper det ble mer forståelig nå. Girkasse sveisingen er fra hva jeg vet, unødvendig. PPF forumet kan svare deg nøyaktig på dette, da m20 svinghjul med tilhørende "snæks" er mye omtalt på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har no koblet opp m50en i e30en min og den vil ikke starte :S problemet som eg har kommet frem til e følgene. styre strøm releet feil der. klikker ikke når eg tar på tening målte litt på det og har byttet det, men det som e det e jo det at i det eg sittet i releet så blir jordings kabelen som går fra hjerne til det releet. den blir + i det eg sitter nedi releet :S noen ide her folkens ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sveisingen inne i clutch-huset, dreier det seg om utløserarmen. Jeg har M50 med (lettet)M20 svinghjul + lille M20 starteren med standard bolter og 328i/M3 kasse. (Husk også å bytte støttelageret i veiva til det som passer med E36 girkasse)

I og med at M20 svinghjulet er tynnere enn M50 dobbelmassehjulet, blir vinkelen på utløserarmen ganske stor. Det fungerer sikkert greit, men jeg valgte å sveise på to "pucker" på utløserarmen der utløserlageret ligger an for å beholde original vinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sveisingen inne i clutch-huset, dreier det seg om utløserarmen. Jeg har M50 med (lettet)M20 svinghjul + lille M20 starteren med standard bolter og 328i/M3 kasse. (Husk også å bytte støttelageret i veiva til det som passer med E36 girkasse)

I og med at M20 svinghjulet er tynnere enn M50 dobbelmassehjulet, blir vinkelen på utløserarmen ganske stor. Det fungerer sikkert greit, men jeg valgte å sveise på to "pucker" på utløserarmen der utløserlageret ligger an for å beholde original vinkel.

Har du noe bilde av det du sveisa? Jeg har også noe letta M20 sbinghjul, pga dreiing av baksiden av startkransen. Hvilket støttelager er det du mener? Bilde av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...