Gå til innhold

Hjelp - E60 2004 gikk i svart i løpet av natten


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en 2004 520i som døde i natt til i dag. Alarmen på bilen gikk i natt. Sto opp og sjekket. Alt ok og det røde lyset under speilet blinket som normalt.

I morges var bilen helt død. Låste opp døren med nøkkelen og prøvde å slå på lys i taket. Helt svart.

Kan det ganske enkelt være batteriet som har tatt kvelden, eller en feil med alarmen som har stengt ned alt? Burde vel vært lys uansett? Fukt ett eller annet sted?

Skrevet

da du låste opp bilen med nkelen åpna alle dørene seg eller kun førerdøra?

virker som batteriet er tomt ;)

har du et voltmeter så finner du fort ut av dette ;)

Skrevet

Få batteriet ditt sjekket før vi trekker noen forhastede konklusjoner =) ellers kan jeg nevne at fatter sin e60 døde etter en frost natt, løsning ble ny bil på garanti fra bmw.

Skrevet

Kun førerdøren åpnet seg med nøkkelen, så ja det virker absolutt som om batteriet er flatt. Skal sjekke med voltmeter i ettermiddag og deretter se om batteriet tar strøm etter en hjelpestart.

Ny bil på garanti blir nok vanskelig :wink:

Pratet med Stenshagen og bare tanken på kjøre den dit gjør at kronene ruller ut...

Skal sjekke litt mer først. Fikk bare et snev av panikk i morges. Den har gått 130.000 km uten et eneste problem, så det måtte vel snart komme noe.

Takk

Skrevet

Målte batteriet til 3,35 volt.

Satte på batterilader og da begynte moroa... En rekke klikkelyder i motorrommet og nåla i laderen bare fløy frem og tilbake. Så gikk alarmen og den fortsatte litt til etter at jeg hadde tatt av laderen. Ingen blinkende lys og fortsatt like død bil.

Nå begynner jeg å lure. Er batteriet defekt? Er det noen form for sperre for hva man kan foreta seg etter at alarmen har gått tidligere? Hva skjedde da når jeg satte på laderen og panseret sto åpent?

Er det noe poeng å prøve starthjelp hvis den reagerer slik på en batterilader?

Skrevet

Er batteriet på 3,35V er det DØDT, noe som ikke er uvanlig på E50/E61.

Ville først kjøpt nytt batteri og så tatt det derfra

Skrevet

Regner med at bilen burde starte ved hjelpestart, selv om batteriet er dødt?

Leste på bimmerfest forumet at man ikke burde bruke noe annet enn originalt batteri og at et batteribytte krever en form for "resetting" hos BMW for at bilen skal "tilpasses" et nytt batteri. Noen som vet noe om dette?

Skrevet

Nå har jeg vært hos BMW og byttet batteri til 2600,- inkl reg. av nytt batteri i ECU(?) og fjerning av feilkoder. De mente batteriet var problemet. Det var på torsdag. Bilen startet fint torsdag og fredag. Nå, lørdag morgen, er den død igjen.

Måler 4,5 V spenning på splitter nytt batteri. De fant ingen andre feil, men det må jo være noe som trekker voldsomt med strøm?

Noen som har tips/erfaringer? Skal de begynne med generell feilsøking på en elektrisk feil ser jeg for meg at det fort blir kostbart...

Skrevet
fattern sin hadde gått 30k når den feila :P

Hva var galt med "fatterens" bil som var så alvorlig at de ikke kunne fikse den?

'

jeg vet ikke, all elektronikken streika pga kulda, så jeg antok at det var ne som ikke tålte frost.. ikke isolert godt nok eller noe, det var hvertfall en veldig komplisert jobb fikk vi beskjed om så de ordnet en ny bil.

Er nok lettere for bmw tror jeg og ta inn fattern sin bil og bruke den til noe annet enn og skru den komplett i biter og sammen igjen... men hva vet jeg, jeg jobber ikke der :P

Skrevet

trur du skal få målt tapping. er nåkk tapping som er problemetr ditt. kan være alt fra nåkka ettermontert utstyr t CCC og alt anna :P

er nåkk en en styreenhet som ikke går i sleep. E60 tar fra 30min-1 time før biln er i sleep og da er normal tapping 0.22mA

Skrevet

Da har jeg målt en del. Oppdaget et vesentlig problem og det er at multimeteret har to ulike tilkoblingspunkter/kretser for måling. En som går opp til 2000mA og en opp til 10A. Siden bilen drar ca 8A før den går i sleep mode måtte jeg bruke kretsen på 10A. Problemet da er at når den går helt i sleep mode får jeg kun avlest 0,01A. Et bytte til den kretsen som går opp til 2000mA medfører at bilen skal våkne igjen, men det gjør den jo ikke så lenge multimeteret ikke lar 8A passere.

Det virker også som om sleep mode går i flere trinn. Innledningsvis måler jeg ca 8A, deretter går den relativt raskt ned til 3,65A (interiørlyset er da forsatt på). Etter ca 10 min går den ned til 0,2A og stabiliserte seg der.

Sikring for telefon (som jeg ikke har) gjorde at den økte til 0,54 for så å gå ned igjen når sikringen ble satt på plass.

Tok ut sikringer i tur og orden og da jeg fjernet sikringen for PDC (Park Distance Control) droppet den til 0,01 og ble der.

Da hadde det gått ca 40 minutter og den forble på 0,01. Mistenker at dette var neste trinn i sleep mode. Hadde da målt på alle sikringene i bagasjerommet (ca 25 stk). Fortsatt gjensto 20 stk. i hanskerommet.

Så lenge det ikke var mulig å skifte til 2000mA fikk jeg heller ikke målt noe mere.

Det eneste som ikke var aktivert under målingene var sentrallås m/alarm.

Etter å ha hjelpestartet bilen målte jeg spenningen over batteriet til godt over 14V. Ser i hvert fall ut til å lade godt. Kjørte en time og stoppet motor. Batteriet målte da 12,9V. Etter 2 timer med fikling og målinger var det på 12,65V

Nå har den stått ulåst i tre timer og måler nå ca 12,6V på batteriet.

Får la den stå over natten uten å aktivere noe som helst og se hva den måler i morgen tidlig.

Kan det være noe knyttet til alarmen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...