Gå til innhold

Fått igjen E30-en etter eu-kontroll. Pris på reperasjoner?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Fikk igjen bilen fra EU-kontroll i dag og kontrollseddelen så stygg ut..

Her det som var feil:

Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi (parkbrems)

Lekkasje ved tannstang (ant ei slange bare)

Defekt spyler

Nærlys feil innstilt

Def parklys venstre

Batteri ikke festet

Noe dårlige bakre bæreforinger

Slitt bærekule høyre

Ulyd i hjullager venstre foran

Eksospotte innfestning bak defekt

Mangler varseltrekant

Oljesvetting motor gear (ant ubetydelig iflg mekaniker)

Samt et ikke godkjent senkesett (fjører) (hva kan gjøres her? Har ikke papirer på det) Må det det da kjøpes nye fjører og dempere?

Huff.

Noen som har noen formening om hva all denne ondskapen kan koste totalt? Har ikke nok ferdigheter til å montere dette selv (sett bort fra å kjøpe varseltrekant og bytte lyspærer :lol:

Skrevet

delene er ikke så dyrt... kommer ann på hva som er dårlig med servogreiene, men resten er vel sånn 300,- deler stk, senkesettet må vel ha tuv, så på biltilsynet å få det i vognkortet

Skrevet

Dersom du har fått 2'er på traversforinger kommer nok dette på i underkant av ti tusen om jeg skal tippe.

Er jo helt feil og skrive "noe dårlige bæreforinger bak" Er jo ikke en mangeltekst i hele tatt. Så lenge bilen står fullasta i 12%(tror det var 12) helling er håndbrekket godkjent om man følger lovteksten helt bokstavelig. Tull hele PKK opplegget egentlig.

Skrevet

Kommer fort på 10-15K hvis du ikke skrur selv. Mange her inne som kan skru E30 så går sikkert an å få noen til å gjøre det privat.

Parkbrems er nok bare å justere, evt skifte bånd

Feste batteri er lett. Bare det sitter fast er det greit. Jekkestropp e.l går helt fint

Eksosfeste kan sveises...

Oljesvetting: vask motoren...

Må nok kjøpe nye fjører. Monterer du nye senkefjører må du ta 4-hjulskonrtroll og lysjustering+visning på BT. Koster vel en 3-4000 totalt med fjører.

Skrevet
kan ikke være mer enn 50% på parkbrems heller

Kan du henvise til det i kjøretøyforskriften? Husker riktignokikke hva som står i boka for før 95, men den etter er det 12% (noe usikker på prosent tallet, kan hende det var 16%) regelen som gjelder.

Skrevet

Fra lovdata:

1.2.3 Parkeringsbremseanlegg

Kravet til parkeringsbremseanleggets virkning er at det skal holde kjøretøyet i ro i en bestemt helning. For kjøretøyer registrert før 1. oktober 1992, er helningen 16% (tilsvarende en vinkel på 9.1 og en bremsevirkning z = 0.158). For kjøretøyer registrert etter 1. oktober 1992, er helningen 18% (tilsvarende en vinkel på 10.2 og en bremsevirkning z = 0.177). Biler registrert etter denne datoen skal også kunne holde bil og tilhenger lastet til tillatt vogntogvekt for bilen i ro i en helning på 12% (tilsvarende en vinkel på 6.8). (Dette betyr eksempelvis en bremsekraft på ca. 58440 N for tillatt vogntogvekt 50 tonn.)

Vurdering av bremsevirkning: Regulerbar parkbrems prøves vanligvis på bremseprøver

NB! Vær oppmerksom på at statisk friksjon mellom trommel/skive og belegg som regel er høyere enn glidende friksjon.

Kontroller skjevhet. NB! Vær oppmerksom på fjærbrudd i fjærbrems Parkbrems for dårlig bremsevirkning 2

Forskjell i bremsekraft > 50% av høyeste verdi 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...