Martin-D Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Hei Fikk igjen bilen fra EU-kontroll i dag og kontrollseddelen så stygg ut.. Her det som var feil: Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi (parkbrems) Lekkasje ved tannstang (ant ei slange bare) Defekt spyler Nærlys feil innstilt Def parklys venstre Batteri ikke festet Noe dårlige bakre bæreforinger Slitt bærekule høyre Ulyd i hjullager venstre foran Eksospotte innfestning bak defekt Mangler varseltrekant Oljesvetting motor gear (ant ubetydelig iflg mekaniker) Samt et ikke godkjent senkesett (fjører) (hva kan gjøres her? Har ikke papirer på det) Må det det da kjøpes nye fjører og dempere? Huff. Noen som har noen formening om hva all denne ondskapen kan koste totalt? Har ikke nok ferdigheter til å montere dette selv (sett bort fra å kjøpe varseltrekant og bytte lyspærer
gkw89 Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 delene er ikke så dyrt... kommer ann på hva som er dårlig med servogreiene, men resten er vel sånn 300,- deler stk, senkesettet må vel ha tuv, så på biltilsynet å få det i vognkortet
Bimmerlars Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Dersom du har fått 2'er på traversforinger kommer nok dette på i underkant av ti tusen om jeg skal tippe. Er jo helt feil og skrive "noe dårlige bæreforinger bak" Er jo ikke en mangeltekst i hele tatt. Så lenge bilen står fullasta i 12%(tror det var 12) helling er håndbrekket godkjent om man følger lovteksten helt bokstavelig. Tull hele PKK opplegget egentlig.
gkw89 Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 kan ikke være mer enn 50% på parkbrems heller
Lars89 Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Kommer fort på 10-15K hvis du ikke skrur selv. Mange her inne som kan skru E30 så går sikkert an å få noen til å gjøre det privat. Parkbrems er nok bare å justere, evt skifte bånd Feste batteri er lett. Bare det sitter fast er det greit. Jekkestropp e.l går helt fint Eksosfeste kan sveises... Oljesvetting: vask motoren... Må nok kjøpe nye fjører. Monterer du nye senkefjører må du ta 4-hjulskonrtroll og lysjustering+visning på BT. Koster vel en 3-4000 totalt med fjører.
Bimmerlars Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 kan ikke være mer enn 50% på parkbrems heller Kan du henvise til det i kjøretøyforskriften? Husker riktignokikke hva som står i boka for før 95, men den etter er det 12% (noe usikker på prosent tallet, kan hende det var 16%) regelen som gjelder.
kolstn Skrevet November 8, 2009 Skrevet November 8, 2009 Fra lovdata: 1.2.3 Parkeringsbremseanlegg Kravet til parkeringsbremseanleggets virkning er at det skal holde kjøretøyet i ro i en bestemt helning. For kjøretøyer registrert før 1. oktober 1992, er helningen 16% (tilsvarende en vinkel på 9.1 og en bremsevirkning z = 0.158). For kjøretøyer registrert etter 1. oktober 1992, er helningen 18% (tilsvarende en vinkel på 10.2 og en bremsevirkning z = 0.177). Biler registrert etter denne datoen skal også kunne holde bil og tilhenger lastet til tillatt vogntogvekt for bilen i ro i en helning på 12% (tilsvarende en vinkel på 6.. (Dette betyr eksempelvis en bremsekraft på ca. 58440 N for tillatt vogntogvekt 50 tonn.) Vurdering av bremsevirkning: Regulerbar parkbrems prøves vanligvis på bremseprøver NB! Vær oppmerksom på at statisk friksjon mellom trommel/skive og belegg som regel er høyere enn glidende friksjon. Kontroller skjevhet. NB! Vær oppmerksom på fjærbrudd i fjærbrems Parkbrems for dårlig bremsevirkning 2 Forskjell i bremsekraft > 50% av høyeste verdi 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå