eb racing Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Noen her på forumet som har hørt om eller vært borte i problemer med clutch/svinghjul på e60/e61 med manuell girkasse?
Gjest Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 har vært borti noen def clutcher på disse, men da stort sett på skolebiler eller andre hvor det skyldes grov brukerfeil.
eb racing Skrevet November 9, 2009 Forfatter Skrevet November 9, 2009 "trang" og putte i 1gir. og revers og noe "hakkete" !
steinar84 Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 hakkete? som pulsering ved igangsettelse?
eb racing Skrevet November 9, 2009 Forfatter Skrevet November 9, 2009 Hørt det er 2 svinghjul på disse,kan det være problemet er høydekast feks. på svinghjulet? Burde være mer igjen av clutchlamelene etter 104000km.?
Bonden Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Det er vel ikke helt ukjent med feil med 2 masse svinghjul ,gjelder både 3 og 5 serie bensin og diesel.
steinar84 Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 er vanlig med litt pulsering til tider med dobbelamsse svinghjul. ikke to svinghjul men et svinghjul som er i to deler. festet i hverandre med en slags fjærsysem for å ta vekk vibrasjoner og slag fra motor så ikke de forplanter seg i drvverket. så vidt jeg har forstått
eb racing Skrevet November 9, 2009 Forfatter Skrevet November 9, 2009 Takker for svar! Hadde bilen på service og de mente clutchen er utslitt! Men det er ingen sluring på gasspådrag,kun hard og putte i første og revers! Bytte av clutch/svinghjul koster 26200kr. !
Gjest Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 rart at den ikke slurer om det skulle være clutch, men symptomene dine eller er helt forenlig med def clutch lamell, evt knekte "fjærer" på trykkplate.. dobbelmasse problemer er egentlig ganske oppskrytt, min oppfatning.
steinar84 Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 det jeg har vert bortig av dobbelmasse problemer er slakke fjærer, tikke kakkelyder, men det er sog på vw,skoda og audi da. men prinsippet er det samme.
Gjest Skrevet November 10, 2009 Skrevet November 10, 2009 på andre merker har det vært en del problemer ja.
Fredrik Skrevet November 10, 2009 Skrevet November 10, 2009 Svinghjulet var helt ødelagt på vår 2003 E46 318d Touring da bilen hadde kjørt ca. 195000 Km. Moderne 2-masse svinghjul holder ikke evig, men det er et mysterium hvorfor svinghjulet på vår bil tok kvelden. Bilen har stort sett kjørt på motorveier med cruisekontrollen aktivert og aldri vært i nærheten av f.eks banekjøring med hard gearing. Symptomene på at svingjulet var ødelagt var tildels kraftig pulsering og vibrasjoner ved belastning i jevn hastighet. Skal du skifte svingjulet skifter du clutchen også samtidig.
ThomasB Skrevet November 10, 2009 Skrevet November 10, 2009 Er disse problemene "temperaturavhengig" ? Altså at de gir seg ved varm motor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå