Gå til innhold

Enkel trimming av 320i M52B20TU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Effekten er oppgitt på 98 oktan så vil absolutt tro det har noe å si...

Her er en test Fifth Gear gjorde for en stund siden...

Skrevet
For 5000 ville jeg kjøpt grenrør. Husk fyll 98 oktan :wink:

99 V-Power 8)

99 V-power er søppel.. På mazdaen min får jeg tenningsbank på "99" V-power, mens vanlig 98 oktan går greit

Skrevet
For 5000 ville jeg kjøpt grenrør. Husk fyll 98 oktan :wink:

99 V-Power 8)

99 V-power er søppel.. På mazdaen min får jeg tenningsbank på "99" V-power, mens vanlig 98 oktan går greit

Sier vel mer om mazda`n ;)

Skrevet

en stempelmotor er en stempelmotor, og at jeg får tenningsbank betyr at bensinen brenner for lett/fort. høyere oktantall skal hindre det, og hvis bensinen faktisk har høyere oktan skal man kunne kjøre mer fortenning for å ha optimalt sylindertrykk over en større del av slaget. det klarer IKKE v-power, så jeg har en mistanke til at dette er en salgsgimmick, vanlig bensin tilsatt dyserens, noe greier for å få vekk avleiringer, og et eller annet som får bensinen til å brenne fortere sånn at en bil som er satt opp for 95-oktan skal kjennes "piggere" ut.. har prøvd å få dette avkrefta/bekrefta av shell, men når jeg nevner mine erfaringer blir jeg blankt avvist! de vil ikke snakke med meg når jeg spør om faktisk oktantall..

Skrevet
Trodde bmw kun oppga effekten sin i 95 oktan jeg. Men finner ikke noe dokumentasjon på det.

Testen til fifth gear viser ikke at du får mer effekt ved å kjøre på bensin med høyere oktan. Men at du kan få høyere effekt ved å bruke bensin med ulike tilsetningsstoffer.

Fant denne linken til alle som tror de får mer effekt ved å tanke høyere oktantall. http://auto.howstuffworks.com/fuel-effi ... tion90.htm

Hvis du hørte etter hva han sa så var den bensinen som var "dårligst" på subaruen 95 oktan og den som ga høyest ytelse var 98-99 oktan.

Nyere BMW motorer kan gå så lavt som 91 oktan men da settfølgelig med effekt tap, ett untak er 335i som minimum må ha 95 oktan.

Dette er verdier som står i brosjyren til E9X serien.(2009 modelserie)

Nyere motorer er oppgitt med bruk av 98 oktan.

Når det gjeller forskjellig respons på oktan endring er det opp til produsenten av bilen å optimalisere elektronikken til de forskjellige kvalitetene, BMW optimaliserer etter mitt skjøn sine motorer til å fungere med alt fra 91 oktan til 98 oktan Motoren vil da forsøke å hente det beste ut av den brukte bensin kvalitet.

Flere japs biler og den renaulten i testen til fift gear er ikke optimalisert for høy oktan og vil derfor heller ikke kunne hente ut gevinsten som endret tenningstidspunkt ville kunnet gitt.

I flere land er 95 oktan det høyeste du får tak i. Intil for et par årsiden fantes kun 95 oktan i Danmark bla pga noe miliø greier og hvist nokk noe med grunnvannet, ble jeg fortalt på flere bensin stasjoner. (Fredrik her inne vil kansje kommentere dette med Danmark nærmere).

Når det gjeller tilgjenelig oktan tall blir det som nevnt i den ene artikelen brukt helt ned til 87 oktan i enkelte stater i USA. i europa vil du normalt finne fra 91-92 viav 95-97-98 og 99oktan bensin. Flybensin for små fly som var nevnt var populært i amcar miliøet på 70 og 80 tallet da den hadde 103 oktan og det var da mulig å bruke "høy" komp stempler.''

Et eksempel er remap av motor på rullefelt som ikke gir så mye hester men software er tilpasset akurat den gjellende motoren, dette gjør bilen mer kjørbar da det ikke lenger er produksons tolleranser å ta hensyn til.

Jeg har hørt at produksjons tolleransene kan ligge rundt 5% på både motor og software.

Mange biler med fuske og ustabilitets problemer blir helt friske når de får en tilpasset mapping.

Simco har gjenom tidene komentert dette i noen bilblader bla en prosjekt BMW (E39 turing) for det tidligere norske bladet "DRIVE" .

- http://www.simco.no/

Skrevet

Ja modrene suge motorer er så pass bra i utgangspunktet at ytterligere økning blir kostbart.

Det var ander boller med gamle opel ascona og manta med 2,0l cih motor, der fikken rundt 45 hk for ca 10 000kr.

2 doble 45mm weber eller dellorto gassere og en 290 grader kam så var mye gjort. :D

På den andre siden er jo triming/tuning litt morsomt da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...