Psyfoon Skrevet November 15, 2009 Skrevet November 15, 2009 Svingarmene bak må byttes på min E39 Touring, men hvordan merker man under kjøring at disse er defekte? Merker at når bakhjulene treffer skarpe ujevnheter som tverrgående asfaltkanter i veien så skjelver/hopper bilen en del bak etterpå. Ved større ujevnheter som fartsdumper merker jeg ingenting. Kan dette skyldes de defekte svingarmene eller kan det være noe annet? Bilde av disse svingarmene eller spissingsstag som de kalte det på NAF-testen: Hvor mye arbeid er det å bytte disse selv og går det fint uten spesialverktøy? Vet at jeg må ta 4-hjulskontroll etterpå.
Otis Skrevet November 15, 2009 Skrevet November 15, 2009 Såvidt jeg vet så er tegn på defekt spissestag, at bilen bruker uvanlig mye dekk under vanlig kjøring. Utifra det du beskriver som dine feil, vil jeg heller anta støtdempere, eller foringene på traversen. Hvor langt har din bil rullet?
Psyfoon Skrevet November 15, 2009 Forfatter Skrevet November 15, 2009 Takk for svar! Den har rullet 179.000km og var inne til NAF-test i Juli i år og var på EU-kontroll for 4 dager siden. Kun defekte spissestag ble anmerket begge plasser. Rart hvis de ikke har sett at det er defekte traversforinger eller støtdempere Vet du om det er mye jobb å bytte spissestagene selv og evt. hvor mye et verksted tar i arbeidspenger/ timer for å bytte traversforingene?
Otis Skrevet November 16, 2009 Skrevet November 16, 2009 Det virker ikke som at flest folk vet hvordan man sjekker om foringene på traversen er defekt. Men du kan sjekke dem ved å demontere skruene som holder dem fast, ta bare av en bolt om gangen. Der kan du se etter sprekker i dem, de skal da IKKE ha noen sprekker i seg. På min bil så var de 2 fremste defekt og hadde mange sprekker i seg, og når de var demontert, så så man at de var helt sprukket opp og var ganske så myk. De 2 bakerste var ikke defekt, men de ble byttet uansett. BMW verkstedet i byen skulle vel ha rundt 5000-6000,- for dette arbeidet. Jeg valgte å ta dette arbeidet selv, da det ikke er så vanskelig, om man følger beskrivelsen på autopower.se; http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=188 Kjøpte foringene fra koed.no for 429,- stykket, og de er originale, det er stemplet BMW på dem. Så bare der sparer du mye penger i forhold til GS bildeler tilogmed. Når det gjelder spissestagene, så kan det vel koste fort 4000,- inkl 4 hjulskontroll med justering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå