Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag når jeg skulle sette meg inn i bilen kjente jeg med en gang ei sviddlukt. Samme lukt som når man har kortsluttet et kretskort e.l. Etter litt gransking inni bilen starter jeg motoren. den går som normalt. Men når jeg skrur på lysene skjer det litt av hvert. Først var det litt lys i speedometeret men det forsvant etter et øyeblikk. ellers ingen lys i dash og knapper.. Kun display i radio, klimaanlegg og computer lyser. Når jeg vrir bryteren på svekkes også lyset i computeren. Jeg slår av lysene og går ut å ser. da lyser det i høyre baklys, ellers helt mørkt. (importbil) Bremselys funker men ryggelysene fungerer ikke. Jeg stoppet bilen etter hvert og luktet meg rundt. Det jeg fant ut er at lukta kommer ifra dashen. Spesielt inni hanskerommet.

Alt annet på bilen ser ut å fungere. Er det noe styringsenhet for kun lysene på bilen? Og isåfall, kan den plutselig bare finne på ta kveld uten at bilen er i bruk? Bilen hadde stått stille i ca 3 dager. Vert å nevne er kanskje at jeg hadde den i vaskehall rett før jeg parkerte bilen.?

Dette er en 99mod. e39 2.0l.

Noen kloke hoder?? :)

Skrevet

Lysmodul sitter vel ved siden av sikringsboks i hanskerom?. Venstre side for sikringsboks.. Ikke utpreget å få fukt dit, fra hva jeg vet. Den henger i "fri luft" så burde nå ikke være så utsatt..

Skrevet

Tror du snakker om grunnmodulen Fliid.

Jeg hadde noe problemer forgje uke som kunne være relatert til lysmodulen så jeg har lest meg litt opp på den og problemer rundt den.

For det første: den sitter bak sparkepanelet til høyre i fotbrønnen til passasjersetet.

Og for det andre: det er en del som har problemer med at kontaktene på modulen irrer, noe som for meg tilsier at den sitter utsatt for fuktighet. Noe som kan forklare at det skjedde etter en vask.

Uten å være sikker så mener jeg å ha lest at det kan bli fuktig i fotbrønnen hvis dreneringa fra takluka er tett, så det kan ha noe med det å gjøre...

Skrevet

Det som hillmar sier stemmer bra. Mener det var en bulletin på dette i TIS.

Grunnmodulen er plassert bak hanskerommet, og lysmodulen er på sparkepanelet på passasjersiden slik hillmar sa.

Skrevet

Ellers kan det jo nevnes at på denne tida av året er musa hissig på å komme seg inn i bilen (jeg tenker da på den lille gnageren, din gris). På min forrige E36 fant jeg et fint lite musebol rett ved lysmodulen. Men godt mulig det er fukt også, ja.

Skrevet

Jeg fant feilen i dag. :) Det var som hillmar sa grunnmodulen, som ligger bak sparkepanelet på høyresiden. er denne også kalt LCM? Det står iallfall LCM på denne modulen. (light control module, fant jeg ut etter litt googling.) denne var delvis smeltet på deler av overflaten, og klissvåt... Ser det ligger slike på ebay til 5-600 kr. så det største problemet mitt er vel å få bukt med vannet som kommer inn i sida på bilen. Men det som er spesielt er jo at modulen henger ganske fritt. det skal ikke være mulig at det renner vann ned på den. og kondens var det ikke fordi det dryppet av den når jeg tok den ut. Så det jeg kommer fram til er at det må ha sprutet vann inn i sideskjermen når jeg hadde bilen i vaskehallen, mest sannsynlig imellom døra og skjermen. Kan det være tilfelle? eller skal det være helt tett derifra og inn i siden? Kan jo også få en kompis til å spyle bilen mens jeg sitter inni å ser..

Takker for svar folkens. Jeg fant feilen etter ca 2 min takket være svarene her! :)

Skrevet

Bra at du fant feilen!

Men jeg må skuffe deg litt ang. å kjøpe modul fra ebay. Du må kode modulen til din bil, og hvis du spør BMW om å gjøre det sier de at de kun kan kode nye moduler, som koster ca. 4k. Det går ann å kode brukte moduler, men da må du finne noen som kan gjøre den jobben...

Og ja, det er light control module (LCM) den heter, men det er ikke det samme som grunnmodulen (GM). Den sitter forrann hanskerommet...

Edit: Her er en tråd om dreneringa fra takluke som fører til fuktighet i høyre forbrønn: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=127600&highlight=takluke+drenering

Skrevet

du kan kjøpe LCM fra koed.no

De er mye billigere enn fra GS eller BMW selv.

Ikke sikkert at BMW blir så glad da, men det betyr ikke noe.

Skrevet

Ok.. så det hjelper ikke hvis jeg finner en med samme serienr bare. ? Er ikke det nøyaktig samme delen da, eller er det lagt inn noe på den for at den kun passer til orginalbil??

Ang. takluken. Det har ikke regnet her på ganske lenge nå, så jeg tror ikke det kan være takluka. I sommer var det jo også mye regnvær, og bilen sto faktisk med åpen takluke gjennom et par heftige regnskurer. Og det begynner jo å bli noen måneder siden. LCM`en var jo søkkvåt nå. Tror ikke den overlever noe sånt i måneder.. Skal få en kamerat til å spyle litt mens jeg ser inni sida der.

Skrevet

Da er det vel ikke serienr, men en lang tallrekke.

Den lyder som følger: 61.35-8 386 209

Fannt en lik på ebay. Men hvis den må kodes likevel er det jo ikke vits siden man bare får gjort det med nye...

Skrevet

Ikke ta svaret mitt som en fasit, men jeg mener at det kan funke hvis du finner en modul fra en bil som har ca. samme utstyr. Jeg ser for meg at at da er funksjonene programert riktig.

Det som derimot ikke funker uten programering er km. standen. Instrumentpanelet og LCM kommunisierer med hverandre og sjekker at chassinr. og km. stand er lik i begge boksene. Når det ikke stemmer overens dukker det opp en lite rød dott ved km. telleren i dasjbordet. Denne dotten skal indikere at det er tuklet med km. standen el. og kan være vanskelig å bortforklare ved eventuelt salg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...