Odd-M Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Sjekk denne linken ts. Her finner du alt du trenger av opplysninger og jeg garanterer deg et godt resultat:http://www.autoparts.no/files/produkter ... de%202.pdf Drit i denne "udugelige" guiden og sjekk heller linken jeg har postet lengre opp i tråden. Tipsene fra Autoglym har i mine øyne en rekke dårlige valg og løsninger. F.eks er svamp absolutt FYFY!!! Den "kapsler" inn drit i porene, drar det med seg dritten rundt på bilen og produserer enormt med vaskeriper. Å dra vannet av med nal, eller pusseskinn for den saks skyld, er heller ingen god løsning. Med mindre du står på et absolutt vindstille område eller i 100% trekkfri garasje vil det da samle seg støv og skit på våt lakk. Når du så drar over med nalen eller pusseskinn riper man opp lakken. Jeg garanterer et MYE bedre resultat ved å følge Detailers-guiden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elwaro Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Sjekk denne linken ts. Her finner du alt du trenger av opplysninger og jeg garanterer deg et godt resultat:http://www.autoparts.no/files/produkter ... de%202.pdf Drit i denne "udugelige" guiden og sjekk heller linken jeg har postet lengre opp i tråden. Tipsene fra Autoglym har i mine øyne en rekke dårlige valg og løsninger. F.eks er svamp absolutt FYFY!!! Den "kapsler" inn drit i porene, drar det med seg dritten rundt på bilen og produserer enormt med vaskeriper. Å dra vannet av med nal, eller pusseskinn for den saks skyld, er heller ingen god løsning. Med mindre du står på et absolutt vindstille område eller i 100% trekkfri garasje vil det da samle seg støv og skit på våt lakk. Når du så drar over med nalen eller pusseskinn riper man opp lakken. Jeg garanterer et MYE bedre resultat ved å følge Detailers-guiden! Jeg er ikke enig i det du sier. Jeg har benyttet den andre metoden i årevis,både på nye og gamle biler inkl. strøkne veteranbiler,med perfekt resultat. Jeg vil legge til at jeg ikke har egne interesser i å foreslå produktet noen enkelte andre her inne kanskje har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Hva legger du i ordet strøken? Jeg garanterer 100000000% sikkert at jeg skal klare å finne vaskeriper over absolutt HELE bilen dersom du vasker med svamp og tørker med pusseskinn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elwaro Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Hva legger du i ordet strøken? Jeg garanterer 100000000% sikkert at jeg skal klare å finne vaskeriper over absolutt HELE bilen dersom du vasker med svamp og tørker med pusseskinn. Jeg er redd du kan ha misforstått endel. Når man benytter svamp er det viktig å benytte en NY svamp. Benytter man en gammel så risikerer man at denne har sandpartikkeler i seg og skaper riper. Men en ny gjør neppe det. Det trodde jeg sa seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Poenget her er at en vaskehanske i microfiber/ull vil trekke inn små partikler, og likevel ha en fin overflate ned mot lakken. En svamp har ikke de samme egenskapene, og sand og støv vil ikke trekke inn på samme måten, og derfor vil man kunne få vaskeriper. I tillegg kan du jo tenke deg hva som kjennes mest skånsomt mot huden, en svamp eller en microfbier vaskehanske Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elwaro Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Poenget her er at en vaskehanske i microfiber/ull vil trekke inn små partikler, og likevel ha en fin overflate ned mot lakken. En svamp har ikke de samme egenskapene, og sand og støv vil ikke trekke inn på samme måten, og derfor vil man kunne få vaskeriper. I tillegg kan du jo tenke deg hva som kjennes mest skånsomt mot huden, en svamp eller en microfbier vaskehanske Jeg vil tro at sandpartikler også må gnis inn i en mikrofiberklut? Eller terkker de seg inn i denne helt automatisk? Det er lov å tenke selv. Bruk mye vann,fortrinnsvis varmt,en god shampoo og en NY svamp. Deretter beskyttelse etter eget ønske. Jeg selv har meget god erfaring med Autoglym, noe jeg ikke er alene om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danse Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 viktigest av alt.....Få på voks!!! Bruk eks "supervask" blå flaske. Tror det er turtle, den er knall Fåes på alle bensinstasjoner. Tolker jeg deg dit hen at du mener Turtle Supevask inneholder voks??? Turlte-såpene er skikkelig møkkdårlig sammenlignet med skikkelige saker. Ikke blir det noe billigere heller kontra å kjøpe the real deal hos spesialistene. Studer Scandicshines nettbutikk grundig, mail dem og spør om tips. Voks eller lakkforsegling er helt nødvendig for å beskytte lakken gjennom vinteren. Jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe en bøtte med rist i bunn, et par skikkelige vaskehansker (av bedre kvalitet enn driten de selger på Europris...) og en bra såpe. I tillegg bør man ha et par microfiber tørkekluter av bra kvalitet og en god avfetting som ikke likevel tar livet av voksen. En god startpakke fra Scandicshine: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... cts_id=277 http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... ucts_id=81 http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... ucts_id=13 http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... ucts_id=17 http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... cts_id=141 ja den innholder flytende vaske voks! Seff finnes det andre alternativ som kan være bedre, som evt hardvoks osv. Men for noen som ikke vil eller kan gå så grundig til verks, så er supervask et veldig godt alternativ som fåes på alle bensinstasjoner. Og det er enkelt og kjapt å bruke og lakken blir beskytta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Hva legger du i ordet strøken? Jeg garanterer 100000000% sikkert at jeg skal klare å finne vaskeriper over absolutt HELE bilen dersom du vasker med svamp og tørker med pusseskinn. Jeg er redd du kan ha misforstått endel. Når man benytter svamp er det viktig å benytte en NY svamp. Benytter man en gammel så risikerer man at denne har sandpartikkeler i seg og skaper riper. Men en ny gjør neppe det. Det trodde jeg sa seg selv. Fra første sekund du drar en svamp over en skitten overflate så fylles porene med sand, skit, olje, asfalt og annen skit. Dette drar du med deg rundt på hele bilen. Problemet forsterkes med en gammel og skitten svamp, men det vil ALLTID være der. Har du noen som helst erfaring med mer moderne vaskemetoder? Jeg har prøvd begge deler... I stedet for å kjøpe en ny svamp hver gang du skal vaske bilen (hvem kan med hånda på hjertet si at det blir gjort?) så er det mye bedre økonomi i å kjøpe skikkelig ustyr som vaskes og rengjøres etter hver bruk. Jeg har en slik hanske som er brukt tett opp mot 100 ganger. Da er vi nede i nesten kr 1,- pr. gang den er brukt. Såpe med voks som skal gi en faktisk beskyttelse er som å tro på julenissen spør du meg. Markedsføringssvindel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Syvert Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Hva legger du i ordet strøken? Jeg garanterer 100000000% sikkert at jeg skal klare å finne vaskeriper over absolutt HELE bilen dersom du vasker med svamp og tørker med pusseskinn. Jeg er redd du kan ha misforstått endel. Når man benytter svamp er det viktig å benytte en NY svamp. Benytter man en gammel så risikerer man at denne har sandpartikkeler i seg og skaper riper. Men en ny gjør neppe det. Det trodde jeg sa seg selv. Fra første sekund du drar en svamp over en skitten overflate så fylles porene med sand, skit, olje, asfalt og annen skit. Dette drar du med deg rundt på hele bilen. Problemet forsterkes med en gammel og skitten svamp, men det vil ALLTID være der. Har du noen som helst erfaring med mer moderne vaskemetoder? Jeg har prøvd begge deler... I stedet for å kjøpe en ny svamp hver gang du skal vaske bilen (hvem kan med hånda på hjertet si at det blir gjort?) så er det mye bedre økonomi i å kjøpe skikkelig ustyr som vaskes og rengjøres etter hver bruk. Jeg har en slik hanske som er brukt tett opp mot 100 ganger. Da er vi nede i nesten kr 1,- pr. gang den er brukt. Såpe med voks som skal gi en faktisk beskyttelse er som å tro på julenissen spør du meg. Markedsføringssvindel. Odd- M du er hjertlig velkommen i min garasje,tror ikkje du finner så mange vaskeriper. Kan med hånd på hjertet si at eg aldri har brukt samme svamp omigjen. Har brukt/bruker både supervask og autoglym i alle mine år med bil, og har også vunnet flere concours eller hva det nå heter ,med produkter frå autoglym. Så det at autoglym er ikkje er bra det er sludder og vas,bruker du f.eks High definision voksen som den så fint heter får du en rå glans. Men vil presisere det at har eg lar aldri bilen bli så møkete at eg strever med vasken, da er det fort å få riper når du må gnikke fælt. Bruker også supervask hver gang eg vasker,(bruker da ny svamp til dette etter såpevasken) grunnet den er kjempe god,lettvind og tar bort asfalt flekker greitt. noe som ikkje såpen gjør, da må du gnikke veldig. og da får du vaskeriper. Bruker også mye vann,ikkje høytrykk kun hageslange. Samt eg bruker også pusseskinnet til autoglym godt fornøyd men der også har eg alltid en renn bøtte med varmt vann som eg kan skylle pusseskinnet i. Men kan si meg enig at såpe med voks er er nok ikkje mye beskyttende,men gjør en god vask etter min menig. Er vel litt omstendlig når det gjelder å vaske bilene men det er greitt for eg "koser" meg når eg gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danse Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Odd-M du kan komme i min garasje og Og eg bruker heller aaaaalldri samme svampen om igjen! Men eg mener at viss vannet preller av lakken, da er den beskytta. Viss vannet ikke preller av lakken, vil den etter en stund ta til seg vann og lakken vil bli matt og etter en en stund til vil karossoriet starte å ruste. Lakk er ikke vanntett. Tar du den under mikroskop, vil du se at lakken er full av porer. Det samme gjelder karossori plater. Høytrykkvasker du en 0.9 mm karossori plate en liten stund, vil den bli fuktig på baksiden, det samme gjelder med lakken. Det finnes produkter som danner hard beskyttelse hinne over lakken, som evt hard voks, d-tech osv . Men dette er da en større operasjon. Viss du vil bare vaske bilen i en fei og skal beskytte lakken, så er vaske voks et godt alternativ. Og var vel egentlig det trådstarter var ute etter. Eg vasker bilen misnt en gang i uka med vaskevoks som evt "supervask" og bilen min trenger ikke polering på laaang tid enda. Vannet preller og lakken er som ny enda. Blank og fin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 For det første har jeg aldri sagt at Autoglym er dårlig. Jeg har brukt håndpoleringsproduktene deres i mange år med gode resultater. Ved at også motorvasken deres er meget bra. Bumpercare har jeg brukt i alle år med fine resultater. Men den guiden inneholder noen ikke fullt så gode tips. Bevares, det fungerer. Det er bare mulig å gjøre det så mye bedre. Jeg anbefaler dere virkelig å prøve alternativet med en skikkelig vaskevott jeg har nevnt. Det er virkelig natt og dag i forskjell hvis det gjøres riktig! Men SVAMP derimot, der blir vi tydeligvis ikke enig. Mulig dere ikke har samme forståelse som meg angående vaskeriper. Dette er mikroskopiske riper som ikke kan kjennes, men som fremtre visuelt i direkte sollys. Disse klarer man i praksis ikke å fjerne for hånd og må til med maskinpolering med dertil egnede midler. Se de vedlagt bildene. Her er disse vaskeripene pluss større riper og defekter fjernet på den ene siden. Dette kommer ene og alene fra slurvete vasking. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Syvert Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Jeg anbefaler dere virkelig å prøve alternativet med en skikkelig vaskevott jeg har nevnt. Det er virkelig natt og dag i forskjell hvis det gjøres riktig! Men SVAMP derimot, der blir vi tydeligvis ikke enig. Mulig dere ikke har samme forståelse som meg angående vaskeriper. Dette er mikroskopiske riper som ikke kan kjennes, men som fremtre visuelt i direkte sollys. Disse klarer man i praksis ikke å fjerne for hånd og må til med maskinpolering med dertil egnede midler. Se de vedlagt bildene. Her er disse vaskeripene pluss større riper og defekter fjernet på den ene siden. Dette kommer ene og alene fra slurvete vasking. Men det er også natt og dag forskjell hvis en bruker svampen riktig. Men mener nok samme vaskeriper som deg og det du illustrerer på bilde, enig det kommer ene og alene fra slurv svamp eller vott. Har prøvd og bruker vott også eg, og det er et bra produkt det,ingen tvil men eg kan ikkje se forskjell på lakken, det var poenget mitt. For å få vekk disse vaskeripene bruker eg 3M serien for hånd (slipepasta) vurderer da korningen alt etter hvor grove ripene er så lenge dem ikkje er gjennom klarlakk. grunnen for hånd det er så fort å få disse skjoldene etter maskinen som en ser da i sollys fra enkelte vinkler,det er ikke mye pent, spesiellt på mørk farge. Men det er tidkrevende når en ikkje bruker maskinen... Hugser godt kunder på verkstedet som meinte dei trengte en hellakkering på bilen,men etter en god omgang med rubbing og polering hadde den blase fargen fått en dyp frisk farge igjen. mange som er uviten på hvor dårlig lakken egentlig kan være før du må lakkere når det gjelder riper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Jeg har hele 3M Perfect It-serien med Fast Cut+, Extra Fine Compound og Ultrafina SE med tilhørende pads til maskinpolering. Er det samme sakene du bruker? Kjøresporene etter maskin forsvinner som regel med en finishpolish av type Ultrafina. Disse skyldes i mange tilfeller uvitenhet hos bruker, da en grovere polish som regel må etterfølges av en finere. F.eks lagde Fast Cut+ enormt med kjørespor på min bil, men de to etterfølgende stegene fjernet alt sammen. Vet at noen lakktyper er håpløse med tanke på dette, men BMW generelt skal ikke være spesielt problematisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elwaro Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Hva legger du i ordet strøken? Jeg garanterer 100000000% sikkert at jeg skal klare å finne vaskeriper over absolutt HELE bilen dersom du vasker med svamp og tørker med pusseskinn. Jeg er redd du kan ha misforstått endel. Når man benytter svamp er det viktig å benytte en NY svamp. Benytter man en gammel så risikerer man at denne har sandpartikkeler i seg og skaper riper. Men en ny gjør neppe det. Det trodde jeg sa seg selv. Fra første sekund du drar en svamp over en skitten overflate så fylles porene med sand, skit, olje, asfalt og annen skit. Dette drar du med deg rundt på hele bilen. Problemet forsterkes med en gammel og skitten svamp, men det vil ALLTID være der. Har du noen som helst erfaring med mer moderne vaskemetoder? Jeg har prøvd begge deler... I stedet for å kjøpe en ny svamp hver gang du skal vaske bilen (hvem kan med hånda på hjertet si at det blir gjort?) så er det mye bedre økonomi i å kjøpe skikkelig ustyr som vaskes og rengjøres etter hver bruk. Jeg har en slik hanske som er brukt tett opp mot 100 ganger. Da er vi nede i nesten kr 1,- pr. gang den er brukt. Såpe med voks som skal gi en faktisk beskyttelse er som å tro på julenissen spør du meg. Markedsføringssvindel. Odd- M du er hjertlig velkommen i min garasje,tror ikkje du finner så mange vaskeriper. Kan med hånd på hjertet si at eg aldri har brukt samme svamp omigjen. Har brukt/bruker både supervask og autoglym i alle mine år med bil, og har også vunnet flere concours eller hva det nå heter ,med produkter frå autoglym. Så det at autoglym er ikkje er bra det er sludder og vas,bruker du f.eks High definision voksen som den så fint heter får du en rå glans. Men vil presisere det at har eg lar aldri bilen bli så møkete at eg strever med vasken, da er det fort å få riper når du må gnikke fælt. Bruker også supervask hver gang eg vasker,(bruker da ny svamp til dette etter såpevasken) grunnet den er kjempe god,lettvind og tar bort asfalt flekker greitt. noe som ikkje såpen gjør, da må du gnikke veldig. og da får du vaskeriper. Bruker også mye vann,ikkje høytrykk kun hageslange. Samt eg bruker også pusseskinnet til autoglym godt fornøyd men der også har eg alltid en renn bøtte med varmt vann som eg kan skylle pusseskinnet i. Men kan si meg enig at såpe med voks er er nok ikkje mye beskyttende,men gjør en god vask etter min menig. Er vel litt omstendlig når det gjelder å vaske bilene men det er greitt for eg "koser" meg når eg gjør det. Det gleder meg å se at noen har skjønt det. Forøvrig har jeg gitt opp å utdype dette nærmere for enkelte. Det viktigste er dog at vi selv blir fornøyde Og for min del må folk her inne gjerne bruke sandpapir når de skal rengjøre bilen sin. Selv benytter jeg meg,etter et langt liv med erfaring, nå kun av Autoglyms produkter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Man sparer penger på å kjøpe seg en vaskehanske i lengden så hvorfor ikke bare kjøpe det med en gang. I tillegg er det uten tvil bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå