Odd-M Skrevet November 20, 2009 Skrevet November 20, 2009 Det er et ordtak som beskriver dette godt. Det nytter ikke å lære en gammel hund nye triks. Mythbusters beviste forøvrig det motsatte så det er håp...
Syvert Skrevet November 20, 2009 Skrevet November 20, 2009 Jeg har hele 3M Perfect It-serien med Fast Cut+, Extra Fine Compound og Ultrafina SE med tilhørende pads til maskinpolering. Er det samme sakene du bruker?Kjøresporene etter maskin forsvinner som regel med en finishpolish av type Ultrafina. Disse skyldes i mange tilfeller uvitenhet hos bruker, da en grovere polish som regel må etterfølges av en finere. F.eks lagde Fast Cut+ enormt med kjørespor på min bil, men de to etterfølgende stegene fjernet alt sammen. Vet at noen lakktyper er håpløse med tanke på dette, men BMW generelt skal ikke være spesielt problematisk. Ja det er helt riktig har samme serien. Ja det er uten tvil det skiller lakktype på hvor mye du ser av poleringringene. Ja "fast cuten" er ganske grov korna og lager uten tvil kjørespor, lakken blir nærmest litt matt,så når eg bruker den, må eg gå over med "fine" og bruker deretter "machine polish" evt "ekstra fine" etter denne bruker eg Som regel hardvoks men viss eg har da eventuellt har poleringsringer går eg over med den du nevner "ultrafine SE" for den hjelper godt. grå fargen på csl kan eg avslutte med machine polish evt ekstra fine og så avslutte med hardvoks.På den sorte e60 var maskinpoleringen håpløst på tanke på poleringsringer,fekk di ikkje vekk altså dermed måtte det gjøres for hånd som nevnt over. Men det er ikkje mange ganger eg bruker fast cut men veldig kjekk å ha liggende når den trengs. Dette er en fantastisk god serie til dette formålet. er du ikkje enig? Er det dette produktet du har brukt på di bildene du la ut.? Ble vel litt off topic her men her er værtfall gode tips til trådstarter viss bilen din trenger en orntlig behandlig Ikkje så godt bilde men her er en liten illustrasjon etter noen timer med jobb.... er et par dager også etter poleringen.
Odd-M Skrevet November 20, 2009 Skrevet November 20, 2009 Snodig. Jeg har lest mye negativ feedback vedrørende å bruke slike maskinpolerings-produkter for hånd. Som regel krever de både varme og hastighet for å fungere slik de skal. Men jeg skal ikke dømme det nord og ned uten å ha prøvd det, slik andre her på forumet gjør... Jeg bruker disse sammen med en skikkelig roterende poleringsmaskin. Fast Cut+ etterlater da en 95% blank overflate, langt bedre enn utgangspunktet, men mye kjørespor. Bildene er ikke mine, men er tatt fra forumet på www.dcn.no. Jeg kjenner han som har gjort den jobben og han er SYYYKT dyktig i dette faget. Jeg anbefaler de som er interesert i bilpleie ut over svamp og "såpevoks" å studere litt på det forumet. Tror mange kommer til å få en aha-opplevelse. Enkelte av gutta er helt sinnsykt flinke med korrigering.
hon Skrevet November 22, 2009 Skrevet November 22, 2009 Hva legger du i ordet strøken? Jeg garanterer 100000000% sikkert at jeg skal klare å finne vaskeriper over absolutt HELE bilen dersom du vasker med svamp og tørker med pusseskinn. Jeg er redd du kan ha misforstått endel. Når man benytter svamp er det viktig å benytte en NY svamp. Benytter man en gammel så risikerer man at denne har sandpartikkeler i seg og skaper riper. Men en ny gjør neppe det. Det trodde jeg sa seg selv. Fra første sekund du drar en svamp over en skitten overflate så fylles porene med sand, skit, olje, asfalt og annen skit. Dette drar du med deg rundt på hele bilen. Problemet forsterkes med en gammel og skitten svamp, men det vil ALLTID være der. Har du noen som helst erfaring med mer moderne vaskemetoder? Jeg har prøvd begge deler... I stedet for å kjøpe en ny svamp hver gang du skal vaske bilen (hvem kan med hånda på hjertet si at det blir gjort?) så er det mye bedre økonomi i å kjøpe skikkelig ustyr som vaskes og rengjøres etter hver bruk. Jeg har en slik hanske som er brukt tett opp mot 100 ganger. Da er vi nede i nesten kr 1,- pr. gang den er brukt. Såpe med voks som skal gi en faktisk beskyttelse er som å tro på julenissen spør du meg. Markedsføringssvindel. Odd- M du er hjertlig velkommen i min garasje,tror ikkje du finner så mange vaskeriper. Kan med hånd på hjertet si at eg aldri har brukt samme svamp omigjen. Har brukt/bruker både supervask og autoglym i alle mine år med bil, og har også vunnet flere concours eller hva det nå heter ,med produkter frå autoglym. Så det at autoglym er ikkje er bra det er sludder og vas,bruker du f.eks High definision voksen som den så fint heter får du en rå glans. Men vil presisere det at har eg lar aldri bilen bli så møkete at eg strever med vasken, da er det fort å få riper når du må gnikke fælt. Bruker også supervask hver gang eg vasker,(bruker da ny svamp til dette etter såpevasken) grunnet den er kjempe god,lettvind og tar bort asfalt flekker greitt. noe som ikkje såpen gjør, da må du gnikke veldig. og da får du vaskeriper. Bruker også mye vann,ikkje høytrykk kun hageslange. Samt eg bruker også pusseskinnet til autoglym godt fornøyd men der også har eg alltid en renn bøtte med varmt vann som eg kan skylle pusseskinnet i. Men kan si meg enig at såpe med voks er er nok ikkje mye beskyttende,men gjør en god vask etter min menig. Er vel litt omstendlig når det gjelder å vaske bilene men det er greitt for eg "koser" meg når eg gjør det. Selv om du selv mener du er forsiktig og skånsom når du vasker, må du ta til deg tips slik at du får endret vaskevanene dine. Hageslange bruker du til å vanne blomster med! Høytrykk bruker du på bilen! Kast svampen og supervasken! God avfetting og høytrykk går supervask en høy gang både når det gjelder rens og skånsomhet1 Autoglym er helt OK, mange som er fornøyd med den. Ta en titt på DCN-forumet som nevnt lenger oppe og les og lær! Siden du har flott bil og stor interesse for rene bilder er dette noe for deg. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå