Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har knapper på rattet til radio og cruice control. men skulle gjerne hatt 2 ledninger til ut på rattet. er det mulig?

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan strøm/signaler overføres til/fra rattet, men ikke forsøk å legg ledning opp til rattet. du kan risikere at ledningene henger seg fast og låser rattet.

RS

jeg har knapper på rattet til radio og cruice control. men skulle gjerne hatt 2 ledninger til ut på rattet. er det mulig?
Skrevet

Et ratt bruker en slipring for sammenkobling mellom kabler.

Den fungerer slik at du har flere baner liggende i en ring, ringen er koblet til rattet og den andre enden til rattstammen.

Signaler og strøm blir overført ved å bruke børster/nåler som er festet i den ene enden og glir på banene på ringen.

Litt vanskelig å forklare :P

Med mindre du kan finne en annen slipring med flere tilkoblinger og som passer til bilen din, så vil jeg ikke lagt opp en ny kabel. Den vil mest sannsynlig slite og føre til kortslutning.

Skrevet
Ja det er mulig. Hvis du bruker sleperingen som er beregnet for multifunksjonsratt med rattvarme. Du får da 2 ekstra spor i ringen. Litt vanskelig å forklare men se linken nedenfor så ser du hva jeg mener. Jeg brukte denne ringen til å lage "paddleshift" på mitt m-sport ratt.

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/604838

dette var løsningen jeg tenkte meg først. men det blir problem siden min bil ikke er facelift.er kunn facelift som kom med varme. og slippringen på facelift passer ikke pre-facelift. foreksempel så er det 2 ledninger til blinklys hendelen på pre-facelift. og kunn 1 kabel på facelift. så det blir veldig mye jobb og bytte ut det meste av elektriske systemet til ratt og hendler.

men er det mulig og bare bytte selve slippringen til en med rattvarme? og beholde blinklys hendlene som jeg har.

altså bare denne

w7ryktpaj3dxkv7szfpe.jpg

msturyqjrpftovqv76ww.jpg

znon3woy8uj9hnhnuqts.jpg

her er det en som har byttet hele rattstammen nesten for å få på facelift med rattvarmer kontakt. og gidder ikke så mye styr. og ikke har jeg så bra peiling på elektronikk heller :P

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/600730

Skrevet

oi. dette viste jeg faktisk ikke. har blitt fortalt at det kun er facelift med ratt varme. har alt liggende klart for "F1" gir se.

ratt fra E39 M5 og AMG gir hendler. men fikk et problem med ledninger brått.

tusen takk for hjelpen :D

skal sjekke etter delen du ga nr på. typisk at det er helg da. og ikke får gjort noe før mandag :(

Skrevet

sjekket ETK. og er bare 740, 740IL og 750IL som har denne ringen du ga med dele nr på.

sikkert derfor jeg ikke fant til min også :P

Skrevet

Husk at du trenger den kontakten bak sleperingen også. dette er en fjærbelastet 2-polig kontakt. Du trenger evt en holder til denne også.

Lykke til :D

Skrevet
sjekket ETK. og er bare 740, 740IL og 750IL som har denne ringen du ga med dele nr på.

sikkert derfor jeg ikke fant til min også :P

Det spiller ingen rolle.

Skrevet
Husk at du trenger den kontakten bak sleperingen også. dette er en fjærbelastet 2-polig kontakt. Du trenger evt en holder til denne også.

Lykke til :D

hvem kontakt snakker du om da? en i rattstammen som kobles til rattvarmen i slepringen? har du dele nr eller bilder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...