Gå til innhold

Felgrenovasjon: *19" Varrstoen ES6*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøper vanlig 12-kant ja :)

Uansett kjekt og få bekreftet slikt før jeg kjøper. Kjedelig og bruke masse kronasjer på noe som ikke passer :)

Skrevet

Må høre på folk som er dreven i gamet vettu ;)

Uansett, har bestilt nye bolter nå, samt muttere, Eivind, så da blir det å kose seg med 140 bolter som skal ha riktig moment :) Men først må jeg vel få sentrene på Smøla å legge på litt ny farge :mrgreen:

Skrevet

Bra dere fikk løst problemet med måling av boltlengde uten bidrag fra meg :applause:

Ser ut som ting begynner å falle på plass nå Jørgen, så da får jeg håpe jeg får tid til å gripe meg an på ringene igjen snart :)

Skrevet

Jessda, tar det etterhvert het nå :) Får prøve å få utover senter før jul kanskje, slik at de kan lakkeres når lakkereren min har tid.:) Bolter og skruer kan jeg levere til din bror når jeg er i KR, så kan han ta de med til Prærien!

Blir bra dette!! 8) Gleder meg stort :)

Skrevet

Vi avventer tønnene :) Om du rekker å rense de, kan du ta litt bilder osv.. Så får jeg se an..

Du å legge ut bilder av prosessen med retting av ring når du starter! ;)

• 2 weeks later...
Skrevet

Dette blir bra ja Jørgen :applause:

Har fiksa det hakket på ene ringen, men den ringen som er litt flat et sted får nesten bare være sånn. Har prøvd å banke den ut, men det går rett og slett ikke med det utstyret jeg har tilgjengelig.

Skrevet

Tror det ja! :)

Hmm, da må jeg rett og slett prøve og skaffe en ny ring. Må undersøke litt nærmere hvor jeg kan skaffe med riktig antall hull og bredde! Mulig jeg har noe på gang, men litt tidlig og si enda. Dumt om en ring ser dårlig ut og resten bra.. Det er ikke noe særlig.!

Ringene er i stål ?

Skrevet

For å si det sånn så er de skavenkene/ujevnhetene kun synlig om man studerer dem på nært hold. Det vises riktignok fortsatt hvor hakket har vært, så om du skal ha det helt 100% strøkent så må du nok ha 2 nye ringer. Den ringen som er litt flat er heller ikke ille. Det går helt sikkert an å reparere den, siden alt godset fortsatt er der. Men jeg har hverken valse eller presse til å utføre dette med, så da må jeg nok resignere på akkurat den biten :(

Kan alltids starte pussing/polering av de 2 som er hele og pene, i tilfelle du vil bytte ut de 2 andre :)

EDIT: dette er alu.ringer ja :wink:

• 1 month later...
Skrevet

Kjedelig update, men tenkte bare å vise at det hvertfall skjer noe med disse felgene :wink:

Endelig ferdig finpusset og klare for polering etter et ukjent antall timer med håndarbeid :wink:

Rekkefølgen på pussingen denne gangen ble tørrsliping med 180 (på de verste plassene) -240-400, deretter våtsliping med 400-600-800. Så får jeg bare finne frem poleringsutstyret og se hva resultatet blir :)

qkh5a89tlzpl65uecmlg.jpg

hos2v5asl2wjdqsi0ayv.jpg

Skrevet

Ikke for å klage og være kresen eller pirkete, men tror du ville sluppet unna noen timer polering med å slipe ringene med enda finere papir. :)

Da jeg polerte opp RS hjula til en kompis spente jeg opp innertønna i dreiebenken, og skrudde på ytterbanen med fire av skruene slik at den satt fast.

Så begynte jeg med 120 for å fjerne klarlakk osv, og avsluttet med 600-800-1200 og 1500 vått. Deretter ha en god dæsj med Autosol kromglans på en fille, starte benken og gni den skikkelig inn i ytterbanen. Gikk ikke mer enn 10 min med autosolen før 1500 ripene var borte, og ytterbanen var som et speil. :)

Men uansett spennende å følge med her! Virker som du gjør en bra jobb! :D

Skrevet

Det er nok ikke den raskeste måten jeg gjør dette på nei, men jeg liker å ha kontroll på hva jeg gjør, derfor pusser jeg for hånd, foreløpig. Samt at jeg ikke har motorisert utstyr til å hjelpe meg som f.eks. dreiebenk :wink:

Det som ofte skjer når man våtsliper med stor hastighet er at pussepapiret "flyter" oppå vannet og får dårlig/ujevn effekt. Om man bruker for lite vann "fylles" papiret rimelig kjapt, og får også dårlig effekt. Har prøvd begge deler, så jeg føler jeg har mere kontroll for hånd :) Jeg ønsker meg selvfølgelig en dreiebenk eller liknende sånn at jeg får effektivisert selve grovpussen hvertfall :)

Men å gå fra 120 direkte til 600 kommer jeg aldri til å gjøre uansett om jeg pusser for hånd eller ikke. Man får ikke bort riper fra grovt papir med fint papir uten å gå gradene. Har jobbet med tresløyd i mange år, og det samme gjelder for metall som for tre.

Når det gjelder selve poleringen så tar ikke den lang tid i det heletatt. Den tar jeg med drill og poleringsrondell, og ripene etter 800 våtsliping vises ikke. Bare kosejobb der man ser resultatet etter godt forarbeid :) Om jeg har vært slurvete med spesielt 400-papiret tørt og vått, kan det hende resultatet blir dårligere (=da må jeg pusse igjen)

Når jeg hører du bruker Autosol Larsgunnar, så kan jeg tipse deg om at da har du litt å gå på ennå med den siste finishen. Jeg bruker flytende pasta fra Gasolin, og det kan ikke sammenlignes med Autosol. Jeg har testa flere ganger, og Autosol er for grov synes jeg :) Blir også mye "mørkere" glans med Autosol.

Ikke ment som kritikk dette heller Larsgunnar, for all del :) Denne tråden er ment for å samle erfaringer og måter å få aluminium blankt på. Jeg tar selvfølgelig imot tips og triks, og så vurderer jeg dem opp i mot mine egne erfaringer. Du har ikke bilder fra renoveringen din da? :)

Skrevet

Går selvfølgelig ikke rett fra 120 til 600. Er nok 240-300-360-400-400vått osv osv imellom! :)

Har dessverre ingen bilder av de RS'ene jeg pussa opp, men har bilder av et sett BBS RC090 som en kompis pussa opp til Volvo 242'en sin med samme prosess;

461792_360124067355689_1240335264_o.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...