Gå til innhold

Felgrenovasjon: *19" Varrstoen ES6*


635csi
 Share

Anbefalte innlegg

Ser jo ut til å bli bra dette da :)

Så mange 3-delte felger å pusse opp du da.. noen som har det :)

Vi andre sitter å drømmer om de, mens du har i fleng :)

Vel vel, det bli produsert så fryktelig mye stygge felger for tiden, så da er det bare å grafse til seg av de gode gamle klassiske hjulene :wink:

Mangler skrudde 18"-felger i samlingen da. Har sett for meg at AC-Schnitzer kunne ha passet inn i samlingen, men det får i såfall vente til jeg er ferdig med de hjulene jeg allerede har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du fekk det "irret" med å bare pusse?

Har mye på mine felger også:P

Fikk vekk det meste av irret med 180-våtslipepapir ja, men tenkte å kjøpe noen pusserondeller av ulik grovhet for å se om jeg får det helt bort. Har ikke gjort noe mer med felgene i dag grunnet en "liten" eksoslekkasje på bruksbilen som plutselig måtte repareres.

Har konferert med lakkerer nå om at jeg ikke trenger å fjerne all originallakken før pulverlakkering. Sparer broderen for mye arbeid der heldigvis :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å dele den ene skrudde felgen min nå, men får det FA*N ikke til.

Har stått med 1500W varmluftpistol på maks styrke i 30-40 min og hamret og slått men uten hell. Senteret vil ikke skille seg fra ytterring.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å dele den ene skrudde felgen min nå, men får det FA*N ikke til.

Har stått med 1500W varmluftpistol på maks styrke i 30-40 min og hamret og slått men uten hell. Senteret vil ikke skille seg fra ytterring.

Tips?

Hmm, dette høres nå uvanlig trasig ut da. Mine ringer slapp forholdsvis lett heldigvis, trengte varme kun to ganger. Mulig det har vært brukt et stoff som sitter bedre ved montering på dine felger da. Du har fjernet så mye som mulig av den fugen som tetter felgen på innsiden ja? Det er hvertfall viktig at sentret ligger godt og stødig når du banker på ytterringen, sånn at ikke sentret beveger seg sammen med ringen. Skal jo normalt hjelpe med såpass varme som du har brukt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fortsatt kjempe spennende lesing!

Du har brukt 180 papir her ser jeg, hvilket papir avslutter du med før du går over til poleringen?

Takker for tips!

Tror rekkefølgen blir følgende:

180/pusserondell - 320 - 400 - 600

Mulig jeg går over med ennå finere papir helt til slutt, men det skal visst ikke være nødvendig da slipepastaen min teoretisk skal kunne ta riper fra 320-papir.

Har kjøpt inn litt mer våtslipepapir i dag, men fikk ikke tak i pusserondeller til å ta det siste av irret dessverre. Fant noe i bl.a. Jula-katalogen som ser ut til å passe bra til sånt formål. Finnes mye på markedet vet jeg, både konisk, kuleformet og sylindrisk pusseutstyr. Skal prøve å skaffe meg diverse rondeller i nærmeste fremtid sånn at jeg slipper å pusse alle 4 felgene helt manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette høres nå uvanlig trasig ut da. Mine ringer slapp forholdsvis lett heldigvis, trengte varme kun to ganger. Mulig det har vært brukt et stoff som sitter bedre ved montering på dine felger da. Du har fjernet så mye som mulig av den fugen som tetter felgen på innsiden ja? Det er hvertfall viktig at sentret ligger godt og stødig når du banker på ytterringen, sånn at ikke sentret beveger seg sammen med ringen. Skal jo normalt hjelpe med såpass varme som du har brukt da.

Jeg tok en runde til med pistolen og slo til litt hardere..da løsna det :) Jeg var nok litt FOR forsiktig først, tydeligvis.

Hva brukte du for å fjerne den dritten bak på ytterringen(altså annleggsflata mot senter) som er brukt for tette felga med?

..og hvordan vet jeg hvor mye vann jeg må bruke på våtslipinga?

Første gang jeg gjør dette her serru, hehe.. :)

Edit: Shit..jeg ser du stopper slipinga på 600 og går rett over på polering? Jeg har tenkt å våtslipe med 800 og 1200 jeg, for så å gå over på polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en runde til med pistolen og slo til litt hardere..da løsna det :) Jeg var nok litt FOR forsiktig først, tydeligvis.

Hva brukte du for å fjerne den dritten bak på ytterringen(altså annleggsflata mot senter) som er brukt for tette felga med?

..og hvordan vet jeg hvor mye vann jeg må bruke på våtslipinga?

Første gang jeg gjør dette her serru, hehe.. :)

Edit: Shit..jeg ser du stopper slipinga på 600 og går rett over på polering? Jeg har tenkt å våtslipe med 800 og 1200 jeg, for så å gå over på polering.

Bra du fikk av ringen da hvertfall :)

Jeg brukte en barberbladskrape for å få av mesteparten av tetningsstoffet, og så tok jeg en runde med stålbørsta på benksliperen etterpå. Fikk det helt rent og pent, og klart for ny tetningsmasse.

Angående våtslipinga så er det vel viktigst at du bruker vann i det heletatt, men jeg dypper papiret i vann forholdsvis ofte.

Angående polering så har jeg kjøpt meg flytende slipepasta som påstås å ta pusseriper fra så lavt som 320-papir. Stoler ikke helt på dette før jeg har prøvd det, så jeg tar en runde med 400 og 600 før jeg gir meg med pussingen. Slipepastaen skal sikkert erstatte videre finpussing vil jeg tro. Slipingen og poleringen kommer til å foregå maskinelt, så det blir bare kosearbeid i forhold til pirkarbeidet til nå. Slipepastaen og poleringspastaen ble solgt i pakkeløsning, sånn at de skal passe godt i lag i følge Gasolin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberblad etterfulgt av stålull ja! Det var slettes ikke dumt. Tror jeg kopierer den.

Yes yes..jeg får bare føle meg litt frem ang. våtslipinga.

Ok, det høres jo fantastisk ut iallefall :) Hvis du blir ferdig før meg og den slipepastaen funka bra så skal jeg vurdere det også. Heldiggris som har maskin.. :)

Prøv å legg ut no bilder etterhvert som det skjer ting da. Veldig interessant da jeg holder på med samme greia sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberblad etterfulgt av stålull ja!

Rettelse: stålbørste :wink:

Har heldigvis stålbørsterondell på benksliperen, men som alternativ går det også an å montere tilsvarende utstyr på vinkelsliper eller en kraftig bormaskin.

Flere bilder skal bli etterhvert som det blir framgang. Nå holder jeg på med grovpuss på ytterring nr. 2, så det blir nok stort sett samme prosedyre og resultat som på den første. Mulig jeg kommer til å prøve Duxola som du Torek har brukt, men jeg må likevel pusse pga. irret, så vi får se om det egentlig blir noe poeng med lakkfjerner først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat smurt på duxola på ring nr.2 jeg nå. Skulle tro det sparer deg for endel arbeid for da slipper du jo tross alt å slipe bort klarlakken, men istedet bruke ett minutt på å gnu på duxola og deretter la den virke i 30-40 min slik at alt løsner :)

Tok grovpuss i dag med 150 papir, men tror jammen jeg skal prøve enda litt grovere. Det ble ganske så bra, men ikke 100% perfekt.. Får se om jeg orker.

Flott! Bilder er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har starta det nye året med å pusse fredig den siste ytterringen nå. Ikke så interessant å legge ut bilder av akkurat, så jeg kommer heller tilbake med bilder når jeg får testa slipe- og poleringspastaen :)

Har ikke fått glassblåst og lakkert sentrene ennå heller, så det blir uansett ikke montering med det første.

Ventilen på den ene felgen var en uoriginal gummiventil dessverre, så jeg leter for tiden litt rundt på eBay etter nye. Finnes flere utgaver i Tyskland som er nesten helt lik ser jeg, så jeg får vel bare bestemme meg for en. Skal uansett være crom metallventil på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...