Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
scoot, kom med den faglige vurdering din av stikkontaktene i all offentlighet du.

Gjerne. Ensto er i mine ( og mange andres ) øyne samme opplegget som Biltema. Dette er noe jeg aldri ville montert, grunnen er at de er for simple. Skruene tåler ikke moment ( de knekker ), stikk-kontaktene i seg selv gir en jallafølelse. Og det er jo en ting, men når det gjelder strøm så bør man være veldig kritisk til hva man setter opp. Grunnen er at her er det fare for varmegang ved belastning.

Et eksempel; For rundt et år siden bestemte firmaet jeg jobber i å teste ut "billigstikk", vi monterte blant annet Ensto, Etman, Biltema o.l i en del garasjer vi hadde installasjonen i. Nå, et år i etterkant måtte vi bytte nesten samtlige kontakter fordi de var svidd. Og dette er snakk om kontakter primært brukt til en garasjeportåpner, og denne bruker ikke mye strøm.

En 16A kurs, som disse kontaktene er godkjent for er på 3600w. Jeg kan ikke tenke meg portåpneren er på 500w engang. Dvs på et år, med en belastning på rundt 500w så er stikk-kontakten svidd i tilkoplingen.

Vi ser mye rart på jobb - desverre også mye som er kjøpt på biltema og andre billigsaker. Sakene holder ikke mål. Man bør ikke tenke "billig og bra" på elsystemet i sitt eget hjem, det er altfor mange branner pga. denne tankegangen.

Dette er nå min mening, og du skal ha en god begrunnelse for at jeg skal skifte oppfatning.

NB; skal sies at Ensto er hakket over Etman, Biltema osv. Men det er fortsatt ikke noe jeg ville andbefalt noen å bruke.

Tysse, er ikke meningen å ødelegge salgstråder, men dette er mer for å advare folk.

Skrevet

scoot, en profesjonell mening fra en som åpenbart er elektriker. Men hvis du beveger deg over på høyspent yrket isteden, så får du raskt endret oppfatning. Ensto er leverandør av Raychem avslutninger, blandt annet. Ensto har mange kvalitets varer og ikke minst, Ensto sine produkter oppfyller Norske krav, akkurat slik som Elko.

Er det kanskje kravene som burde endres da, og ikke produsenten sin skyld?

Og huttetu, det blir gjort mye rart av fag arbeidere også, stikkontakt slurv, ikke minst. Trekker til forjævlig, og trekker ikke til i det hele tatt.

Punch line, Tysse, du selger kvalitets produkt. Løp å kjøp folkens . Obs obs, kun fag arbeidere kan montere dette, så påberegn elektriker for innstallasjonen : )

scoot, vil du ha en videre debatt, så tar vi den på PM : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...