magnus28 Skrevet Desember 2, 2009 Skrevet Desember 2, 2009 Jeg har en 2002 X5 3.0D. Kjøpte den for en måneds tid siden. Siden vinteren kommer valgte jeg å investere i et nytt skikkelig batteri så jeg ikke skulle få problemer med det iallefall... Kjøpte et Sønnak batteri på 100Ah som er beregnet på biler med høyt strømforbruk både før start og under kjøring. Det ble kaldere og Webastoen ble tatt i bruk. Dette har fungert upåklagelig helt til her om dagen. Da var det 5 varmegrader ute, men samboeren valgte å bruke Webastoen likevel. Etter 20min gikk hun ut i bilen for å starte, men da var det ikke strøm nok til å snu motoren. Fikk startet bilen med startkabler og siden har den gått... Det er nå ingen tegn til svakheter med batteri selv om det er 10 minus ute. (bruker ikke Webastoen) Er det noen som har peiling på om det kan skje noe med dette systemet som gjør at det bruker mer strøm enn tiltenkt? Går det an å se det på diagnosetest? Håper det er noen glupe hjerner her inne eller noen som har opplevd det samme. På forhånd takk!
mike Skrevet Desember 2, 2009 Skrevet Desember 2, 2009 Jeg har en 1999 530D med webasto, da jeg var på EMM Sport for å programmere den om slik at jeg kunne starte den via tidsur, fikk jeg beskjed om at jeg burde kjøre i ca. 1/2 time slik at jeg ladet opp batteriet igjen. Det går en del strøm når webastoen er i drift ( både brenneren og sirkulasjonspumpen trekker strøm )
magnus28 Skrevet Desember 2, 2009 Forfatter Skrevet Desember 2, 2009 Takk for tipset, men det er nok ikke det som er problemet. Bilen var i drift i 2 timer dagen før dette skjedde så batteriet burde vært oppladet da skulle jeg tro. Hvis nå ikke hu har hatt flere småturer før det da. Tommelfingerregelen ved bruk av Webasto er visst å ha bilen i drift tilsvarende antall minutter som varmeren har stått på etterpå. Skal sjekke det ut med ho... Fikk og høre at det er en motstand i varmeapparatet som kan kødde iblandt og tappe batteriet. Vært borti det? Hvor sitter den, og hva er den til?
impulse Skrevet Desember 2, 2009 Skrevet Desember 2, 2009 Hei Har 530d 2008 med Webasto selv og erfarer at den trekker en god del strøm. Jeg bruker den 2 ganger om dagen og har desverre kun 5-6km til og fra jobben... Fra tid til annen vil ikke webastoen starte eller den går kun en kort tid før den stanser pga. lav spenning på batteriet. Hvis du har byttet batteri til en annen type må elektronikken muligens omprogrammeres slik at systemet vet hvilken kapasitet batteriet har. Slik er det ihvertfall på e61, men ikke på e39. X5 fra 2002 vet jeg ikke, men det kan være verdt å sjekke.
Otis Skrevet Desember 2, 2009 Skrevet Desember 2, 2009 X5 må nullstilles ved batteriskifte. Kan være et problem.
magnus28 Skrevet Desember 3, 2009 Forfatter Skrevet Desember 3, 2009 Ja, da var bilen tom for strøm igjen... snakka akkurat med BMW i Drammen om nullstilling etter batteriskifte, men det skulle ikke være nødvendig på X5 sa han. Han nevnte og på den motstanden til varmeapparatvifta som kunne kødde innimellom. Da kunne vifta starte av seg selv og tappe batteriet. Får gjøre et forsøk på å ta ut den sikringa hver gang jeg stopper bilen for å se om det kommer igjen. Flere tips og erfaringer mottas med takk!
steinar84 Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 bilen var i bruk 2 timer. tilsammen da eller? du lader ikke opp ett batteri på 2 timer. i tilleg regner jeg med at det var for eksempel: 1/2t kjøring til jobb 1/2t hjem fra jobb 1/2t til byen på butikken og en 1/2t hjem og kanskje flere turer. da bruker du en del strøm hver gang du starter bilen. radio står på setevarmere belysning osv. noen dager blir det lite og andre litt mer kjøring. småkjøring tapper batteriet ikke lader. webastoen trekker en del strøm. kanskje du burde skaffe en batteri lader. prøve å lade batteriet helt opp en gang i blant. nabon min hadde en 2002 x5. så at det sto en lader på den i ny og ne. riktignokk en bensin modell uten webasto, men dog
Aquarius Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 En Webasto TermoTop C (som typisk installert i en mellomstor bil) trekker på full effekt 32W, altså under 3A. Dette er inklusive sirkulasjonspumpe og matepumpe. Står denne på i 1 time, tappes ikke batteriet for mer en 3Ah som knapt skal være merkbart. Vet ikke hva bilens cupevifte for luftsirkulasjon trekker, men kan vel neppe være noe mer enn 5A. Fortsatt er da forbruket på maks 8Ah, som ikke bør gi startproblemer med et normalt friskt batteri. Tror nok derfor at dere enten sliter med tenningsproblemer på Webastoen (trekker mer strøm i tenningsprosessen), eller feil på cupevifte eller regulering til denne. Webasto er kjent for å være følsom for batterispenning og spenningstap i kabling, så ville vel derfor kanskje først sjekket dimensjon på tilførselsledning til Webastoen.
magnus28 Skrevet Desember 21, 2009 Forfatter Skrevet Desember 21, 2009 Da tror jeg det er i orden Viste seg at det var feil på det nye batteriet :s Sjelden, men kan tydligvis skje... Takk for tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå