oddis Skrevet Desember 3, 2009 Skrevet Desember 3, 2009 Jepp, masse kaos. Det er bare synd våre skattepenger går til å forske på slike døfødte ideer som dette. Som sagt, bare målemetoden er nok til å kreve granskning. Se for deg alle parameter som kan slå inn. Lufttemp der det bremses, forskjellige målsystemer (rulle, navmåling) Det finnes utrolig mange måleinstrumenter som alle har litt forskjell i målingene. Et navsystem kan man nok utelukke hos biltilsynet siden det medfører endal arbeid med jekking, avskruing av hjul og påskruing av navene til navenhetene. På rulle har jeg bare en ting å si: hjulspinn, dårlige dekk, feil kalibrering av motstand. Det er en milion fallgruver. Vet av flere effektsterke biler som har mistet grepet på rulla bare noen få sekunder og fått 200hk mer enn de har kun pga av krappe friksjonsendringen. Og hvordan skal man avgjøre hva som er rett. Helst skal man måle den på samme bremsebenksystem som produsenten har målt slike biler på.
Arotished Skrevet Desember 3, 2009 Skrevet Desember 3, 2009 Er rulla statens vegvesen hadde i Trondheim, er den lagt ned? Har ikke hørt noe ifra den etter den ble startet opp og lederen sto frem og var stolt over den nye måten å ta disse stats-fiendene på. Skulle nesten tro at det ville være mer skriveri i avisene over den tunge kriminaliteten som blir avdekket på trønderske veier. For å vite hvor mye hester det faktisk er i motoren må man igjennom en uendelig lang matematisk utregning for å kalkulere rett driv-tap. Bremsingen skal i utgangspunktet skje slik de benker motorene ifra fabrikk, altså at motoren blir demontert å satt i en motorbenk med all ekstra utstyr koblet av. Med tanke på at man betaler 2600kr (pluss straffeavgift) av for vær HK så skal man forlange at målingen blir gjort så nøyaktig som mulig. Blir det ikke avdekket effekt-økning over 15% (som som man ikke vil få med vanlig chip trimming av en 2 liter dieselbil) så må staten stå for jobben.
Lars89 Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Et spørsmål: Hva skjer om man blir tatt med for eks chippa bil? Om du skulle ha betalt 10 000 i hestekrefteavgift, får du en regning på 10 000 i posten? Teoretisk ja. Men da må det bevises at du har mer enn oppgitt. Samtidig er det urealistisk at du skal betale en slik avgift da du ikke får godkjent bilen i etterkant med den økte effekten, noe du ikke får uten typegodkjenning. Bare metoden effekten måles på er omgitt av så mange faktorer at det er nok til å gå veien til høyere rettsinstans. For en stund siden ble jo en blodtrimma 200sx bygd opp igjen etter en kræsj for å finne ut hvor mye hk det var i den. Eieren fikk så en bot tilsvarende full avgift på effektøkningen. Men effekten får han aldri skrevet inn i vognkortet og bilen var bare å hive... Heia Norge!
oddis Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Den bilen var utolla og hadde brutt prøveskiltregler så det holdt + krasjet. Om han faktisk måtte betale bota vet jeg ikke.
Lucio Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Men hva om en bil har vært i Norge lenge nok til å slippe HK-avgifta ved evnt effektøkning? Får de samme dritt?
oddis Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Nei, de er ikke avgiftsberettiget. Avskiltning og i verste fall bot for teknisk mangel. De må kunne bevise at bilen hadde for mye krefter selv da den var under avgiftspliktig tid. Noe som er på grensen til umulig vil jeg påstå, uten noen avslørende filmer og bilder med dato som ligger ute.
OveN Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Benytter tråden til et par spørsmål om trimchiping Følgende scenari: Jeg installere chip i bilen, 3 uker senere sjekker BT meg og finner ut at jeg har 30 hk mer enn i vognkort. Kan de bevise at det var jeg som installerte chipen? Jeg kan jo bare si at jeg handlet bruktbil i "god tro". De kan vel ikke straffe meg for noe da? Med mindre at de tar meg på "fersken" :P Sakset fra artikkelen: Rent juridisk er det like fullt bilens eier (den som står oppført i vognkortet) som er ansvarlig for at bilen er i henhold til regelverket.
Glenno Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Hvordan blir effekten målt , visuelt på deler eller bakhjula ? (ikke klikket meg mellom alle linkene og lest nøye alle innlegg).
TurboLag Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 har hørt skrekkscenarioer hvor myndighetene fant en bleed, og bare kjørte opp ladetrykket så motorn rasa når de skulle måle effekt.. eier fikk ikke noe tilbake fordi "de skulle måle ved maksimalt oppnåelige ladetrykk" eller no sånt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå