Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne sikkert funnet dette ved intens søking på nett, men noen som vet hva karosseribetegnelsene står for?

Det hoppes jo fra det ene nummeret til det andre.. 3 serie går fra 21 - 30 - 36 - 46 - 90.. Er det noen sammenheng, eller blir det bare tilfeldig valgt?

Skrevet

Endelig! :D

Jeg har tenkt på dette sjæl, og lurer på hvorfor de tallene blir så random for hver modell. Håper noen smarte hoder veit om dette! :)

Fin post, Stavangerske.

Skrevet

var det ikke slik at de laget foreksempel E36. også skulle de ut med ny modell. den nye ble endret litt her og der. og ble kaldt E37. bmw ble ikke fornøyd med designet og satte igang med noe nytt. det ble de fornøyd med. og det ble E38. såskulle de til med noe nytt. og satte i gang med E39. denne likte de og ble laget.

etter det laget de flere tegninger og modeller. E40, 41, 42, 43, 44, 45, og ble ikke fornøyd med designet før E46. og den ble produsert.

dette er ikke sikkert det stemmer. er noe jeg hørte en gang.

men om man ser på E36 38 og 39. så er de relativt like i design. så det kan jo stemme.

Skrevet

Overgangen ifra E30, E31 og E32 er jo temmelig forskjellig iallefall.. Men det er veldig hvor fort E/F betegnelsen stiger for tia...

Skrevet

E står jo for "utvikling" på tysk (skal ikke prøve å skrive det ordet) og så sitter det noen ikke alt for dumme mennesker og tegner og designer hos BMW. Der sitter det noen å ser på tegninger/designer og mener og tror når disse bilene vil bli "gangbar"vare blandt oss forbrukere. Bilene blir "laget" en del år før de kommer på markedet. 8 serien blei jo laget en gang på 80 tallet men ble jo ikke solgt før i 90 tallet. vet ikke om dete hjalp litt :)

Skrevet

Jeg tror de legger masse tall mellom 0 og 99 i hatten til direktøren, så trekker de et vilkårlig tall når en ny bil skal lanseres :)

Nei, det stemmer nok bedre det sjøbuse sier over her. Tallene viser jo hvor mye mer ressurser som blir lagt i produktutvikling nå enn tidligere.

Skrevet

Som sjøbuse også er inne på; Det gamle E-systemet var prosjektkoder. E31 var altså det neste oppdragskoden etter E30, deretter E32, E34, E36, E38, E39,E46 etc. De hadde selvfølgelig flere prosjekter gående samtidig, f.eks som E34 og E30, E39 og E46 etc. E er bare et sak/prosjektsystem.

Det nye systemet forstår jeg dog ikke logikken i. F (etter E) forstår jeg, men ikke noe annet.

Skrevet

Virker som de tildeler 10 nummer til hver 3 serie, 5 serie og så videre. Nye 7 serien heter F01, F10-F19 blir nye 5 serien og mener å ha sett at neste 3 serie blir F30 og sikkert F31, 32...

Skrevet

Delvis rett, men ligger noe annet bak det også... Slik det ligger an nå med de seneste modellene er;

F01 7 serie, F02 7 serie lang versjon, F03 7 serie high security, F04 7 serie hybrid, F07 5 serie Grand Turismo, F10 5 serie sedan, F11 5 serie touring, F13 6 serie coupe og F14 6 serie cabriolet, F20 1 serie ??, F25 X3 og F30 3 serie sedan er vel allerede sikre koder.. Det sies imidlertid at BMW planlegger en tredje versjon av 6 serie, en 6 serie LC.. hva dette betyr vites derimot ikke..

Skrevet
E37 er ogå kjent som z3

Jo.. ja.. men riktig betegnelse er E36/7... Compakt modellene hadde betegnelse E36/5..

E36/8 er Z3 cupè

Skrevet
Ser ut som de nummerer litt annerledes nå, fx E90-1-2-3 er alle 3-serie men touring eller coupe osv.

med ingen av de 3erne fra E90 -E93 er like heller da. cupè og sedan ligner jo ikke noe sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...