mudbug Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Jeg vil bare poste opp bilder som jeg tok da min bil flushet med ny automatisk oljen. Oljen var helt grått og masse dritt som hang på magneter. Km på min bil er 105k. Masse dritt som hang på magneten. Oljefilter. Etter rengjøring bunnpannen. Det som kom ut etter flushing. En klar farge av ny oljen. Flushingsmaskin målte mengde olje kom ut og inn. Her visste inn 7.04 l og ut (gammel olje 6.98 l) + oljen i pannen. Det er ca. 9 liter total. Her en kan sammenligne med den nye oljen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astri Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Oi, det va forskjell! Da eg tappa olja av kassen min i sommer var den grønn/brun ekkel og det så ut som det hadde kommet vann i den. Aner desverre ikkje kor lenge den har vært på kassa, men var iallefall på tide med bytte. Men det ser iallefall ikkje ut som du trenger å uroe deg for vann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnny120000 Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Merka du forskjell etter oljeskiftet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Jeg sjekket oljen på min 97 modell etter 230000,men den så veldig bra ut så jeg brydde meg ikke om noe skift,merkelig at det skal være såpass forskjell,ser jo ut som den skulle ha gått 500 000 på din. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astri Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Ja litt forskjell blei det jo, men dette var på manuell kassa mi... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet Desember 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 7, 2009 jeg kan si at girskift har blitt jevnere siden væsken endring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Hadde du noen ulyder eller feilsymptomer før oøjebytte? Mener du at du kun fikk ut 7liter av 9liter ved flushing? RS jeg kan si at girskift har blitt jevnere siden væsken endring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet Desember 8, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2009 Hadde du noen ulyder eller feilsymptomer før oøjebytte?Mener du at du kun fikk ut 7liter av 9liter ved flushing? RS jeg kan si at girskift har blitt jevnere siden væsken endring Nei, ikke 7 liter. 1. Skue av tappepluggen og tømte oljen 2. Skrue av pannen 3. Gjør ren og skifter filter 4. Kutter av nederster ledning som fører inn i kassen. setter på en kopling. Se figur 4. 5. Skrue på pannen og tappepluggen 8. fyll på oljen i pannen til det renner ut. 9. kopler de på en ledning inn og en ledning ut fra flushing maskinn 10. starter flushing og starter bilen. Flushingsmankinn måler mengde ut og inn. 11. skifter på alle gir position mens de etterfyller oljen i pannen mens flushing pågår 12. etter ferdig flushing kolper av og skuer igjen kopling. 13. starter bilen, kontrollerer om lekkasje og fyller på oljen i pannen igjen til det kommer ut (mens bilen er på). så total er det 7 liter fra flushingsmaskin og pluss oljen i pannen (jeg regner med det er ca 2 til 3 liter i pannen). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet Desember 8, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2009 som du ser at min bil er AS325Z med konverter ca. 8,9 liter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet Desember 8, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2009 Hadde du noen ulyder eller feilsymptomer før oøjebytte?Nei! Jeg har ikke noen feil med girkassen. Jeg har lest litt på nett at oljeskift for bykjøring er 60 000 km. Jeg vil bare skifte oljen (min bil er 105 000). Uansett er det bare bra med ny oljen. Ingen varer evig (BMW lifetime = 100 000 km). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet April 25, 2010 Share Skrevet April 25, 2010 ingen som kan lage en DIY-tråd på oljeskift på automatkasser? min 2000 530dat har strax rullet 200000 og kan ingen plass i historikken funnet noen oljeskift på kassa, så planlegger dette før jeg tilbakelegger 1000 mil med campingvogn i sommer, og gidder ikke og betale 4000.- for at verkstedet skal gjøre det.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torfinn9990 Skrevet April 25, 2010 Share Skrevet April 25, 2010 Hvordan luktet oljen? Svidd? Har bare erfaring med amerikansk automatgir, men på den var brukt olje rød og fin. For øvrig får man vanligvis bare byttet ca en tredjedel av oljen i forbindelse med oljeskift. Ved flushing får man byttet alt, men det er vanligvis ikke nødvendig, selv om det i det her tilfellet nok var det. Spørsmålet som kommer opp er hvor kommer alt det svarte fra? brente lameller? I så fall kan nok kassa være moden for overhaling om en stund. I utgangspunktet skal ikke girolje bli sort. I automatgir fungerer olja som hydraulikkolje. Er det ikke peilestav på automatgiret? Torfinn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet April 25, 2010 Share Skrevet April 25, 2010 der kom du medmange av spørsmålene som jeg også lurte på finner ingen peilepinne på mi kasse, men synes en tråd om hvordan flushe ei bmw automatkasse hadde vært yppelig:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oe78 Skrevet Mai 6, 2010 Share Skrevet Mai 6, 2010 Ingen som kan forklare fremgangsmåten på et oljeskift da? hadde vært supert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Mai 6, 2010 Share Skrevet Mai 6, 2010 Ingen som kan forklare fremgangsmåten på et oljeskift da? hadde vært supert Det foregår vel i store trekk slik mudbug forklarer. Minus eventuell kutting om det ikke trengs eller du ikke bruker en "flushemaskin". 1. Skue av tappepluggen og tømte oljen 2. Skrue av pannen 3. Gjør ren og skifter filter 4. Kutter av nederster ledning som fører inn i kassen. setter på en kopling. Se figur 4. 5. Skrue på pannen og tappepluggen 8. fyll på oljen i pannen til det renner ut. 9. kopler de på en ledning inn og en ledning ut fra flushing maskinn 10. starter flushing og starter bilen. Flushingsmankinn måler mengde ut og inn. 11. skifter på alle gir position mens de etterfyller oljen i pannen mens flushing pågår 12. etter ferdig flushing kolper av og skuer igjen kopling. 13. starter bilen, kontrollerer om lekkasje og fyller på oljen i pannen igjen til det kommer ut (mens bilen er på). så total er det 7 liter fra flushingsmaskin og pluss oljen i pannen (jeg regner med det er ca 2 til 3 liter i pannen). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå