Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag kom jeg opp i en krangel på Statoil rett ved ahus på Lørenskog. Da hadde vaskeautomaten klart å krasje 2 biler i hverandre! Eierne sto og kjeftet på en ansatt der, og ville ha overvåkningsfilmen som bevis. Han ene skulle "lage et helvette" for dem om den filmen "ble borte" og han ikke fikk dekket skadene på bilen sin.

(Vil tippe det er en slik automat som drar bilen gjennom automatisk eller noe. Engasjerte meg ikke i saken)

Mens de står og diskuterer kommer en annen fyr og kjøper vask. Dama bak disken blir litt usikker, og spør den Statoilansatte som er i diskusjon om det fungerer å vaske nå. Joda, skal ikke være noe problem det!

Tror eierne av de 2 bilene hadde et annet syn på saken :)

Skrevet

Hadde det ikke vært for den nalen på slutten av håndvasken så hadde vel resultatet blitt annerledes.

Kan vel sammenlignes med pusseskinn?

Altså, lite smart å bruke.

Skrevet

men bilen er 11 år gammel. og jeg er ikke den eneste som har eid bilen. så er vel nesten garantert at den er vasket i maskin før. og den har sikkert vært med på mye jeg aldrig ville ha gjort.

om den 11 år gammle lakken min får en maskinvask så syns det ikke likevel. og det må da være bedre med ren bil. vil mye heller ha en maskinvask enn ingen vask. er det møkk på bilen kommer unger å skriver i møkka. eller så går folk inntil den på parkeringa i butikken og møkka virker som sandpappir mot lakken.

.....

så jeg ser ikke helt problemet med å kjøre bilen i vaskemaskin. blir masse riper av å bare kjøre. mye dritt i lufta. mye dritt flyr fra dekkene. og ikke minst fra andre biler.

er du så redd for lakken så sett bilen i garasjen og forsegl romet.

På en måte er jeg veldig enig med deg. Det er bedre å få vekk skitten, og la bilen bli litt ripete, hvis du bare "tar det igjen" med en skikkelig polering senere.

At bilen har blitt vasket i maskin tidligere, syns jeg egentlig ikke er noen god unnskyldning for å fortsette med dette. Lakken blir bare verre etterhvert, og det er fullt mulig å gjøre noe med det.

En bil vil bli ripete uansett, så lenge den er i bruk. Det er som du sier, ikke noe å gjøre med det. Likevel er jeg av den formeningen om at man bør gjøre sitte beste for å unngå ripene. Har man valget mellom en skånsom vask, og en som ikke er så skånsom, ville hvertfall jeg valgt den skånsomme selv om den er noe mer tungvint. Alt i alt vil det egentlig munne ut i hva du ønsker av bilen og lakken din. Jeg foretrekker en lakk som er så ripefri som mulig, og gjør mye ekstra arbeid for å unngå dem og for å fjerne de som er der. Jeg sitter litt prestisje i å ha en bil som stort sett er ganske så ren, og har lite riper. Lakken jeg har er veldig problematisk å ha med å gjøre, da den er så myk og raskt får riper, så det krever noe ekstra.

Hvis du ser på bildet under her, hvilken av sidene ønsker du at din bil skal være på?

mkv7sxrol9uzk0ws869t.jpg

Jeg foretrekker høyre side. De aller fleste bryr seg veldig lite om hvordan bilen ser ut, og er godt fornøyd med en ren bil med ripene som er på venstre side. Det gjelder likevel ikke alle, heldigvis :wink:

Selv om dette er min mening, forventer jeg for all del ikke at alle skal dele den med meg hehe

Jeg har brukt vaskemaskin på svart bil og ripene som evnentuelt lages er mikroskopiske. Vet ikke hvordan det er utenfor Oslo, men i Oslo så er det mange nye vaskemaskiner med nye typen børste som er lagret av pusseskinnsmateriale og de virker ganske skånsomme mot lakken.

Vaskemaskin spyler også godt av bilen under noen som er ganske vanskelig når man står på gårdsplassen med høytrykken, så jeg mener i utgangspunketet så er det greit i hvert fall på vinterstid å få vaska bilen ofte og da er maskin behagelig å ha, samt at du får spylt den godt under. At det kanskje kan bli noen små riper må man nesten leve med på en bruksbil og når du får spylt av den under så er det bedre en manuell vask av bilen bare utenpå.

Ripene er ikke store i det hele tatt nei, men mange nok små gir totalt sett en ikke så altfor fin lakk. Problemet er at etterhvert som man blir litt "avhengig" så legger man veldig godt merke til riper og slikt, og jeg merker på meg selv at jeg har blitt helt ekstrem på det. Blir irritert når jeg ser filmer der de kjører dyre sportsbiler med masse vaskeriper :roll: Sier vel kanskje mer om meg enn om filmen hehe

Når det gjelder selve børstene er det jo ikke de som er problemet, men heller den dritten som ligger på dem og ikke fjernes mellom hver vask. Hadde de blitt skikkelig rengjort, kunne jeg kaaanskje vurdert børstevask, men sannheten er at børstene er langt fra rene og derfor pisker urenheter mot lakken i høyt tempo, slik at man får riper.

Er helt enig med deg i at det kan være greit å kjøre bilen gjennom en automat et par ganger i løpet av vinteren, dersom du ikke har mulighet til å få spylt av den under på andre måter. Men man har jo andre alternativer, som børstefri vask, som unngår problemet med ripene (men i stedetfor fjerner voks/lakkforsegling fra lakken.) Så, man kan jo velge hva man vil selv...

Hadde det ikke vært for den nalen på slutten av håndvasken så hadde vel resultatet blitt annerledes.

Kan vel sammenlignes med pusseskinn?

Altså, lite smart å bruke.

Hverken nal, pusseskinn eller svamp er noe ekstremt stort problem i utgangspunktet. Problemet kommer når man får urenheter på lakken/nal/pusseskinn/svamp, som man drar utover lakken. Da vil man ikke kunne unngå ripene. Det er derfor smartest å la være å bruke disse tingene om man ønsker å holde bilen så ripefri som mulig.

Vil bare legge til på slutten her at det munner ut i hvilken interesse du har. Jeg brukte både svamp, pusseskinn og vaskeautomater med børster tidligere, og var veldig godt fornøyd med dette. Etterhvert så har interessen for bilpleie økt, og jeg har derfor blitt mer og mer opptatt å få det/holde det så fint som mulig, og min innsats har likeså også økt. Jeg forventer IKKE at flertallet her deler mine meninger heller :lol:

Som man kan se på bildet jeg la over her, er det mulig å få lakken fin igjen i de aller fleste tilfeller, men faktum er jo at man sliper vekk litt lakk for hver gang man polerer ("rubbing"), så det er begrenset hvor mange ganger man kan gjøre dette :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...