Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det som jeg tror er greit..

6000K 55W fjernlys

6000K 35W nærlys

Hadde jeg hatt grøftelys hadde nok disse blitt 8000 da det er ganske blått ;D

Eg ville godt for dette ;)

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
e velli klar over det.. irriterer meg noe sinnsykt med sånne folk.. bruker bare park og grøft samtidig.. men på smale veier på nattestid og ingen biler kommer i mot bruker eg gjerne begge for å se bedre ;)

Ifølge "ekspertene" skal du faktisk se bedre med kunn nærlys enn nær og grøft, dette var vell fordi blikket ditt blir automatisk plassert nermerre bilen når der er kraftig opplyst...

Hvorfor er det ingen som kjøper 3000k? Har det på min, skamfett det! Litt annerledes på E30 enn nyerre biler kanskje.. Vanlig halogen tilsvarer forresten IKKE rundt 3000, vil tippe at 3900-4000 blir mer riktig å si..

Skrevet

3000K lys er jo helt gult?

Må vel være knall i heftig snøvær.

Men enn rent helvete på våt asfalt.

Skrevet

Dette er en fin visning av synlige lysbølger:

irspectrum.gif

12000 kelvin er jo nesten ultraviolett lys. Har sikkert en fin showfaktor, men da har man jo kastet bort mye av det synlige lyset.

Vanlig dagslystemp er kjent til å være rundt 6400. (Kanskje ikke i Norge)Det er jo aldri lysere enn på dagtid :) Så sier seg igrunn selv hva som er best.

En skala som viser fargetemp på halogen vs hid

colortemp.jpg

Skrevet

Det kan ikke stemme at dagslys er over 6000k.. Etter mine erfaringer blir 6000 alt for blått i xenonlys, men det kan jo hende det er en differanse mellom xenon og sollys, da sollys er continuerlig varierende, som det så fint sto på wikipedia. :P

Skrevet
e velli klar over det.. irriterer meg noe sinnsykt med sånne folk.. bruker bare park og grøft samtidig.. men på smale veier på nattestid og ingen biler kommer i mot bruker eg gjerne begge for å se bedre ;)

Ifølge "ekspertene" skal du faktisk se bedre med kunn nærlys enn nær og grøft, dette var vell fordi blikket ditt blir automatisk plassert nermerre bilen når der er kraftig opplyst...

Hvorfor er det ingen som kjøper 3000k? Har det på min, skamfett det! Litt annerledes på E30 enn nyerre biler kanskje.. Vanlig halogen tilsvarer forresten IKKE rundt 3000, vil tippe at 3900-4000 blir mer riktig å si..

Halogen er ikke så høyt som 4000k.

Det ligger rundt 3000... Opp mot 3400k

Skrevet

Googlet litt ang. fargetemp, og fant en forklaring i fra fotografi.no:

"Fargetemperatur

Angir om lyset har «kald» (blålig) eller «varm» (gulorange) fargetone. Fargetemperatur måles i Kelvin-grader (K). Kaldt lys har høy fargetemperatur, varmt lys lav. Dagslys har ca. 5.500K."

Skrevet
Åssen er det å installere driten i det heletatt? :P

Vurderer full fi##e på min.

Fjern, nær og grøft

Fulle fitter blir litt mye mas er min mening, men hva angår montering: regn med rundt en time (inkl. litt "knoting" for å finne en bra plass til ballastene) for å få montert det på fjern og nær. Har ikke montert i grøftelysa mine (synes helt ærlig at det ikke ser spesiellt bra ut), men tipper det litt mer jobb å få plassert ballastene der?!? Mulig du trenger skjøte ledninger til xenon lysa, men som sagt: har aldri prøvd.

Uansett, noen vanskelig oppgave er det ikke :D

Skrevet
Ikke verst, kanskje jeg slår til på Xenon lys :)

Gidder ikke lese tråden.. men har du parabollykter.. Skygg unna Xenonpærer!!!! Jeg møter daglig en kødd med E36 på vei til jobb, han ser nok godt! Men alle andre som møter på han ser kun en vegg med lys! Jeg slår over til langlys når jeg møter han. det gjør han og :lol: Men dær har han halogenpærer! rent behagelig i forhold! Jeg berger hvertfall deler av nattsynet mitt på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...