Gå til innhold

Ville du koblet denne til bilens tenningssystem?


dejavu
 Share

Anbefalte innlegg

.... men har selv overbelastet kretsplate til speedometer på denne måten :lol: ... fikk tak i til 4 syl motor og nå viser turteller noe feil.. noen som har til 6 er m motor.. dvs går til 8000 rpm

Hva i all verden mener du med dette :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... men har selv overbelastet kretsplate til speedometer på denne måten :lol: ... fikk tak i til 4 syl motor og nå viser turteller noe feil.. noen som har til 6 er m motor.. dvs går til 8000 rpm

Hva i all verden mener du med dette :?:

At han ødela speedometeret og satt i en til en bil med fire sylindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største grunnen til at bilprodusentene fraråder folk å bruke starthjelp, er at det finnes luringer der ute som presterer å koble det "feil vei"

Var selv vitne til dette på utsiden av en bensinstasjon. Luringen koblet + på -, og - på + noe som resulterte i masse røyk, defekt batteri og starthjelp. ...og en telefon til viking;)

MEN om du forstår hvilke vei det skal kobles :wink:, så går det nok bra skal du se:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det skal være noe problem å bruke denne. Samme forhåndsreglene gjelder her som ved bruk av vanlige startkabler. Koble + på starteren til + på batteriet og så festes - på starteren til motorblokk så langt unna batteri som mulig. :) Selvfølgelig går det ann å koble feil, men det kan man jo også prestere med vanlige startkabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at hvis bilen er HELT død, altså ingen lys i instrumenter. Så kan det være en god idè (hjernen min som grublet litt på egenhånd) og passe på at tenning blir slått av i det man kobler på starthjelp eller startkabler fra andre biler.

Dette er for å unngå at gnistringen som ofte oppstår når oss vanlige dødlige skal koble til klemmene, ikke på noen måte skal kunne "filleriste" elektronikken:) (om dere forstod det)

Annet generelt tips: Hvis det blir benyttet startkabler fra en annen bil. La "giverbilen" stå å gå med ca 2000 rpm i et minutt eller to for å lade opp batteriet på den "døde" bilen.

Dette bør gjøres for å unngå å trekke all startstrøm via startkablene, da det blir ganske mye effekt tap (de blir varme). Kanskje viktigst hvis det er en gammel bil med forgasser. Disse må gjerne "kjinnes" litt før de starter. Spesiellt ved kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...