Gå til innhold

LØST: Ulyd ved belasting E30

JohnnyTouring
 Share

Anbefalte innlegg

hadde noe samme problem i sommer når jeg ga gass ristet hele bilen og når jeg trykkte inn clutch og da forsvant det. det som gjore dette var at det manglet en bolt ved hardyskiven. satt inn en ny og alt var vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. det viste seg å være en hjulbolt som var for lang. Var visst én uoriginal hjulbolt på høyre sida bak, og var denne som gikk borti noe på innsiden av navet i det drivakslingen ble belastet. Det blir noe av det første jeg sjekker i fremtiden! :P

Takk til alle som kom med tips. Det var heldigvis en enkel løsning på en feil som kan ha mange og vesentlig dyrere årsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Problemet er desverre ikke løst likevel. Verkstedet antok at en uoriginal hjulbolt som var litt for lang var årsaken. Samtlige hjulbolter på bakhjulene er byttet med originale bolter til E30 fra BMW. Det er også rart at denne skulle ha forårsaket problemet siden jeg har kjørt flere sesonger, både sommer og vinter, med de samme hjulboltene og aldri hatt dette problemet. Det eneste som er annerledes nå er at det er nye nokian hakkapeliita vinterdekk (kjøpt i høst) på. Men det er en vanskelig feil å finne siden den kun opptrer etter at bilen er kjørt en kort stund.

Lyden (en mekanisk klonk under gasspådrag/motorbrems som følger bilens hastighet) opptrer etter ca 15-20 minutters kjøring og blir verre og verre. Etter nye 15-20 minutter med klunking (under gasspådrag/motorbrems) blir lyden borte og kommer (så vidt jeg vet) ikke tilbake. I tillegg merkes en svak vibrering under bremsing. Dersom man clutcher ut når lyden er tilstede blir den borte.

Er det mulig at dekkene kan lage denne lyden? Virker usannsynlig, men kanskje noen her har opplevd det før. Setter pris på alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette hørtes ut som havarert differensial. Tapp oljen og se hvor mye spon du drar ut. Mest sannsynlig endel.

Forresten.. Ved for lange hjulbolter så får man en flott tikkelyd i hånbrekket. Boltene slår inntil håndbrekksdeler. Har man alt for lange, så drar man i stykker håndbrekksmekanismen. Stikkakselen er stukket inn i navet. Så den er skjermet fra hjulboltene med 7mm stål.

ahq8amjlbyvlbdvklkdy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for tipset og skjematisk tegning.

Jeg kan også nevne at jeg i går oppdaget at lyden er noe mer fremtredende i høyresving enn ved kjøring rett frem og i venstresving. Det kan jo tyde på at differensialet har noe å gjøre med ulyden.

Men har du noen ideer om hvorfor lyden kommer etter 15 minutters kjøring og forsvinner igjen etter nye 15 minutter? Oljetemperatur i diff? Og hvor vanlig er det at differensialet havarerer? Bilen har ikke så mange km (140000), men den har stått over lengre tid (2 år) og blitt tatt i bruk igjen nå. Kjørestilen er heller ikke den hardeste (av og til noen harde akselerasjoner, men lite sliring :))

Hjulbolten har antakeligvis ikke gjort noe skade i det hele tatt siden den ikke var årsaken til problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått flere opplysninger så ville jeg sjekket hjullager. Blir bare værre å værre. Til slutt sitter du med konstant banking.

At ulyde kommer ved temperatur har med metallutvidelse å gjøre. At lyden så forsvinner igjen har vel kanskje noe med at du endre kjørestilen så fort lyden kommer ? Om du fortsetter å provosere bakakselen så tror jeg du er så heldig at du får en bankelyd som blir værende. Mistenker slakk i lager. Sjekk dette. Kom med tilbakemelding, så kan vi se på saken videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hjullageret forårsaker denne ulyden ville den ikke vært tilstede konstant, og ikke kun ved gasspådrag/motorbrems? Lyden blir helt tydelig borte når jeg clutcher ut. Det kan selvsagt tenkes at ved belastning så blir et eventuelt slakk i lageret mer utslagsgivende, men da ville også kanskje lyden vært svakt hørbar ved fri rulling, noe den ikke er.

Men skal sjekke det ut og komme med tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Ok. Etter en tur på verkstedet viste det seg at differensialforingen/kardangforingen hadde et rift og måtte byttes ut. Nr 13 i figuren:

11647.gif

Det var også en lekkasje ved inngående simmerring, så denne ble byttet. Til slutt ny diff olje selvsagt og lyden er borte! Oljen inneholdt heller ingen metallspon, noe som tyder på at diffen er sunn ellers. Ulyden skyldtes mest sannsynlig at pga havarert foring ble diffen skjøvet så langt ut av posisjon under last slik at mellomakslingen eller drivakslingene kom bort i karosseriet.

Der har vi det! Takk for gode tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Nå er uheldigvis ulyden tilbake! Bilen har vært på verksted og de fant ikke ut av det. De mente det var noe med håndbrekkskoene som hadde kilt seg fast og at de hadde ordnet det.

Lyden opptrer ikke umiddelbart etter igangkjøring, men først etter ca 30-40 minutter med kjøring. Verkstedet ble også opplyst om dette, men de klarte ikke å fremprovosere lyden selv etter 30-40 minutters kjøring.

I dag på vei til jobb var den igjen fremtredende etter ca en 30 minutter i farta. Det utarter seg slik at lyden først kun er tilstede under gasspådrag og motorbrems, men etter en stund er den også der ved kun rulling. Lyden høres ut som den kommer fra bakenda og er en banke/donke lyd. Høres veldig mekanisk ut. Verkstedet sa de hadde sjekket:

-diff-foring

-traversforinger

-mellomaksellager

-girkasseforing

-håndbrekk bremsesko

Veldig vanskelig å forklare eller vise frem siden det kun kommer etter en god stund med kjøring. De må begynne å bli oppgitt over meg på verkstedet. Hva kan dette være? Setter pris på tips, men vennligst les gjennom hele posten først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Viste seg å være høyre drivaksling. Byttet den og ulyden er borte. Det eliminerte også dunking i drivverket ved lastskifte (løfte av gassen, trå inn clutch osv.) og nøkkete kjøring ved lavere turtall (der drivverket går mellom å skyve og bli skjøvet). Alt dette var tilstede pga en sliten drivaksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...