SweetBMW Skrevet Desember 12, 2009 Skrevet Desember 12, 2009 Hei. Bilen min har snart vært ti år i norge, og de fleste vet at da er det ingen avgift for effektøkning Så jeg planla og hente meg inn en delebil fra Das land of Bimmers (Tyskland) og regner med det blir en 323/328- Hvis muligheten byr seg blir det en med 2,8 liter. Det som er greia er at jeg fikk beskjed på AutoZentrum at bremsene på min bil, (som sitter på 316, 18 og 20D) er like foran opp til 328Ci, mens bak var det forskjell. Så vidt jeg ser er skivene like store på 6er bilene men de er ventilerte. Ergo jeg må ha skiver og kalipere fra en 6er bil. I går fikk jeg mer dårlige nyheter om at også dempere og fjærer var forkjellige på 6er biler til 4er biler, greit nok, hadde vel egentlig ikke regnet med noe annet. Men er det noen som vet hva som er forskjellen på de? er det bare større dempere? kan jeg bruke dempere og fjærer fra 6er bilen og montere rett over på min 318? eller er det mer som ikke passer? Hvis noen vet om flere ting som ikke er likt, vennligst si fra så legger jeg det på lista. Det at turteller og sånt mulig vil vise feil det er greit, det vet jeg, får bilen godkjent for det om. Men understellsmessig, er det noen flere forskjeller? Mvh Tommi
j0lle Skrevet Desember 12, 2009 Skrevet Desember 12, 2009 Sorry.. Det blir vrient.... Du får ikke godkjent ombyginger fra 4er til 6erpå grunn av vekt... Hipp hurra for det norske bt.
SweetBMW Skrevet Desember 12, 2009 Forfatter Skrevet Desember 12, 2009 hvorfor ikke? er det virkelig så vanskelig og få bygd om en 4er til 6er? skjønner ikke hva som er forskjell hvis man skifter dempere og slikt , selve chassiset er jo likt på 4er som på 6er? Har søkt om godkjenning allerede og fått svar, nevnte ikke noe om vekt der, jeg måtte bare ikke overstige tillatt totalt vekt på bilen... :S Eller har jeg misforstått? ikke for å være vanskelig altså, jeg bare prøver å skjønne dette 100% jeg vet jo at SSPF har bygd om en del biler fra f.eks E46 3 serie til E46 M, dog sto det ikke nevnt om det var 6er i disse fra før av...... men alt burde jo være mulig... hvis jeg f.eks skifter over hele understellet fra den 6er bilen jeg henter inn, de er jo ikke så utrolig dyre at det gjør noe. om motorn har gått 200,000 eller 100,000 er ikke så farlig, man overhaler jo før man setter inn i hovedbilen uansett..
MPowered Skrevet Desember 12, 2009 Skrevet Desember 12, 2009 Jeg har godkjent 316 om til M3, så ja det er mulig.
CS Skrevet Desember 12, 2009 Skrevet Desember 12, 2009 Hvorfor styre så mye for så lite? Selg bilen og kjøp en 323/328.. Kunne skjønt det hvis det var m3 du vil prøve og bygge om til. Tipper du kommer omtrent likt ut. Du slipper å kjøpe delebil/deler + at annenhåndsverdien av den ombygde vil være lavere enn en orginal.
SweetBMW Skrevet Desember 12, 2009 Forfatter Skrevet Desember 12, 2009 Nå har jeg bare kikket til muligheten for å få sekser i den i utgangspunktet, men i forhold til å bygge til m3 motor, er det mer jeg trenger enn bremser og dempere? Sett bort i fra motor og kasse. Jeg antar jeg trenger en mellom aksel og diff? I tillegg hvis det er manuell må jeg ha clutchredal og det settet.
Rannem Skrevet Desember 13, 2009 Skrevet Desember 13, 2009 Har søkt om godkjenning allerede og fått svar, nevnte ikke noe om vekt der, jeg måtte bare ikke overstige tillatt totalt vekt på bilen... :S Det er her hele problemet ditt ligger! Husk at en 4'er motor er maange kilo lettere enn en 6'er motor. Ergo vil et bytte til 6'er motor øke bilens totalvekt drastisk. Dette ønsker ikke BT, derfor kommer de sannsynligvis til å sette ned foten ved en godkjenning. Det som kan gjøres er å prøve å lette bilen på alle mulige måter. For eksempel, ta ut asfaltmatter, isolasjon o.l. Ellers er det noen som har klart å få skrevet ned fra 5 - 4 seter og dermed får riktig totalvekt. Dette er ikke så lett som du tror! Du burde heller selge din 318i og kjøpe en 320i. Bygge om 320 til 328, grunnet lik totalvekt! Da får du nok godkjent skal du se
M3 Yngve Skrevet Desember 13, 2009 Skrevet Desember 13, 2009 Er skiller ca 100 kg i tilliatt totalvekt, på en 318ci-320ci i vognkortet. Der står det nok altid litt mye. Så bare å fikse så tankmåleren står på fult, og du har 10 liter der, så er lette felger en del å spare på, og noen trafikkstasjoner setter dem ned til 4 sitte plasser om man må. Lykke til.
SweetBMW Skrevet Desember 13, 2009 Forfatter Skrevet Desember 13, 2009 skl ta og ringe inn dit i morgen og høre.... så får jeg retta opp i detta... men likevel da.. sett bare på montering av deler.. er det demperne og fjærer bare og sette rett over? hvis vi ser vekk fra godkjenningdelen, passer delene i seg selv rett over fra bilt il bil? edit: leste over brevet jeg fikk fra BT en gang til, det står at bilens tillatte akselvekter ikke må overskrives, ei heller totalt vekt på bilen. MEN så står det at antall seter kan skrives ned, eller så kan man få bekreftelse fra BMW Norge på at chassiset tåler den nye vekter.. hmmm ^^ Kan se om ut som det blir noe byråkrati jobb med dette prosjektet her, men jeg har da god tid..
Rannem Skrevet Desember 13, 2009 Skrevet Desember 13, 2009 Ja, såvidt jeg vet skal karosseriene være identiske. Er vel bare M3 som har evt forsterkninger i kaross?
SweetBMW Skrevet Desember 13, 2009 Forfatter Skrevet Desember 13, 2009 ja det er det jeg mener jogså.. begge bilene uavhengig om 6er eller 4er.. så er bilene bygd på et såkalt standardchassis... så hvis jeg skifter dempere og fjærer så burde bilens tillatte totaltvekt matche 6er bilene... og mtech dempere og fjærer til en 6er coupe vakke dyrt akkurat på koed litt over 1500 kr.
Rannem Skrevet Desember 13, 2009 Skrevet Desember 13, 2009 Ja, den vil matche en 6'er bils tillate totalvekt. Men det er jo ikke det du er ute etter ved en godkjent ombygging! Ditt mål er å få vekten til en 6'er bil til å matche vekten på en 4'er. Tror kanskje du har misforstått litt?
SweetBMW Skrevet Desember 13, 2009 Forfatter Skrevet Desember 13, 2009 nei... eller?.. altså hvis jeg klarer endre grensa på min bil til å tåle like mye som en 6er bil så kan jeg jo sette i 6er motor? eller? skal sjekke litt i vognkortene og sammenligne med kompisen min sin 320ci ang vekter der.. men hva er det som er annerledes på bilene sosm gjør at max akselvekt og slikt er forskjelleige når bilene utseende messig og generelt stort sett er like?
plugg69 Skrevet Desember 13, 2009 Skrevet Desember 13, 2009 bremser... og motor.. pluss at fjærene og demperne er svakere på 318... men tipper i hovedsak er det bremsene som gjør det..
SweetBMW Skrevet Desember 13, 2009 Forfatter Skrevet Desember 13, 2009 bremser er greit,de har jeg i garasjen... må kjøpe dempere og fjærer også.. men er det det eneste jeg trenger gjøre for at min4er skal klare samme akselvekt som en 6er? mulig jeg er litt dum og trenger ting med teskje, men.. ja..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå