AndreasBr Skrevet Desember 16, 2009 Forfatter Skrevet Desember 16, 2009 bimmerlars: Vil ikke dette etterlate riper?
Bimmerlars Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Jo, men det gjør ingenting då lenge du gjør det langt opp på stanga som beskrevet
AndreasBr Skrevet Desember 16, 2009 Forfatter Skrevet Desember 16, 2009 Snakket nettopp med et verksted i Oslo. De sa at de kun brukte trykkluft (muttertrekker), og at de ikke holdt fast stanga. Det gjorde visstnok ikkenoe at denne gikk litt rundt mens man skrudde det på.
AndreasBr Skrevet Desember 16, 2009 Forfatter Skrevet Desember 16, 2009 Da er støtdempere byttet. Byttet ikke fjærene bak da, har dette mye å si? Hvor mye tid bør jeg beregne på å bytte disse? Er jo en ganske krevende jobb utifra det jeg leste i Haynes boka. Må ha av drivaksel osv..? Pappa lagde et verktøy ut av en sånn.. Fastnøkkel med bøy? Vettafaen hva det heter jeg Slipte den ned med vinkelsliper til den var riktig dim, og holdt så fast demperdingsen i midten med tang. Så var det bare å skru, og så var ting OK. Det vi sleit mest med var vel å få festet demperne foran på bilen igjen.. Det var et sant helvete Firhjulskontroll og bytte av foring er bestilt til mandag 21. Powerflex foringer blir bestilt imorgen. Verkstedet skulle ha 650,- per time, og 950,- for firhjulskontrollen.. Er dette dyrt eller billig?
S.Arnesen Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Hvor mye tid bør jeg beregne på å bytte disse? Er jo en ganske krevende jobb utifra det jeg leste i Haynes boka. Må ha av drivaksel osv..? Verkstedet skulle ha 650,- per time, og 950,- for firhjulskontrollen.. Er dette dyrt eller billig? Å bytte fjører bak på e36 er gjort på få strakser, Veldig enkel jobb. For å gjøre det enklest mulig så løsner du demperen i bunn , også presser du navet mot bakken, mens du drar ut fjøra. Er ikke sikkert du må løsne demperen heller...
AndreasBr Skrevet Desember 16, 2009 Forfatter Skrevet Desember 16, 2009 Arnesen: Snålt, boken beskriver at man må skru av alt mulig driit.... Man behøver altså ikke det? nok å presse fjøra sammen?
S.Arnesen Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Arnesen: Snålt, boken beskriver at man må skru av alt mulig driit....Man behøver altså ikke det? nok å presse fjøra sammen? Nei, ikke nødvendig med noe demontering i det hele tatt nesten. Du løsner bare demperen i bunn, også presser bærearm og hele sulamitten mot bakken. Så er det bare å dra ut fjøra. Fant dessverre ingen bedre bilder, men på nederste bildet så ser du hvordan fjøra sitter i bunn, og på det øverste så ser du at fjøra blir presset på plass av bilen
AndreasBr Skrevet Desember 16, 2009 Forfatter Skrevet Desember 16, 2009 Så dvs, fjærklemme + litt kjærlighet så skal den komme rett ut?
S.Arnesen Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Så dvs, fjærklemme + litt kjærlighet så skal den komme rett ut? ikke noe fjørklemmer nei, bare press navet nedover og dra de ut. Vil tro det er rimelig tricky å bruke fjørklemmer på slike fjører også...
Lars89 Skrevet Desember 17, 2009 Skrevet Desember 17, 2009 650 og 950 er veldig gode priser, ihvertfall hvis det er med moms (noen tullinger skal absolutt oppgi det uten...) Og fjørene bak er bytta på maks en halvtime. Gjort på under 5 min med bukk
Rabies Skrevet Desember 17, 2009 Skrevet Desember 17, 2009 Bakfjærene er bare kosejobb i forhold til foran
AndreasBr Skrevet Desember 17, 2009 Forfatter Skrevet Desember 17, 2009 @Lars89: Prisene er eks mva. Fjørene bak skal ikke byttes @ verksted... Men foringene skal @Rabies: Vel, de foran var easy Var monteringen av hele demperen som var tricky foran...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå