Gå til innhold

Hvordan få litt mer krefter ut fra M50B20?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Et par dager for å bytte en motor?? Hva er det som er så spesiellt med bmw som gjør denne jobben til mer enn et par timer da?

Jeg brukte vel 3 timer på ut med gamle og inn med nye, men er ikke alle som har gjort det før :) Tar noen timer om du har gjort det før!

3 timer :shock: , tar du på deg oppdrag på slike motorbytter?

Skrevet

Ser ikke noen grunn til at det skal ta lengre tid om man setter nedi en lik motor som man har fra før? :) Gjorde hvertfall ikke det her :)

Har dessverre nok av jobb på mine egne biler :P

Skrevet
Ser ikke noen grunn til at det skal ta lengre tid om man setter nedi en lik motor som man har fra før? :) Gjorde hvertfall ikke det her :)

Har dessverre nok av jobb på mine egne biler :P

Det var jo synd du ikke tok oppdrag for må si du var rask :) . Fjerner du panser, skruur ut med girkassa på, tømmer ikke olje/ kjøleveske, lar manifoild kansje sitte på og at det ikke er mye du trenger flytte over til ny motor?

Edit: ikke akurat samme motor men med oppgradert:

På autopower er det oppgitt 15 timer for erfarende mekanikker. http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=89 Usikker på om det er med påfylling av kjøleveske, olje og hva som er skrudd ferdig på før den settes inn.

Må enn f,eks bytte bunnpanne, pakninger, ledningsnett, eksosmanifold fra blokka, motorfester, girkasse, av med panser, lambda... ser det kansje anderldes ut med antall timer i motorbytte?

Skrevet

Fjerner panser

Skrur ut med girkasse på

Løsner eksos ved manifold\frontrør (flytter manifold over på ny motor)

Olje trenger man ikke tappe...

Kjøleveska renner ut når man river ut radiator.

Lambda sitter i frontrør, som da sitter igjen på bilen.

Hvorfor skal man flytte masse dritt over når man bytter til lik motor? Jeg kjøper hvertfall motorer komplett. Det var dette jeg snakket om ;) og det klarer man på 3 timer. Kanskje ikke alle men....

Greit nok at dette var på E30!

Skrevet

Okej, sjønner 325icab_88. Som du sier er det fordel med komplett motor for slippe bytte over for mye :-). For egen del tror jeg brukte nesten 1time for bare får å få lufta en m50, så noen er helt klart dyktigere enn andre :-).

Skrevet

jeg brukte 2 hele dager på å bytte motor i min E36. Men da var det med eksos, girkasse, radiator osv. Og det var første gangen min. Og innsug på 2 liter er mye mindre enn 2,5, så det passer ikke over.

Skrevet

Ved bytte av motor uten Vanos passer alle ytre deler fra 2.0 literen overens med 2.5. Også girkasse og clutch. Hjernen er også lik, men må programmeres om. Eller enda bedre å kjøpe trimchip.

325 har dobbelt eksosanlegg hele veien og mye større innsug + større LMM. Dette er et enkelt motorbytte, men veldig trangt. Kan være en fordel å senke traversen ned litt.

M50 Vanosmotor har og forskjeller på ledningsnettet og følere. 2.0 har Siemens og 2.5 bruker Bosch.

Eirik.

Skrevet
Et par dager for å bytte en motor?? Hva er det som er så spesiellt med bmw som gjør denne jobben til mer enn et par timer da?

Jeg brukte vel 3 timer på ut med gamle og inn med nye, men er ikke alle som har gjort det før :) Tar noen timer om du har gjort det før!

er ikke alle som bruker boka for å se hva hver enkelt skrue er til vettu glenn! hehe, skulle fint klart å bygge om en 320 til 325 i løpet av en dag. LETT

Skrevet

er ikke alle som bruker boka for å se hva hver enkelt skrue er til vettu glenn! hehe, skulle fint klart å bygge om en 320 til 325 i løpet av en dag. LETT

Flinke raske gutter :D . Bolt on :wink:

• 6 months later...
Skrevet

men er det forskjell på ledningsnettet på en m50b20 med vanos og en m50b20 uten vanos? eller missforsto jeg nå? :?

driver nemlig å bytter motor på min nå, bytter fra en med vanos til en uten, alt passer vel? håper jeg :|

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...