Gå til innhold

fagprøve elektro!!

Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har fagprøve denne uka, som elektrikker. L-sertifikat.

i dag har vi jobbet med forberedelsen. den går ut på føring av forventet materiell, tegning av skjemaer til motorstyring, hvilket verktøy man trenger, framdriftsplan

oppgaven består av et sikringsskap. 400v tn anlegg.

så skal det ordnes ett skap til styringa av en motor. det er direktestart med start og stopp fra 2 plasser. motoren skal være til en vifte.

det skal være sikkerhetsbryter på den.

er det krav til nødstopp her?

så skal jeg montere en enkel innbrudsalarm med 1 detektor og 1 lampe som viser alarm.

så er det varmekabel og div stikker osv.

noen tips og råd å komme med? tar imot alt:)

noe jeg må ta spesielt hensyn til? er veldig dårlig på dokumentasjon, og alarmanlegg.

hva trenger å dokumenteres på et alarmanlegg?

noen som har noen gamle skjemaer liggende? fikk tips fra han forrige som tok den på jobben om å se litt på det, han ble spurt ut i noen gamle skjemaer (symboler)

er kanskje ikke helt passende på forumet dette men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er elektriker og har utdannet meg senere til elektroingeniør og hadde jeg vært deg ville jeg spurt noen i firmaet ditt, som nettopp hadde tatt fagprøve. Spør om du kan låne besvarelsen deres.

Gå til sjefen din og spør om de har en fagprøve liggende. De er helt sikkert behjelpeilge med dette, da du er en stor ressurs med fagprøven i hånden :wink:

Jeg var en av de første som tok fagprøven på den "nye"måten, og det var i 96 :lol:

Etter dette ble fagprøven min kopiert ett utall ganger i firmaet jeg jobbet i hehe!

Er en link her inne til en fagprøve, men vet ikke hvor god den er. Er gjerne verdt å laste ned.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=899763

Kan ikke huske at det ble lagt så veldig stor vekt på alarmanlegget, da dette var en ganske enkel installasjon. Er det en "bås" du skal ha installasjon i?

Lag deg en god fremdriftsplan på hva du skal gjøre hver dag og dette følger du så godt du kan når den praktiske delen kommer.

Tenk deg om når du legger rør, slik at det ser ryddig å fint ut. Ikke kryss rørene frem og tilbake. .

Lag ett fint og ryddig skap med lingen kryssing av kabler også her. Sensor vil se at du er en nøye person og planlegger godt før du utfører jobben Førsteinntrykk teller sykt mye hos en sensor. Jeg brukte selv lang tid på å planlegge føringsveier og hadde 0 kryssninger. Nesten som at du ikke hadde lyst å kle veggen inne. Sensor var storfornøyd og jeg fikk godt bestått mye pågrunn av dette.

Dette skjer ALDRI in "real life", da dette ville tatt mange timer ekstra og fok betealer ikke for at det skal se estetisk fin ut inne i veggen hehe!

Hadde jeg hatt fagprøven min, skulle jeg ha scannet den inn til deg, men den har forsvunnet i flytting.

Gjør det skjulte anlegget med rør så nøye som du ville gjort ett åpent anlegg. Ta det med ro og slapp av. Det er en grei prøve og med sunn fornuft greier du det med glans :wink:

Ble gjerne mye svada her, men søk litt på fagprøve på google. Tipper du ender opp med mange gode svar, og ikke minst snakk med sjefen din på jobben.

Lykke til!

Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar!

er to båser jeg skal utføre det i, en til skultanlegg og en til åpentanlegg.

jeg viste ikke at man får ta vare på fagprøven sin. da hadde jeg spurt om noen på forhånd.

nå er jeg en 3timers kjøretur fra heimen: /

får prøve å ha tunga bent i munnen og huskepå dokumentasjon,testing, n-leder der det trengs,merking etc.

den alarmen tror jeg ikke det blir lagt så veldig mye vekt på. men har aldri koblet opp en alarm før så...

håper det ikke er mye programmering som skal til å sånn skit.

får heldigvis lov å ringe kolegaer å sånn om jeg lurer på noe. håper dette går rettveien, da blir det en god juleferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ettersom jeg har forstått det så blir man ikke hengt om ikke alt fungerer slik det skal. men det er viktig at du forstår hvordan det skal gjøres/ kan sette fingeren på hva som er galt.

var en fra et annet firma fra der jeg kommer fra som tok prøven for ett par uker siden. han jobber hos yit. han fikk verken motoren eller alarmen til å fungere, men han sto lell. jeg vet ikke hva som var galt.

har bare hørt om en person som har strøket tidligere, og det var fordi han ikke ble ferdig. da han skulle være ferdig så sto skapet igjen og ingenting kunne testes: s

man kan kanskje regne med at menda legger inn en feil på anlegget uten at vi vet om det? da gjelder det vel å kunne finne feilen.

skikkelig nervøs på denne testen ass. merker at jeg blir usikker på tinger jeg har gjort 1000 ganger før å sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har hørt noe om at det ikke er lov med flere kabler innpå samme sikring? det lokale e-verket har sendt ut skriv om at dette ikke er lov til oss. de vil heller at man setter på en wago el torix og går innpå med en ende på automaten.

er dette en forskrift eller bare noe tull e-verket her har funnetpå?

finner liksom ikke noe om det i bøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kopi av fagprøven min når jeg leverte eksemplaret til sensor. Få noen til å sende den på mail til deg. Skriver jo det meste på pcen når du driver med dokumentasjon vet du.

Er enkle å koble de fleste alarmen. God bruksanvisning følger med. eneste programmeringen er som regel sonen i hvert rom. Dette er bra forklart i manualen :wink:

Har ikke jobbet som elektriker på noen å nå. Driver med prosjekter i nordsjøen. Litt andre normer og regler der.

Er litt rusten på det der der med to ledere.inn på automaten, men muligens de mener noe med at det blir varmgang hvis det ikke skrues skikkelig til.

Blir litt merkelig da mange ledere går inn på både stikk og brytere ute i anlegget da Hm!

Kan sjekke dette opp til deg til imorgen. Har en kamerat som er installatør så skal spørre han.

Alarmene som de hadde den gang jeg holdt på var brukt ca 40 ganger før. Var godt slitne for å si det slik. Alarmen gikk hver gang jeg rørte alarmsentralen. Viste seg at bryteren som er på lokket slo ut på at jeg tuklet med lokket.

Kommer tilbake med litt info om lederen i skapet imorgen.

Gjerne gi beskjed til sensor om dette hvis du får et slik problem.

Her har du forresten skjema for start/stopp motorskjemaet ditt

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=928772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har hørt noe om at det ikke er lov med flere kabler innpå samme sikring? det lokale e-verket har sendt ut skriv om at dette ikke er lov til oss. de vil heller at man setter på en wago el torix og går innpå med en ende på automaten.

er dette en forskrift eller bare noe tull e-verket her har funnetpå?

finner liksom ikke noe om det i bøkene

Det er ikke,som jeg vet,noen forskrift om det.Jeg jobber som tavlemontør og er og utdannet elektriker.

I de nye automatene er det "heiseklemmer" noe som gjør at alle kordelene i en eller flere PN ledere vil bli dratt sammen for god kontakt.

Med disse klemmene kan man,om man vil,legge RK rett inn i automaten uten hylse.

Vi gjør ikke det ,da det å ha service på anlegget i senere tid vil ta lengre tid.

Det jeg tror de ikke liker er flere PR kabler i samme klemme..

Det VI ikke liker er elektrikere som legger 2stk PN/PR i en rekkeklemme.DER ville jeg brukt Torix eller Wago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting til å huske er.

Husk å (ja faktisk) merk alle lederene i motorskapet.

Du kan skrive alt av avik du har på det oppgaven er. Viss han greier (som noen har nevnt tidliger) å dra ut lederene fra f.eks sikringene så må du bare dokumentere hvor mange nm. De skal skrues til. F.eks Siemens sikringene skal bare skrues til 15nm. Da greier man fint å dra ut lederene av sikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...