EirikL Skrevet Desember 26, 2009 Skrevet Desember 26, 2009 Som det sies over her, har du nok ingenting annet å gjøre enn å bite i det sure eplet og godta. Har du en ekstrajobb, ta noen vakter der og bruk pengene til å betale boten med. Det funket for meg en gang for lenge siden
Torbjørn E39 Skrevet Desember 26, 2009 Skrevet Desember 26, 2009 Har ett forenklet forelegg i min historie også. Kjørte Østerdalen en fredag formiddag med pent vær. Hadde mye forbikjøringer (ikke type gris) men dog høy fart i forbikjøring og slapp gasspedal etterpå hver gang. Endte med sivil i rævva og inn på busslomme. Han hadde da fulgt meg i ca 0,5time og slet med å holde følge (jeg kjørte E36 318is, han sur ford mondeo ) Ha hadde ikke måling. Visste selv jeg hadde kjørt hardt og aksepterte 84km/t i 60-sona, fikk 3000 i forenklet forelegg og ferdig med det. Kunne krangle om jeg ville sa han men da ville han anmelde meg for uforsvarlig kjøring. Måtte da stilt til avhør og muligens miste lappen + høyere bot. Lettere å svelge 3000 mindre feriepenger og ut av verden med det. Ble dog invitert på lensmannskontoret på en kopp kaffe etterpå, han likte is'n så godt han måtte se nærmere på den. Måtte love å aldri mere kjøre fort i Østerdalen da...
Hansen_ Skrevet Desember 27, 2009 Skrevet Desember 27, 2009 Du MÅ ALDRI godta en beslagelse av førerkortet.Og det har ingenting med å unndra seg straff eller ikke å ta ansvar for egne handlinger. Det har enkelt og greit med den saken at da må politiet og politiadvokaten avgjøre saken din innen 3 uker, ellers kan du hente lappen din igjen. Godtar du en beslagelse har de ingen hastverk og andre saker vil bli prioritert. Straffen din vil bli den samme enten du tilstår eller ikke. Så bare nekt. Lappen tar de såklart uansett, men du får saken avgjort fortere og kan starte på straffen din. Er yrkessjåfør og kjenner flere som har mistet lappen i jobbsammenheng. De fleste fikk lappen igjen eller saken ble avgjort fra politiets side lenge før de 3 ukene var godt. Hvis du nekter for beslag så er det ikke politiet som skal avgjøre saken din. Da er det opp til domstolene. Politiadvokaten/juristen kan derimot bestemme straff for mindre forseelser og forbrytelser der du godtar eller innrømmer straffeskyld. Politiet plikter å overlevere saken til tingretten innen tre uker etter beslaget. Men det er ikke dermed sagt at saken din kommer opp i tingretten samme dag. Det kan ta tid. Om politiet ikke rekker det på sine tre uker, så kan du hente lappen igjen. Men etter saken har vært i retten (og du har tapt saken) så må den leveres inn igjen. Idømt beslagstid minus 3 uker blir da den endelige inndragningstiden. En fartsovertredelse er såpass rutinemessig for politiet å behandle at det sjeldent tar lang tid å få en avklaring. Tar nok ca 4 uker før du får brev. Straffen er ikke den samme om du tilstår eller ikke. Om du nekter for beslag og må inn i retten, så må du også betale 1800kr i saksomkostninger hvis du taper saken (noe du garantert gjør med tanke på at bevisene er rimelig sterke). Mista selv lappen tidligere i år (116 i 80en) og har vært igjennom denne mølla her. Du har sjeldent noe å vinne på å nekte beslag så lenge det er fartskontroll. I så fall må politiet ha gjort en feil under måling eller apparatet vært innstilt feil. Kalibreringspapirene på apparatene har de aldri med seg, så de får du ikke se uansett. Og de gutta har fått opplæring så det holder. Du kan betale bota i rentefrie avdrag (minimum kr 750 pr mnd).
Dr_S Skrevet Desember 27, 2009 Skrevet Desember 27, 2009 Politiet kan faktisk beholde den i 4 uker hvis retten kommer med melding om at det vil foreligge en dom iløpet av de nærmeste dagene..
dutten Skrevet Desember 27, 2009 Skrevet Desember 27, 2009 "I så fall må politiet ha gjort en feil under måling eller apparatet vært innstilt feil. Kalibreringspapirene på apparatene har de aldri med seg, så de får du ikke se uansett. Og de gutta har fått opplæring så det holder." der tar du litt feil ang kalibreringspapirene.. disse papirene SKAL alltid medbringes ut i "felt" og kunne fremvises ved forespørsel! det du da skal gjøre ved disse papirene er og se etter at dato stemmer og at det er for akkurat det apparatet som sitter i den bilen
Dr_S Skrevet Desember 27, 2009 Skrevet Desember 27, 2009 Rart det ikke står noe om kalibrering i avsnittet om laserkontroll i UP sin egen GP instruks da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå