JTS77 Skrevet Desember 17, 2009 Skrevet Desember 17, 2009 I dag har kulda slått inn over vestlandet med påfølgende problem.. Når eg var ute og kjørte så virka bilen (E39) veldig tung på rattet. Som om ikke servostyring fantes evt verre. Etter å ha kjørt en liten stund fungerte den sånn noen lunde.. men av og til treg til tider. Garantert ett temperatur relatert problem. Mistanke om vann i servo olja (Krystaller) evt dårlig\feil type olje. Noen som har vært borti lignende?
tomerikk Skrevet Desember 17, 2009 Skrevet Desember 17, 2009 Det hjelper som regel mye med ny olje. Jeg flushet min i vår og det føltes som ny servo. Husk bare å bruke riktig olje, det står på lokket om den skal ha ATF = dexron iii - CHF = 11s. Kjøp to liter om du skal flushe.
JTS77 Skrevet Desember 17, 2009 Forfatter Skrevet Desember 17, 2009 Sto på lokket: ATF oil only... men regner med det er den typen du nevner eg skal bruke da ja. Har 3 liter med noe biltema atf Dexron III olje stående er den god nok? Mener ganske sikkert det er statoil produkt. http://www.biltema.no/Bilpleie/Olje-og- ... exron-III/
JTS77 Skrevet Desember 17, 2009 Forfatter Skrevet Desember 17, 2009 Takk for go hjelp. Nå gjenstår det bare å flushe litt
Otis Skrevet Desember 18, 2009 Skrevet Desember 18, 2009 Hvor er det mest/best hensiktsmessig og demontere slangene fra for å flushe?
JTS77 Skrevet Desember 18, 2009 Forfatter Skrevet Desember 18, 2009 Eg tenkte å bare følge slangene så langt ned de går, for å kunne ta av å drenere mest mulig. Blir vel best å komme til på styresnekka? Dette var i allefall min plan.. Kansjen noen som har gjort det før kan komme med innspill?
tomerikk Skrevet Desember 18, 2009 Skrevet Desember 18, 2009 Det er smak og behag. Det er tre hoved metoder: 1. Sku løs slange på pumpa og drenere og fylle ny olje, starte og svnge fra side til side og gjenta prosessen flere ganger for å få byttet mest mulig olje. 2. løsne lufteniplene på tannstanga å drenere hele systemet for så å fylle ny olje og lufte på niplene for å bli kvitt luft i systemet. 3. Ta ut sikring til bensinpumpe og kjør motor til den stopper, det for å bare ha starterhastighet på motor da pumpa har så stor kapasitet. Sug tom sevobeholder og demontere den, forlenge slangene og putte sugeslange ned i en beholder med ny olje og retur i en spillojedunk. Kjør så motor på starter i korte sykler mens du svinger fult utslag fra side til side, følg med så du ikke går tom for olje. Bruker en denne metoden er det lett å rense beholderen da det ofte er mye drit i den, bruk nye slangeklemmer ved montering så slipper du den klasiske lekasjen fra slangene. fyll opp beholderen etter montering og sett i sikring igjen. start opp og sving fra side til side. stopp og sjekk oljenivå og ev. lekasjer. Denne metoden bruker jeg da jeg slipper bruke bukk og kan rense beholderen samtidig samt bli kvitt lekasjen som er "standard" på BMW. Ellers bruker mange en kombinasjon av disse metodene så det er mulig vi starter en evighets diskusjon.
Kristov Skrevet Desember 18, 2009 Skrevet Desember 18, 2009 Gi beskjed om servoen din ble noe bedre da!
JTS77 Skrevet Desember 18, 2009 Forfatter Skrevet Desember 18, 2009 Da var det gjort med perfekt resultat Fulgte oppskrift nr 3. Ang slanger, så brukte eg en bit av en hageslange (fra uttak på beholder) Og hadde liggende noe lignende denne http://www.biltema.no/Bat/Kjemikalier/M ... kiftpumpe/ Denne pumpa fikk to oppgaver 1 suge tom tanken 2 brukte slangen mellom returslange og tomkanne da denne passet perfekt inni Her er en link til Diy http://www.bimmerboard.com/forums/posts/477673 Takk for hjelpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå