Gå til innhold

Treg Servostyring E39


Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har kulda slått inn over vestlandet med påfølgende problem..

Når eg var ute og kjørte så virka bilen (E39) veldig tung på rattet. Som om ikke servostyring fantes evt verre. Etter å ha kjørt en liten stund fungerte den sånn noen lunde.. men av og til treg til tider. Garantert ett temperatur relatert problem. Mistanke om vann i servo olja (Krystaller) evt dårlig\feil type olje.

Noen som har vært borti lignende?

Skrevet

Det hjelper som regel mye med ny olje. Jeg flushet min i vår og det føltes som ny servo. Husk bare å bruke riktig olje, det står på lokket om den skal ha ATF = dexron iii - CHF = 11s. Kjøp to liter om du skal flushe.

Skrevet

Eg tenkte å bare følge slangene så langt ned de går, for å kunne ta av å drenere mest mulig. Blir vel best å komme til på styresnekka?

Dette var i allefall min plan.. Kansjen noen som har gjort det før kan komme med innspill?

Skrevet

Det er smak og behag. Det er tre hoved metoder:

1. Sku løs slange på pumpa og drenere og fylle ny olje, starte og svnge fra side til side og gjenta prosessen flere ganger for å få byttet mest mulig olje.

2. løsne lufteniplene på tannstanga å drenere hele systemet for så å fylle ny olje og lufte på niplene for å bli kvitt luft i systemet.

3. Ta ut sikring til bensinpumpe og kjør motor til den stopper, det for å bare ha starterhastighet på motor da pumpa har så stor kapasitet. Sug tom sevobeholder og demontere den, forlenge slangene og putte sugeslange ned i en beholder med ny olje og retur i en spillojedunk. Kjør så motor på starter i korte sykler mens du svinger fult utslag fra side til side, følg med så du ikke går tom for olje. Bruker en denne metoden er det lett å rense beholderen da det ofte er mye drit i den, bruk nye slangeklemmer ved montering så slipper du den klasiske lekasjen fra slangene. fyll opp beholderen etter montering og sett i sikring igjen. start opp og sving fra side til side. stopp og sjekk oljenivå og ev. lekasjer. Denne metoden bruker jeg da jeg slipper bruke bukk og kan rense beholderen samtidig samt bli kvitt lekasjen som er "standard" på BMW. Ellers bruker mange en kombinasjon av disse metodene så det er mulig vi starter en evighets diskusjon.

Skrevet

Da var det gjort med perfekt resultat :D Fulgte oppskrift nr 3. Ang slanger, så brukte eg en bit av en hageslange (fra uttak på beholder) Og hadde liggende noe lignende denne

http://www.biltema.no/Bat/Kjemikalier/M ... kiftpumpe/

Denne pumpa fikk to oppgaver

1 suge tom tanken

2 brukte slangen mellom returslange og tomkanne da denne passet perfekt inni :)

Her er en link til Diy http://www.bimmerboard.com/forums/posts/477673

Takk for hjelpen :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...