Gå til innhold

Driftstemperatur og nykking 320d

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt den slags problemer som deg, thoslags.

Det er nok garantert termostaten, og den er faktisk rimelig kurant å bytte. Brukte rundt 2 timer på å bytte den, og da tok jeg meg god tid.

Nå er motoren varm, og nåla står rett opp, uansett om det er kaldt og nedover bakke. Det er akkurat som en bensin motor.

Jeg koblet på min EGR ventil ifb med mine varmeproblemer, men skal koble den av igjen, da jeg tror det er helt kurant uten den. Men det kan vel BMW 2002 Fredrik svar for.

Jeg er også av den oppfatning av at nykkingen når man kjører rolig og pent er EGR ventilen.

Men har din motor webasto? Jeg har nemlig det, og da reduseres oppvarmingstiden drastisk, enn uten det.

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har ingen problemer med temperaturen på min 325 tds, som har ny termostat og utkobla egr!

Er ikke så mye mer å spekulere på!

Tror nok ikke du kommer til å savne EGR'n din etter at du har skifta termostaten!

Skrevet

Angående å blende EGR-ventilen, har hørt at det ikke er så bra på vinteren hvis man ikke kjører et godt stykke hver gang man kjører. Jeg kjører veldig kort til jobb som regel og blir mye småkjøring, så ofte motoren ikke rekker å bli driftsvarm. Bruker den ikke enda lengre tid på å bli varm hvis EGR er blendet?

Skrevet

Jo, det vil den gjøre, men vi som har blendet EGR (eller har hatt det) mener at EGR utvikler minimalt med varme.

Men jeg vil anta at en EGR ventil volder mer skade enn den gjør godt, ihvertfall så lenge man kun småkjører. Fordi da vil EGR kokse igjen ditt innsug, og det er vesentlig mer farlig. Ihvertfall på 150 hk diesel. Fordi der kan noen flaps i innsuget løsne.

Skrevet
Jo, det vil den gjøre, men vi som har blendet EGR (eller har hatt det) mener at EGR utvikler minimalt med varme.

Men jeg vil anta at en EGR ventil volder mer skade enn den gjør godt, ihvertfall så lenge man kun småkjører. Fordi da vil EGR kokse igjen ditt innsug, og det er vesentlig mer farlig. Ihvertfall på 150 hk diesel. Fordi der kan noen flaps i innsuget løsne.

+1

Skrevet

når det kommer til tomgang så synes jeg min 320D er jævlig treg å bli varm,,etter en halltime har den akkurat passert det blå feltet,,men jeg har bare tenkt at det er sånn det skal være..når det kommer til driftsvarm så har jeg ingen problem med det,dog bilen bruker litt lengere tid å bli varm enn tidligere biler jeg har hatt men så er igjen dette her min første diesel bil så jeg trur bare den skal være slik :P

Skrevet

Har du ekstra diesel varmer? Webasto feks?

Om du ikke har det, så forstår jeg at du synes den er treg.

For med webasto så blir min motor nesten like fort varm som min kompis sin 523i. Det går veldig fort, til å være diesel.

Tomgang på en diesel uten ekstra varmer er håpløst, ihvertfall for å utvikle varme.

Men på en annen side, så kan det godt hende at termostaten din er noe defekt. De blir vel gjerne dårlig over tid.

Skrevet

Hei igjen. Takk for mange gode svar. Idag testa eg å la den gå på tomgang uten varmeapparatet på. Eg køyrte litt og men då tok det 20-25 minutt til nåla sto rett opp. Men med en gang eg satt på varme gikk nåla en halv cm tilbake ca. Er ikkje dette normalt?? Eller skal bilen når den først har oppnådd driftstemperatur holde seg der uavhengig av om eg setter på varmeapparatet?? Webasto veit eg ikkje om eg har. Men en eg snakka med på bmw sa at motorane på dissa bilane utgjer so lite varme at den har en ekstra oppvarmer som skal starte når man starter bilen. Men eg har ikkje peil.

Skrevet

Om du har webasto, så skal du høre at den starter når du starter motoren, å det er under +6 grader ute. den vil lage en spesiell banking/tikking mens den prøver å starte. I tillegg så vil den etterhvert lage en fin fin vifte/suse lyd når den har fyrt i gang.

Du kan få bekreftet om du har dette ved å sjekke støtdemper tårnet på førersiden i motorrommet ditt etter en lapp som det står Webasto på. Eller så kan du ta kontakt med BMW for å få en utskrift av din utstyrsliste.

Når det gjelder ditt problem, så høres det ut som for meg at du har defekt termostat. Da vil den være akkurat slik.

For å bytte termostat så kan du følge denne anvisningen på en god del av punktene.

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/ ... nge-t5652/

M47 og M57 er bortimot helt lik i motorrommet.

Skrevet

Ok tusen takk. Einaste eg har høyrt er at når eg skrur på tenninga kjem det en merkelig lyd, so begynner det og ule/suse. Høres ut som det kjem frå inni dashen liksom. Er det webastoen? jaja det er vel termostaten då. Men trur nok ikkje eg orker å begynne å skru sjølv. Syns det var litt vel mykje å gjere.

Skrevet

Høres veldig ut som webasto det der.

Om du går på yttersiden av bilen, så skal lyde stamme fra hjulbuen, bak venstre forhjul. Altså førersiden.

Skrevet

Hmm. Men når eg hørte framfor venstre framhjul/førersiden var det en summelyd/knitrelyd der. Men den var ikkje på høgre side. Då var kun tenninga på. Må man starte for at den skal slå inn?

Skrevet

Har du ikke dette:

Du kan få bekreftet om du har dette ved å sjekke støtdemper tårnet på førersiden i motorrommet ditt etter en lapp som det står Webasto på.

Så har du med stor sannsynlighet, ikke webasto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...