Gå til innhold

Driftstemperatur og nykking 320d

Anbefalte innlegg

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Da har du mest sannsynlig en elektrisk tilleggs-varmer akkurat som meg, den starter med en gang motoren startes. Når jeg kjører i 10 minusgrader med EGR utkoblet er motoren driftsvarm etter ca 5 km med kjøring og jeg har ikke merket noe forskjell på oppvarmingstiden etter jeg fjernet EGR ventilen, bilen ble bare MYE bedre å kjøre.

Som flere her har nevnt er det nok termostaten du må bytte

Skrevet

Takk for svar fredrik :) Ja må nok bytte termostaten. Synd at dei skal ha 2500kr på bmw berre for å skifte den. Dele prisen er i tilleg. So eg kjøper nok termostaten på koed og får en privatkar til å skifte den siden det skal vere so kurant å skifte.

Skrevet

Skifte termostat er rimelig greit ja

Jeg gjorde det sel, tok meg 2 timer, og jeg tok meg god tid.

Delen koster rundt 500,- fra koed, og 2 liter kjølevæske konsentrat, for etterfylling av det du må tappe av. Vannet er gratis.

• 3 weeks later...
Skrevet

Termostaten er skiftet. Orka ikkje å skru i kulda so bmw gjorde det. Bilen blir litt fortere varm no, men det er ikkje mykje. So detter den ned mot det blå igjen når bilen går lett på flata. Skrur eg av varmeanlegget bygger den seg opp til driftstemperatur men detter fort ned igjen når eg setter det på.

Eg meiner at når den første har nådd driftstemperatur so skal den ikkje droppe meir enn noken få grader alt ettersom bilen går lett eller tungt.

Er dette normalt når det er ca 20- ute? Eller er det som fleire har nevnt at termostaten på egr ventilen må skiftes i tilleg?

Skrevet

Høres rart ut at du mister temperatur ved kjøring på flat mark, min klarer å få opp tempen, men det går sakte.

Man merker veldig godt at man kjører diesel nå når det er -20 eller kaldere, bruker endel lengere tid på å bli varm ja.

Skrevet

Bør nok sjekke ut den elektriske tillegsvarmeren din.

Og alternativt chippe bilen. Da går den ikke så magert og vil utvikle litt mer varme, men dog rent teoretisk.

Merket ikke noe forskjell på min 2004 navara etter chipping.

Men jeg holder en knapp på den elektriske dingsen din jeg. Bilen din skal uten problemer klare og få driftsvarm motor og holde seg slik så lenge bilen kjøres med, men ved tomgangskjøring og varmeapparatet/klima står på auto, så vil vifte hastigheten øke i takt med at vanntemp synker, og til slutt blir alt meget kaldt.

Snakker da om 10-15 kalde og nedover.

Skrevet
Bør nok sjekke ut den elektriske tillegsvarmeren din.

Og alternativt chippe bilen. Da går den ikke så magert og vil utvikle litt mer varme, men dog rent teoretisk.

Merket ikke noe forskjell på min 2004 navara etter chipping.

Men jeg holder en knapp på den elektriske dingsen din jeg. Bilen din skal uten problemer klare og få driftsvarm motor og holde seg slik så lenge bilen kjøres med, men ved tomgangskjøring og varmeapparatet/klima står på auto, så vil vifte hastigheten øke i takt med at vanntemp synker, og til slutt blir alt meget kaldt.

Snakker da om 10-15 kalde og nedover.

Når eg hadde varmeapparatet av oppnår den raskt driftstemperatur, men er når eg setter det på igjen det er då den dropper langt ned. Merkelig. Kan ikkje skjønne at det er den elektriske tillegsvarmeren i og med at den blir bra fort varm.(pluss at eg kan høyre at den går) Men det er når eg setter varmeanlegget nesten fullt på at den synker og vil ikkje opp igjen på driftstemperatur etter dette. Ka annet kan vere feil?

Skrevet

Ser at det er andre som har ny termostat med samme problem som ordna seg når dei bytta termostaten som sitter på eksosen som går til egr ventilen. So trur det må vere den. Er den enkel å bytte sjølv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...