Gå til innhold

Er BMW Allradsystem (4x4) helt elendig? Tydeligvis ikke :)


-Roger-
 Share

Anbefalte innlegg

Før hadde jeg en e34 med xdrive. Jeg har lange bakker opp til huset mitt men uansett føre kunne jeg bare kjøre rett opp uten å ta fart med den bilen.

Kunne stoppe i bakken øg kjøre videre uten problem.

I dag er første dagen jeg er ute på skikkelig snøføre med min e46 med xdrive.

Jeg kommer ikke opp bakken til huset mitt.

Det er puddersnø, fint føre, minusgrader men jeg står faen meg og spinner på nesten flat mark.

Hvis det ikke er noe galt en plass så kommer jeg aldri til å kjøpe bmw xdrive igjen. Da blir det dessverre audi på meg neste gang.

Skal kjøpe 2 nye dekk i morgen siden 2 av de jeg har på er halvslitt og 2 av de kjøpte jeg ny for noen mnd siden.

Det skal sies at dekkene på e34'n jeg hadde var kanskje litt mer mønster igjen enn 2 av de dekken jeg har på bilen i dag.

Men de er ikke så slitt at det skulle vært nødvendig å skifte skulle jeg mene.

Vil tippe ca 5 mm igjen..

Moderatoredit (Fredrik): Jeg har endret overskriften fra begrepet "xDrive" til "Allrad" iom. at det var betegnelsen for 4x4 systemet på E46 og E39.

http://www.bmw.com/generic/com/de/produ ... asheet.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, det har du sikkert rett i..

For dette systemet her suger hvertfall BIG TIME...

Må nok krype til korset og kjøpe audi neste gang da :(

Men lurer litt på hvorfor e34'n kom seg så suverent frem.

Den var rett og slett helt konge. Kom seg frem overalt uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at min E30 ix har samme patenten som E34 ix. De er jo konger på vinterføre og det er jo en skikkelig blunder av BMW hvis en ny Xdrive ikke henger med opp bakkene. Skulle tro at 20 år med teknologiske fremskritt ville gjøre susen. Håper jo nesten at det er et eller annet som ikke stemmer på bilen din :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at min E30 ix har samme patenten som E34 ix. De er jo konger på vinterføre og det er jo en skikkelig blunder av BMW hvis en ny Xdrive ikke henger med opp bakkene. Skulle tro at 20 år med teknologiske fremskritt ville gjøre susen. Håper jo nesten at det er et eller annet som ikke stemmer på bilen din :?

Det gjør på en måte jeg også.

faren min har audi og tenkte jeg skal prøve den etterpå.

Kan aldri tenke meg at det skal være noe problem å komme opp i dag.

Vet av erfaring at med e34'n skulle jeg faktisk ha slitt med å spinne i dag. Da måtte jeg nok ha hjulpet til med clutchen. og likevel hadde den sikkert ikke spunnet lenge før den hadde tatt tak igjen.

Bilen min spinner som faen og jeg klarte ikke løse den opp en liten bakke i sted (vet ikke om jeg skal kalle det bakke engang. Heller en "svak helling")

Den spinner hovedsaklig på bakhjulene men driften er på fremhjulene også det ser jeg. Den spinner bare mer på bakhjulene.

Faktisk nesten som å kjøre bakhjulstrekk. Gir jeg gass så skyter ræven ut og jeg kan holde kontrollerte sladder som med en bakhjulstrekk.

Har ikke peiling på sladding med firehjulstrekk, men med denne klarer jeg det helt fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dekk har "all" betydning på vinterføre.. Selv om dekkene dine er svindyr/best i test- kommer det helt an på hvilke kriterier som er stilt i testen, og ikke minst HVEM som utfører den. De fleste norske bilmagasiner er forholdsvis korrupte med tanke på at de favoriserer/utelukker svakheter ved de produktene som produsent/importør bruker mye penger for å reklamere for i bladet..

Selv sverger jeg til hakkapelitta dekk, med erfaring fra RSI 4 og 5. Disse er enestående på snø/is. Spesielt med pigger (i den korte perioden jeg klarer å beholde dem..) Da slik jeg ser det i forhold til mitt eget kjøremønster, så er det difinitivt når det er snø jeg trenger best grep, selvom det ikke er mer enn 4-5dager med slikt føre i gj. snitt i Bergen.

Det er pr i dag ingen dekk som er gode på våt isete tørr og løst underlag.. Du MÅ velge en av egenskapene,- så er spørsmålet hva du føler du har mest bruk for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med di "gode" Audiene =)

Det der hadde jeg ikke trodd.

Men for eksempel hiace'n jeg hadde med firehjulstrekk var jo også mye bedre enn den jeg har nå.

Det må være noe galt et sted. Har kjørt mange firehjulstrekk og faktisk ingen av de har vært i nærheten av så elendig som denne :?

Jeg mener helt alvorlig at fremkommeligheten i dag ikke er så mye bedre enn en e46 uten xdrive.

Tror faktisk jeg også kommer lettere opp med ford connect'n min.

Dette må faktisk prøves så jeg skal faktisk kjøre ned bakken nå og prøve kjøre opp igjen med ford'n.

Aldri før har en firehjulstrekker stått parkert i bunnen av den bakken pga dårlig føre :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dekk har "all" betydning på vinterføre.. Selv om dekkene dine er svindyr/best i test- kommer det helt an på hvilke kriterier som er stilt i testen, og ikke minst HVEM som utfører den. De fleste norske bilmagasiner er forholdsvis korrupte med tanke på at de favoriserer/utelukker svakheter ved de produktene som produsent/importør bruker mye penger for å reklamere for i bladet..

Selv sverger jeg til hakkapelitta dekk, med erfaring fra RSI 4 og 5. Disse er enestående på snø/is. Spesielt med pigger (i den korte perioden jeg klarer å beholde dem..) Da slik jeg ser det i forhold til mitt eget kjøremønster, så er det difinitivt når det er snø jeg trenger best grep, selvom det ikke er mer enn 4-5dager med slikt føre i gj. snitt i Bergen.

Det er pr i dag ingen dekk som er gode på våt isete tørr og løst underlag.. Du MÅ velge en av egenskapene,- så er spørsmålet hva du føler du har mest bruk for?

Dekkene som står på bilen er forresten Bridgestone Blizzak piggfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen vinterdekk er rett å slett elendig på visse underlag, men synes det er litt rart du kjører den som en baktrekker, skulle tro det var noe "muffins" med drivlinen din....

Etter og ha kjørt ford'n ned og opp igjen. Gikk jeg ned og hentet bmw'en også. bilen stoppet i bakken, men klarte og løse, stoppe, løse stoppe osv.

Så kom meg opp til slutt.

Har nå mistanke om at rett og slett dekkene er skyld i dette her.

Kom meg altså omtrent like godt opp med ford connect'n min som med bmw'en.

MEN, jeg merker at det er mye lettere å stoppe med connect'n og har mye mer tak i snøen med de dekkene. Det er nokian hakkapelitta tror jeg.

Så da må jeg kjøpe meg nye dekk i morgen tror jeg.

usikker på om jeg skal kjøpe 2 eller 4 nye.. De nye dekkene jeg har sitter nemlig fremme. Men likevel bremser det veldig dårlig i forhold til connect'n.

Er jo ikke akkurat billig med nye dekk heller.

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med BMW Norge og hør om de har anbefalinger angående dekkvalg på Xdrive. Dersom dekkene bak er mer enn tre sesonger, er nok gummien blitt steinhard i forhold til hva den var ny. Men Blizzak, Continental eller Hakka er vel de beste vinterdekkene til enhver bil, tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...