hnilsen Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Hei, Bilen, en E39 1997-mod Touring, har stått i ro siden lørdag. Her har det vært ganske kaldt, mellom -2 og -10 vil jeg anslå. Når jeg kjørte bilen ut for å klargjøre den til å kjøre hjem fra Bergen til Haugesund, så slå den veldig over humper, isklumper og lignende. Jeg går ut av bilen og ser at den ligger nede fremme på venstresiden. Den gynger som normalt på alle de tre andre hjulene, men ikke fremme venstre side. Her er den lav, og gir ikke etter når jeg gynger på den. Da blir jeg litt skeptisk til hva det kan være. Frossen demper er vel det som slår meg først, at den har stått lavt og frosset slik (står i liten sidelengs helling). Da må den byttes - det er greit - men det er vrient før jul. Hva kan jeg gjøre for å få brukt den sånn nokenlunde noen dager til? Vaske den i steamer vil vel ikke akkurat gjøre stort mer enn å tine den og så la den fryse til igjen... Hvis fjæren er knekt, vil dette oppleves slik? Jeg fikk ikke kommet meg til for å kikke under, men kan gjøre det om nødvendig. Spørsmålet er også hvor mye dette vil koste. Jeg har ikke noe særlig bruk for heftige dempere, har bare bilen som en vanlig bybil til transport her og der. Er dette noe jeg kan fikse selv? Er sånn passe flink til å mekke. Håper på kjapt svar, i morgen går ferden sørover..
325demon Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Kjørte uten dempere i 1 år før det var noen som sa at de var ødelagt, så tror ikke det haster med å få bytta dem. Men burde nok kansje kjøre litt mere forsiktig! for bilen blir vel litt ustabil. Men jeg er ingen bil ekspert bare så det er sagt.
hnilsen Skrevet Desember 22, 2009 Forfatter Skrevet Desember 22, 2009 Takk for kjapt svar. Det som bekymrer meg er at det er som å kjøre akebrett, det er ingen respons i det hjulet, så jeg er jo redd for at det kan ødelegge noe. Men jeg overlever. Jeg må jo ned til jul, og jeg skal overleve tre timer slik om jeg må!
Muren Motorsport Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Kjørte uten dempere i 1 år før det var noen som sa at de var ødelagt, så tror ikke det haster med å få bytta dem. Men burde nok kansje kjøre litt mere forsiktig! for bilen blir vel litt ustabil. Men jeg er ingen bil ekspert bare så det er sagt. UTEN dempere? som i helt vekk? Det prøvde jeg på -77 Trans-Am'n jeg hadde. Måtte kjøre en liten kilometer helt uten dempere fremme. Holdt seriøst på å sprette av veien! Helt slett asfalt trodde jeg.
tomerikk Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Vil tro det er fjæra som er knekt. Frosne støtdempere kan jeg ikke huske problemer med siden orginaldempere på VW golf 1 mitt på sytti tallet.
tomerikk Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Kjørte uten dempere i 1 år før det var noen som sa at de var ødelagt, så tror ikke det haster med å få bytta dem. Men burde nok kansje kjøre litt mere forsiktig! for bilen blir vel litt ustabil. Men jeg er ingen bil ekspert bare så det er sagt. UTEN dempere? som i helt vekk? Det prøvde jeg på -77 Trans-Am'n jeg hadde. Måtte kjøre en liten kilometer helt uten dempere fremme. Holdt seriøst på å sprette av veien! Helt slett asfalt trodde jeg. Han mente nok utslitte dempere, det er ikke mulig å kjøre uten på Mc.person oppheng.
Muren Motorsport Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Kjørte uten dempere i 1 år før det var noen som sa at de var ødelagt, så tror ikke det haster med å få bytta dem. Men burde nok kansje kjøre litt mere forsiktig! for bilen blir vel litt ustabil. Men jeg er ingen bil ekspert bare så det er sagt. UTEN dempere? som i helt vekk? Det prøvde jeg på -77 Trans-Am'n jeg hadde. Måtte kjøre en liten kilometer helt uten dempere fremme. Holdt seriøst på å sprette av veien! Helt slett asfalt trodde jeg. Han mente nok utslitte dempere, det er ikke mulig å kjøre uten på Mc.person oppheng. Ingen som har fortalt om forstilling her? 77-trans am har på ingen måte Mc-Pherson.. Men selv der er det umulig!
325demon Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Kjørte uten dempere i 1 år før det var noen som sa at de var ødelagt, så tror ikke det haster med å få bytta dem. Men burde nok kansje kjøre litt mere forsiktig! for bilen blir vel litt ustabil. Men jeg er ingen bil ekspert bare så det er sagt. UTEN dempere? som i helt vekk? Det prøvde jeg på -77 Trans-Am'n jeg hadde. Måtte kjøre en liten kilometer helt uten dempere fremme. Holdt seriøst på å sprette av veien! Helt slett asfalt trodde jeg. Nei nei, knekt fjær og oljelekasje så det holdt på demperene. Bilen var fult kjørbar, bare litt skjeiv osv.. bremsa dårlig og vridde seg:P
hnilsen Skrevet Desember 22, 2009 Forfatter Skrevet Desember 22, 2009 Knekt fjær - er dette enkelt å fikse? Det virkelig store spørsmålet er om jeg kan kjøre med dette eller ei. Det går greit å flat asfalt, men er ikke spesielt hyggelig ved ujevnheter.
tomerikk Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Nå forstod jeg det som 325demon mente på BMW. Der er det ikke teknisk mulig. Det er det på trans am selv om det er praktisk umulig da den husker så hjulene hopper.
hagenisse Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Kjørte uten dempere i 1 år før det var noen som sa at de var ødelagt, så tror ikke det haster med å få bytta dem.
hnilsen Skrevet Desember 22, 2009 Forfatter Skrevet Desember 22, 2009 Har jo blitt rene chattekanalen dette jo
Lars89 Skrevet Desember 23, 2009 Skrevet Desember 23, 2009 Knekt fjør er relativt enkelt å fikse. Må ha fjørklemmer+div vanlige verktøy. Om det er forsvarlig å kjøre med må du nesten vurdere selv. Så lenge hjulet ikke subber imot noe bør det gå greit. Ta det uansett litt forsiktig...
aloebiz.net Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Joda dempere fryser på E39 og! Opplevde det på 97 mod 523 jeg hadde. Den slo og manglet helt fjæring på ene hjulet. Olja hadde lekki ut og demperen frøs fast! Men det er jo bare å komme seg under bilen og sjekke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå