Gå til innhold

størrelse på kabler til forsterker

Share

Anbefalte innlegg

har kjøpt meg 4 kanals forsterker (alpine PMX-f640) på 640w. dette er til frontsettet, har en til på 600w til subben, Har en massiv dryler av en kabel på 8mm2 til batteriet og jording, samme som du får kjøpt på biltema o.l. Kan jeg lage en t på denne? slik at jeg slipper og legge opp 2 kabler med strøm til forsterkerne? og kan jeg gjøre det samme med jordinga ? er samme størrelsen på den som på +

takekr for svar

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror han bare har målt kabelens tykkelse så det er nok ikke en 8mm2 kabel..:) men den høres litt tynn ut ja.

Jeg er ganske sikker på at 8mm2 kabel ikke finnes,normalt er det 0.25,0.5,0.75,1,1.5,2.5,4,6,10,16,25,35,50,70,95,120,150,185,240 og 300mm2 i kobberkabler.

men USA har jo AWG skala så den krysser nok noen av målene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1240W max trekk

13,8V ved lading

12V når du står stille

Ampere=?

I=P/U

1240W/13,8V=89,05A

1240W/12V=103,3A

Kabel du minimum må ha er 25mm2 fra batteri som du legger inn i en fordelingsblokk.Deretter trapper du ned kabelstørrelsen til 2stk 10mm2.En til hver av forsterkerene.

ALLTID samme kvadrat på jording som strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLTID samme kvadrat på jording som strøm. ???

hvor har du det ifra?? mener innderlig eg har lest (og altid brukt) minimum likt helst 3-4gang tykkere en +.

Det er det ingen grunn til, for det er uansett den tynneste kabelen som bestemmer strømføringsevnen. ;)

Hvis du bruker mindre jordingskabel enn plusskabel vil forsterkeren prøve og hente mer jord fra "jordingen" i signalkabelen(e) fra spilleren, og da ryker jordingsbåndet i spilleren.

Derfor må du alltid ha minst like stor jording som strøm. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLTID samme kvadrat på jording som strøm. ???

hvor har du det ifra?? mener innderlig eg har lest (og altid brukt) minimum likt helst 3-4gang tykkere en +.

Det er det ingen grunn til, for det er uansett den tynneste kabelen som bestemmer strømføringsevnen. ;)

Hvis du bruker mindre jordingskabel enn plusskabel vil forsterkeren prøve og hente mer jord fra "jordingen" i signalkabelen(e) fra spilleren, og da ryker jordingsbåndet i spilleren.

Derfor må du alltid ha minst like stor jording som strøm. :wink:

Det kommer an på lengden på jordingskabelen. Hvis den tynnere og kortere jordingskabelen har samme strømføringsevnen som den lengre tykkere + kabelen, kan du bruke forskjellig kabeldimmensjon.

Men en grei regel er å bruke samme tverrsnitt på både + og -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, er minuskabelen som forsyner forsterkeren med strøm inn. Men strømmen blir ikke automagisk borte i forsterkeren :)

Men er vel værre med de som tror at de trenger en 50kvadrat kabel på pluss og bruker ei skolisse som jording. ;)

ikke automagisk nei, men i lyd og varme :wink:

skolisse gjording, 6" pluss fra dynamo, 8" gra batteri osv.. 25" mellom kondis og amp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...