Gå til innhold

E39, motoren koker og varmeaparatet blåser kaldt. FIKSET !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja den har vel frosset et eller annet sted, men hvor ?

Bilen stod nok for lenge i jula med feil blandet frostvæske.

Allt jeg har hatt på etter vannpumpebytte skal være 50\50 blanding og burde takkle ned mot -35. (Det har ikke vært kaldere enn -20)

Greit nok. Nå har den stått med varmeovn i kupeen og holdt +12 grader i 5 timer. motoren har også blitt startet ofte så den har holdt temperaturen i normaltemperatur.

Men den slipper fortsatt ikke opp "proppen".

Noen med erfaringer rundt dette ?

Skrevet

Har tilsvarende problem på min E39 535i, her fant jeg ut at frostvæsketanken var sprukket i bunn, så all frostvæske renner tvers igjennom. Trolig er dette også årsaken til at bilen aldri ble varm. Tanken byttes i morgen, så kan jeg evt. komme med oppdatering.

Skrevet

OK, høres mest ut som at det kan være termostat da.

Bilen mister ikke kjølevann, jeg har E39 520 og jeg har ikke funnet noen ekspansjonstank for kjølevesken, vel den har ikke det.

Og noe som er sprukket og trekker falskluft skjer vel ikke da et temperert system ikke jobber i vacum og suger falskluft, kjølevesken ville vel heller sprutet ut p.g.a overtrykk ?

Men holder fortsatt alle muligheter åpne. Har fått ordnet transport til varmt verksted så den kan stå inne i 1 døgn. Desverre ikke før fra Fredag til Lørdag.

Skrevet

Ekspasjonstanken sitter i radiatoren.., førersiden. Når du fyller på veske, så fyller du rett i ekspasjonstanken.

Skrevet
Ekspasjonstanken sitter i radiatoren.., førersiden. Når du fyller på veske, så fyller du rett i ekspasjonstanken.

Det har jeg jo, betraktet ikke den som en tank jeg :(

De tidligere bilene jeg har hatt har den vært eksternt i forhold til radiator...

Men da vet jeg den er iorden også :)

Skrevet

Hadde samme problem på min bil etter radiotor og termostatbytte, vis man har luft i kjølesysteme sammla det seg bak termostaten :roll: grei måte å test det på er å start bil å la det gå på tomgang til du får drifts tempratur! Så kjenner du på radiatorslangan om di er varm, vis den ene er iskald å den andre kokvarm åpna ikke termostaten seg :!:

Skrevet
Ja den har vel frosset et eller annet sted, men hvor ?

Bilen stod nok for lenge i jula med feil blandet frostvæske.

Allt jeg har hatt på etter vannpumpebytte skal være 50\50 blanding og burde takkle ned mot -35. (Det har ikke vært kaldere enn -20)

Greit nok. Nå har den stått med varmeovn i kupeen og holdt +12 grader i 5 timer. motoren har også blitt startet ofte så den har holdt temperaturen i normaltemperatur.

Men den slipper fortsatt ikke opp "proppen".

Noen med erfaringer rundt dette ?

For noen år siden hadde jeg en -98 520, på den røyk vannpumpa med dertilhørende koking. Vannpumpe ble byttet og alt fungerte fint, tilsynelatende i hverftfall. Vannet forsvant sakte ut, med koking som resultat og selvsagt kald blås fra varmeapperatet. Vannet forsvant over en lengre periode, kanskje 3-5 uker. dette skjedde flere ganger før verkstedet fant en mikroskopisk sprekk i en aluminiumskobling. Da var ting på stell. Men tilbake til spørsmålet ditt, lufting av anlegget er ikke så enkelt som man skulle tro, det må "melkes" igjennom og lufteventiler må åpnes flere steder. Anbefaler at du setter bort den jobben til merkeverksted de gjør dette kjapt. Og burde vel kunne lese ut om termostaten åpner seg som den skal.

Skrevet

Hadde samme problem med koking og kaldt varmeapparat for noen år siden. Da viste det seg at toppen var sprukket.

Hadde også problem med kaldt varmeapparat og litt kjølevæske som forsvant ved ett annet tilfelle. Da fant jeg en sprukket slange ifbm en ventil til klimaanlegget. Den var godt gjemt bakom lokariskjærmen på førersiden.

Skrevet

OK, en liten oppdatering om saken.......

Jeg har fåyt fraktet vogna til et varmt lokale ikveld og der skal den stå og tine til imorgen.

Da skal Termostat byttes og nytt kjølevann fylles.

billigste løsning prøves først :) )

Et par viktige faktorer her, slik min bil oppfører seg :

- Kjølevæske minsker ikke annet en det som har kokt over (Som jeg har tappet av for å lette trykket i systemet)

- Dette skjedde fra parkert bil hvor allt fungerte til oppstartet bil hvor motor koker og cupevifte blåser kaldt. (Men bilen stod urørt i 6 døgn i sprengkulden som har vært, ikke "værre enn -21 og ikke bedre enn -12"

Men nå vet jeg mere imorgenkveld etter 14 timer i +20 omgivelsestemperatur og bytte av glykol og termostat.

Så får vi se om det hjelper.

Kommer med tilbakemelding på dette.

Men er det flere tips jeg kan sjekke når jeg først skrur imorgen kom gjerne med de.

Skrevet

Dagens oppdattering.. (Problemet er der enda)

Termostat er byttet, bil har stått inne og tint opp så da er vidre konklusjon.

Så den har ikke vært fryst, det var ingen feil på termostat.

Den oppfører seg likt som fra begynnelsen.

Og den er varm på slangen fra motor til radiator. Den er kald på slange fra termostat til radiator.

Noen med flere tips ?

Kan det være luft ? Alle nivåer er på fullt og lufteskruer er luftet ut.

Men jeg har jo hørt om at den er veldig sær å lufte...

Skrevet

Har stor tro på at det er lufting så må til.

Vi skiftet termostat og vannpumpe, men det var luften som var problemet.

Ta av påfyllingslokket og løsne lufteskruene, så "pumper" du på slangen på høyre side av termostaten. Med begge nevene.

Etter jeg gjorde det forsvant proppen, og jeg kunne fylle på ytterlige 3 liter kjøleveske.

Funker som faen nå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...