Gå til innhold

Tikking og lugging fra m52, dyse/ventil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg gjort det meste jeg kan komme på etter kunstens regler for å finne ut hvor det tikker. Tikker uansett om bilen er kald eller varm.

Er en e39, 523 m52 enkel vanos. La merke til tikkinga når gradestokken gikk under 20 grader. Er markant tikking. Nesten ikke hørbar med panseret igjen, men øredøvende når panseret er åpent. Trolig kun èn ventil/dyse.

Har sammen med tikkinga fått en lugging ved pådrag, veldig merkbar under 2000 rpm. Virker som at helt usystematisk får ikke bilen bensin til en sylinder. Derav tanken om dyse som tikker.

Har prøvd følgende:

Dyserens

Kondensfjerner

Byttet olje fra 10w30 delsynt til 5w30 helsynt.

Har også prøvd å lytte med skrutrekker div steder på motoren, og hører en tydlig tikkelyd på fuelrailen.

Sjekket tennplugger.

Alt dette gjort i dag, og bilen er blitt kjørt 3 mil etter byttet. Ble kjørt god og varm.

Men "problemene" er der fortsatt. Jeg tror kulda spiller en liten rolle her, men frykter bilen har fått denne tikkinga "kronisk".

Har søkt på forumet, men finner lite pr nå.

Trenger sårt tips.

Skrevet

Ja, tikkinga øker med turtall, men både dyser og ventiler gjør det samme, så det kan jo være begge.

Bilen går som den skal. Den har drag og går normalt.

Skrevet

Prøv å bytte ut 1-2 dl med motorolje med gearolje neste gang du skifter olje. Evt sjekk peilepinnen og se om det er plass til en liten mengde nå.. ;)

Skrevet
Ha motorn på tomgang skru opp olje påfylinga vist det er ventiln så rengner jeg med at du vil høre det da.

Prøvde dette i dag og ingen endring i lyd med eller uten påfyllingslokket.

ville anbefalt deg å sjekek dysene om de sitter godt nok neddi blokka. gjør de ikek det lagger de mye tikking!

Tok en "synssjekk" av dysene i dag, men de ser nå ut til å sitte hvor de skal. Prøvde å røre litt på den, men alt ser OK ut. Men skal nå sies og at jeg faktisk ikke vet stort om dysene plassering og hvordan de sitter.

Prøv å bytte ut 1-2 dl med motorolje med gearolje neste gang du skifter olje. Evt sjekk peilepinnen og se om det er plass til en liten mengde nå.. ;)

Denne var ny for meg. Noen spesiell grunn til at man gjør dette?

Men jeg tror mer og mer på dyser iom at bilen lugger, og hører ingen tikkelyd noe annet sted på blokka med "skrutrekkerstetopskop" metoden enn på fuelrailen.

Skrevet

Det er et gammel triks for å hanskes med tikking, og er nok ikke løsningen her, men du kan jo se om det utgjør noen forskjell.

Har litt troa på en dyse selv..

Skrevet

sjekk om tennpluggene sitter skikkelig.

en kompis av meg fikk tikking på sin 528 (kun på varm motor dog)

da giddet han ikke å ha den mer og solgte den veldig rimelig.. en uke etter ringte kjøper og sa at det kun var en løs tennplugg.. surt ass.

koster ikke noe å sjekker iaff.

Skrevet
sjekk om tennpluggene sitter skikkelig.

en kompis av meg fikk tikking på sin 528 (kun på varm motor dog)

da giddet han ikke å ha den mer og solgte den veldig rimelig.. en uke etter ringte kjøper og sa at det kun var en løs tennplugg.. surt ass.

koster ikke noe å sjekker iaff.

Prøvde dette i dag. Sjekket alle 6 og alle satt tight som de skulle :S

Skrevet
Ta diagnose, tipper det er feilmelding på noen dyser.

Gjorde det i går, men fikk ikke opp noe relatert til dysene.

Eneste jeg fikk opp på Motoren i sin helhet var camshaft angle pulse generator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...