Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

PS! Oppdatert etter flere tips

Nå, som i fjor, som i forfjor: Når gradestokken synker under 10 kalde, blir plutselig bilen min fryktelig hjemmekjær..

Trodde jeg var kvitt problemene etter alt som ble byttet i sommer, men den gang ei.

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei? :-)

Her er det som har blitt gjort/prøvd:

I sommer byttet jeg:

-Topp (komplett)

-Innsugsmanifoil

-Innsugsbelg

-Tomgangsregulator

-Plugger

-Radiator

-Termostat

-Vakumslanger

-Startmotor

-Batteri

-Temperaturføler på kjølevann

-Én dyse som var stygg

-Hjerne

-Veivaksel-sensor

-Byttet jordkabel fra batteri- og karroseri.

Nå har jeg stått ute og prøvd følgende:

-Starte på vanlig måte (dødfødt)

-Starte uten føler på kjølevann

-Starte med gasspedal i bunn (hvorfor? ikke spør)

-Holde clutch inne, for å lette motstanden

-Trillstarte (ikke prøvd idag, men prøvde noen desperate forsøk i fjor vinter)

-Ta av innsugsbelg på gasspjeld, og legge hårføner rettet inn i manifoilen (har hatt suksess med dette før, men ikke idag).

-Skiftet tilbake til orginalhjernen

-Varmet opp motor over en 5-timers periode med en 1250w kupévarmer (slik at all frost forsvant, og motor fremstod med omtrent 15 plussgrader)

-Fyllt olje i plugghullene

-Koble fra stikk på tomgangsregulator- og gasspjeld-sensor.

-Batteriet er fulladet

Kan nevnes at jeg i sommer (etter at bilen hadde stått i garasjen noen mnd. under ombygging) ble nødt til å helle olje inn i plugghullene for å kompensere for dårlig kompressjon. Dette fungerte utmerket den gang!

Kan det være stempelringene som henger når det blir kaldt ute, eller ikke tetter godt nok?

Noen som har vært borti lignende tilfeller?

Det er snakk om en 1990 mod 520 med M20B20, manuell..

Takker for alle svar!

Skrevet

Jepp, det flommer :-)

Den tenner forsåvidt litt også (om du ser videoen).

Pluggkablene fra Biltema passet særdeles dårlig, så de forblir uskiftet inntil videre.

Skrevet

kan være den sku hatt mer bensin, at feks kaldstartdyse elns er deffekt.

den tenner jo innimellom hørte jeg på videoen.

varme utvider jo å kulde krymper ting så mulig det du sier om stempelringene også, men syns det er rart at den tenner innimellom da.

prøv å koble ut tomgangsregulator eller gassspjeldbryter/føler å prøv å start med litt gass på pedalen. full gas er ingen vits, er bare gamle gassere man satt å pumpa på ;)

Skrevet

Min 88 e30 320i hadde samme symptonene nå nettop. På tirsdag måtte jeg ringe taxi og kom 30 min forsent... Jeg har alltid med meg starthjelp da batteriet synger på siste vers.

Da jeg prøvde å starte dro den veldig tregt irundt og bare tok etter den da jeg holdt full gass. Kobla til starthjelpen som var nyoppladet og bilen startet. da den startet datt panseret igjen og klemmene på starthjelpen falt av og motoren stoppet. Etter det var det ikke livstegn.

Jeg kjøpte nytt batteri på 70amp (60amp originalt på e30) kjøpte ny olje: helsyntetisk 5-40 og nytt filter.

Bilen starter nå selv ved 22 minus. Jeg hadde 15-40 mineralolje som ikke er anbefalt under 15 minus så regner med motoren ble veldig tung å dra irundt med "grøt" på sumpen + dårlig batteri.

Hvilken olje kjører du på og hvor bra er batteriet ditt?

Skrevet

Det du sa om oljen der Roger har jeg aldrig tenkt over. Holder på med min M20 nå og skal ta oljeskift så snart jeg har fått startet den opp nå etter jobbing med toppen. Kanskje jeg får prøve meg på 5w/40 jeg og, har vert litt vrang startet min og til tider nå som det er så inn i faen kaldt.

Når den gikk kun på 5 cyl så starta den men stoppa når den fikk litt gass.

Skrevet

prøv å koble ut tomgangsregulator eller gassspjeldbryter/føler å prøv å start med litt gass på pedalen.

Unnskyld men jeg er litt nybegynner på dette. Men har hatt en e34 525 88mod som har fungert perfekt i årevis bortsett fra en gang, da den plutselig begynnte å fuske noe veldig etter en motorvask. Da dro jeg til verkstedet hvor han dro av en kontakt som går inn i den svarte plastkassen etter der hvor luftfiteret sitter og sprayet så 5-56 i kontakten og på ledningspluggen og monterte. Etter det har den gått som en drøm. Inntil i dag hvor jeg har fått samme problemet tilbake. Prøvde å dra ut den kontakten(er vel luftmengdemåler den går inn i) men fikk den ikke løs. Er det en lur patent her, skrue eller en klips eller noe. Eller er det bare å dra til? Har lyst å prøve å rense den med 5-56 og se om det hjelper.

Skrevet
Min 88 e30 320i hadde samme symptonene nå nettop. På tirsdag måtte jeg ringe taxi og kom 30 min forsent... Jeg har alltid med meg starthjelp da batteriet synger på siste vers.

Da jeg prøvde å starte dro den veldig tregt irundt og bare tok etter den da jeg holdt full gass. Kobla til starthjelpen som var nyoppladet og bilen startet. da den startet datt panseret igjen og klemmene på starthjelpen falt av og motoren stoppet. Etter det var det ikke livstegn.

Jeg kjøpte nytt batteri på 70amp (60amp originalt på e30) kjøpte ny olje: helsyntetisk 5-40 og nytt filter.

Bilen starter nå selv ved 22 minus. Jeg hadde 15-40 mineralolje som ikke er anbefalt under 15 minus så regner med motoren ble veldig tung å dra irundt med "grøt" på sumpen + dårlig batteri.

Hvilken olje kjører du på og hvor bra er batteriet ditt?

Biltema 10W40 Delsyntetisk er oljen jeg gikk for. Ble mye(!) flushing i sommer, grunnet alt som ble byttet, så vi valgte å gå for noe som ikke kostet skjorta.

Den er godkjent ned til -36 (noe det FORHÅPENTLIGVIS ikke har vært i Bergen ennå!).

Men, kan det være den starter uten tomgangsregulator altså?!

Det har jeg ikke prøvd.

Batteriet er helt nytt (kjøpt i sommer). Var kommet ned på 12.03V nå etter mye forsøk, så det holder godt (etter min mening). Men, skal ta det inn og lade det i natt tenker jeg.

TUSEN TAKK for at dere leser og svarer på denne tråden!

Frustrasjonen er hinnsides etterhvert (spes. med tanke på hvor mye utlegg jeg hadde i sommer, for at bilen skulle klare en frustrasjonsløs vinter).

Skrevet

Jeg knakk en vippearm pga denne jævla kulden!

Arbeidslysten er minimal når det er så kaldt.

Du må hvertfall poste opp om du finner problemet.

Skrevet

Forsøkte å koble fra stikket på tomgangsregulator og gasspjeld nå, og jeg er skråsikker på at dette er veien til suksess. Den tente fortløpende, men det var ikke mer enn 11,7v på batteriet nå, så det var ikke nok til at den klarte å starte.

-Definitivt et steg i riktig retning.

Har skrudd ut batteriet og tatt det inn for lading nå.

Har bestillt defa nå til x antall tusen, men fant jo plutselig ut at motoren må luftes FØR varmelementet kan tennes. Flotte greier! :-P

Så, ja, arbeidslysten er minimal her også, men mister ikke motet i allefall ;-)

Skrevet
Tilfeldigvis noen som har en formening om hvor lang tid det vil ta å fullade et 72amp batteri fra rett rundt 11v med en 2amp lader?

det tar en helg og en tale med stoltenberg.. har du ikke ett annet batteri eller statrtkabler, bare å få fyret den så står den og lader så fint :-)

Skrevet

Såpass .. Får stå og lade til i morgen ettermiddag, så får jeg ta en ringerunde.

Håper virkelig dette er løsningen!

Flere forslag er i mellomtiden tas i mot med stor glede! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...