miktor Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 som sagt så har eg tenkt å starte bilen min:D ligger å varierer mellom -25 og -30 grader. har nytt batteri, skifta kjølevæske for ca 3 veker siden og lurer på om det er noke anna å tenke på? er det noke vits å ha varme annlegget på for å få kjølevæska til å strømme bedre rundt?? olja eg bruker er Valvoline 10w 40 longlife og har rikti nivå på den. noken som har noke erfaringer?
aloebiz.net Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Det er vel bare fyre opp det? Sjekk at det kommer varme når temperaturmåla stiger
bmwkizn Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 har ikke motorvarmer å plugge i noen timer før oppstart da?
-Anders- Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Fyr opp! SKal da tåle såpass. Fyrte opp min uten noe ny olje eller kjølevæske i fjor vinter da det var rundt 30 der jeg var. Tok en evighet før det ble varme men det funkka fint det. Maskineriet er da ikke lagd av porselen...
miktor Skrevet Januar 7, 2010 Forfatter Skrevet Januar 7, 2010 ja får satse på at det går flott. har ikkje brukt bilen på 5 dager så har det noke for seg å starte bilen av og til å la den gå til driftstemperatur?
aloebiz.net Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Hadde jeg starta den så hadde jeg kjørt meg en tur såmotor blir ordentlig gjennomvarm og batteriet får seg litt lading. Det skader ikke
Kalle66 Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 ikke skru på cd-spilleren din. vent i alle fall til temperaturen i cupeen nermer seg null. viss bilen din har stått i 5 dager, så vil jeg tro att det er -30 inne i cupeen og. Det er ikke all elektronikk som er så glad i 30 minusgrader...
Vanilla_ninja Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 -30 i kupeen blir det da etter noen minutter uten motoren i gang, så lenge man ikke har vinduer i Enova-godkjent termoglass Husk at kaldstart kan være hardt for batteriet, og at det ikke lader nevneverdig når motoren går på tomgang. Skal du starte bilen bare for å starte den bør du derfor gjøre som aleobiz sier og kjøre en tur med det samme. Min startet på tredje omdreiningen til starteren i går, noe som er betraktelig treigere enn vanlig. I tillegg hørtes det at starteren gikk saktere enn vanlig, så batteriet følte nok også de -25 her på Byåsen. Alt ekstra som bruker strøm, som setevarmere, varmetråder, stereo, rattvarme og slikt, bør ikke brukes hvis du bare skal kjøre en kort tur. Da lader du gradvis ut batteriet ditt for hver tur. Det gjorde jeg tidligere i høst... LJ
Mister Bimmler Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Høres ut som bilen er rimelig klar for kulda mtp. olje, batteri og kjølevæske. Kanskje greit å kikke i ekspansjonstanken at det flyter og ikke er slushete, men ellers skal den tåle å starte kaldt ja. Å bruke kupévifta skal ikke påvirke gjennomstrømmingen av væske i varmeapparatet, det er det vannpumpa som styrer(?!). Kjør bilen en tur til den er gjennomvarm, bra også mot kondensansamlinger i eksosanlegget (spes. pottene).
Glenno Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 olja eg bruker er Valvoline 10w 40 longlife og har rikti nivå på den. noken som har noke erfaringer? Jeg ville prøvd med olje nærmere mot 0w istendfor 10w. Lettere starte. Som nevnt ikke bruk unødvendig strøm som cd spillere på kortere turer. Effekten av batteriet er ikke på langt nær like god i slik temp. Selv har jeg dekket for deler av grillen utvendig for oppnå raskere varme. Jeg kjører aldri med mindre bensin enn halv tank i slike tempraturer.
Øyvind L. Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Start den opp og begynn å kjøre med en gang. Ikke la den gå seg varm på tomgang. Det står faktisk i manualen også at man ikke skal la den gå seg varm på tomgang når den er kald. Skal begynne å kjøre med en gang.
halsen89 Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 i 30 minus så skal man ikke kjøre med engang, da skal bilen stå litt på tomgang før man drar ivei, dette er det NAF som anbefaler. Og det kan jeg godt forstå også..
Sondre W Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Et lite kaldstart tips fra en same fra nord Sett den i første gir og dra på handbrekket. Kjør på starteren i 3 sek og vent deretter i 1-2 min. Batteriet skal da ha fått et lite sjokk og det skal da være lettere å få start. Fungerte bra på golfen i 35- uten varmekolbe. Men selvfølgelig, dette må være en siste utvei da batteriet blir bellastet ganske mye
Øyvind L. Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 i 30 minus så skal man ikke kjøre med engang, da skal bilen stå litt på tomgang før man drar ivei, dette er det NAF som anbefaler. Og det kan jeg godt forstå også.. Da vil jeg si NAF er på tur.. Oljen er kald og seig når du starter i -30. På tomgang går oljepumpen på det tregeste. Derfor er det smart å begynne og kjøre med en gang slik at man får fart på oljen og varme i motoren rasketst mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå