Champ Skrevet Januar 8, 2010 Skrevet Januar 8, 2010 Har hatt en periodisk feil med min ABS\ASC, ved vått føre skjedde det av og til at den begynte å lyse og at ABS og ASC ikke fungerte. Denne periodiske feilen er nå blitt permanent ! Jeg tenkte som så at siden det skjedde til tider med vått føre måtte det være en kontaktfeil. men jeg har gått over alle kontakter og ledninger jeg kan finne uten å se noen form for feil. Jeg har renset kransene der følerne måler bevegelse, og renset følerne. Er det mulig at det er selve føleren som kan påvirkes ved vått føre og at den nå har tatt helt kvelden, mulighet for at magneten i føeren blir dårlig\ødelagt med tiden?, er dette et "vanlig" problem" eller er det mest sannsynlig et mere komplisert problem i andre kompliserte ting i bilen som "hjerne" etc etc? jeg spør ikke her etter fasit, men deres meninger Jeg skal snart på EU kontroll, hvilken betydning vil dette ha ved en kontroll , når ABS og ASC ikke fungerer. kommer man igjennom eller ikke? jeg tenker at jeg vil ikke komme gjennom så lenge det lyser i ABS???? på forhånd takk for svar
PIIIPower Skrevet Januar 8, 2010 Skrevet Januar 8, 2010 mål ohm på alle følerene. Er det diferanse på en her du funnet feilen. Er det lekasje på en føler vil jo denne kunne oppføre seg rart ved vanntilførsel og vil irre eller korrodere istykker. Ikke noe spesielt med det den feilen, kan skje på de fleste biler ville jeg tro, i alle fall etter nesten 12 år..
E36Cab1 Skrevet Januar 8, 2010 Skrevet Januar 8, 2010 Viss ABS lampa lyser vil de sikkert gi en 2 feil på dette...
Champ Skrevet Januar 8, 2010 Forfatter Skrevet Januar 8, 2010 en toer, dvs ikke bestått? og at du må tilbake til etterkontroll?
Lars89 Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Få tatt en diagnose på ABSen. Burde ikke koste så mye på ikke-merkeverksted. ABS-lampe er 2er feil som må vises etter rep ja
Padrino Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Min ABS lampe lyser. Var på kontroll i sommer og fikk ingen feil. Hadde da akkurat bytter skiver og klosser, og dem bemerket at det var bra bremsekreft på bilen. Lurte på akkurat det samme før EU-kontrollen som deg, men fikk svar at biler under 3.5 tonn, og før et årstall ikke trengte ABS. Min bil er da en E36 fra 93....
jensemann23 Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 hvis man absolutt bare skal ha den gjennom eu kan man ta ut pæra i varsellampa
tuned Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Min ABS lampe lyser. Var på kontroll i sommer og fikk ingen feil. Hadde da akkurat bytter skiver og klosser, og dem bemerket at det var bra bremsekreft på bilen. Lurte på akkurat det samme før EU-kontrollen som deg, men fikk svar at biler under 3.5 tonn, og før et årstall ikke trengte ABS. Min bil er da en E36 fra 93.... er bilen levert med abs så skal denne virke på eu-kontroll, og forøvrig skal lampe som varsler "bremse feil" belønnes med en "2`er" og etterkontroll på kontroll sedelen.
tuned Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 hvis man absolutt bare skal ha den gjennom eu kan man ta ut pæra i varsellampa på en seriøs eu kontroll vil du ved å følge den oppsktiften få en 2er feil med følge teksten om at abs lampa ikke virker eller er ute av funksjon.
Lars89 Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 hvis man absolutt bare skal ha den gjennom eu kan man ta ut pæra i varsellampa på en seriøs eu kontroll vil du ved å følge den oppsktiften få en 2er feil med følge teksten om at abs lampa ikke virker eller er ute av funksjon. Hvis kontrolløren oppdager det vel å merke. Jeg hadde ikke merka det... Og ingen krav til ABS opptil et visst årstall (2000 og noe). En 17 år gammel E36 er det ingen som reagerer på at ikke har ABS...
Bonden Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Det står vel noe i kjøretøyforskriften om at orginalmontert utstyr skal virke (også ved periodisk kjøretøykontroll).
Lars89 Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 Selvfølgelig. Mente at det ikke er krav til originaltmontert ABS. Ble faktisk usikker på om det er påbudt i det hele tatt, men får vel ikke biler her i landet uten i dag. Ikke mer enn et par år siden det ble solgt biler uten... Noen som vet?
Gjest Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 abs feil skal merkes ja, men slitasjevarselere ol (som ofte lyser fordi folk ikke bytter sensor), airbag lys osv kan ikke merkes med 2 feil.. vet at alle gjør det, men om man leser litt på paragrafer så har man ikke hjemmel til å gi 2 feil på dette.
Bimmerlars Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 Har bilen ABS må det virke ellers blir det 2'er feil. Virker ikke varsellampa er det 2'er feil på det også. Får biler i dag uten ABS bla. citroen berlingo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå